سازمان سنجش تمایلی به حذف کنکور ندارد


به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، کنکور را حلقه وصلی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی دانست و اظهار داشت: در طراحی این روش پذیرش دانشجو، باید هم منافع آموزش و پرورش و هم منافع و اهداف آموزش عالی تامین شود که از نظر ما، این روش پذیرش دانشجو اهداف آموزش و پرورش تامین نمی‌کند.

وی افزود: به دلیل آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و روانی کنکور برای دانش‌آموز و خانواده‌ او، فرآیند یاددهی و یادگیری مشکل می‌شود و ما سال‌هاست فریاد می‌زنیم و به این روش پذیرش معترض هستیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به قانون حذف کنکور اشاره و بیان کرد: مجلس وارد بحث شده است و 2 بار قانونی را تنظیم کرد که اگر عملیاتی می‌شد امید بود که کنکور حذف شود اما به دلایلی تاکنون موفق نشده است و یکی از این دلایل که دوستان آموزش عالی در سازمان سنجش بیان می‌کنند این است که آزمون‌های آموزش و پرورش استاندارد نیست.

نویدادهم با طرح پرسشی عنوان کرد: باید مسئله دیگری را مطرح کرد که آیا دوستان ما در سازمان سنجش به‌طور دقیق، علمی و جدی باور دارند که این روش کنکور را باید تغییر دهند یا حذفش کنند و یا خیر؟ اگر باور دارند آن زمان می‌توانیم وارد مذاکره شویم و روشی را انتخاب کنیم که هم تامین کننده اهداف آنها باشد و هم تامین کننده اهداف آموزش و پرورش، وگرنه ما در درون سیستم خودمان سال‌هاست که امتحاناتی را برگزار می‌کنیم و از نظر خودمان هم معتبر است و بر اساس آن مدارک تحصیلی‌مان را صادر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از زمانی که بحث قانون سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شد، واژه سوابق تحصیلی هم مطرح شد که باید براساس استانداردها باشد تا مورد تایید سازمان سنجش قرار بگیرد؛ از آن زمان آموزش و پرورش اقدامات ویژه‌ای را انجام داد که آنچه را که آنها  می‌خواهند تا حدودی تامین کند، اقدامات خیلی خوبی انجام شد و بر اساس آن سوابقی هم تقدیم دوستان شد ولی به نظر می‌رسد به آنها به هر دلیلی مایل نیستند کنکور حذف شود، لذا نپذیرفتند و مقداری هم که پذیرفتند اصطلاحا فقط تاثیر مثبت می‌دهند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به برخی از اقدامات آموزش و پرورش برای تامین نظر سازمان سنجش برای حذف یا جایگزین کردن کنکور پرداخت و گفت: امتحانات به‌صورت نهایی در سراسر کشور برگزار می شود، در تصحیح اوراق سربرگ اوراق برداشته می‌شود و مسائل امنیتی در طراحی، توزیع سؤالات و در برگزاری جلسات امتحانات لحاظ می‌شود.

نویدادهم ادامه داد:‌ استفاده از فناوری‌های جدید و تاسیس بانک اطلاعات و سؤالات، مسیرهایی است که تاکنون طی کردیم هرچند قطعا این اقدامات نهایی نیست و می‌تواند بهتر از این هم انجام شود اما مشروط بر اینکه مطمئن باشیم دوستان ما در سازمان سنجش به وعده خود عمل کنند.