اشتیاق دانش آموزان به تحصیل و مدرسه کاهش یافته است


به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد بطحائی امروز در مراسم نواختن زنگ انقلاب در دبستان رفاه اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی تفاخر و اشرافیگری جای خود را به تواضع، تحمل و ساده‌زیستی داد اما متاسفانه نسل ما این مفاهیم انقلاب را به شکل عمیقی درک نکردند. 

وی افزود: در سالهای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دانش‌آموزان کشور 8 میلیون نفر بود که هم اکنون به حدود 14 میلیون رسیده و نرخ پوشش تحصیلی درباره ابتدایی از 70 درصد به 98 درصد و در دوره متوسطه از 40 درصد به 83 درصد رسیده است. 

بطحائی گفت: در آن سالها 1.2 درصد فرهنگیان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند که هم اکنون به بیش از 70 درصد رسیده است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگرچه هم اکنون با سرعتی بیشتر از گذشته در حرکتیم، اما هنوز با نقطه مطلوب جایگاه تعلیم و تربیت فاصله داریم. باید بگویم که امروز شوق و علاقه دانش‌آموزان به مدرسه کاهش یافته و دلشان همراه درس و کلاس نیست و وظیفه داریم تا اشتیاق آنها را به تحصیل و مدرسه افزایش دهیم که این هدف مهم در دوران فعلی پیگیری خواهد شد. 

وی تصریح کرد: مدرسه باید به محل زندگی دانش‌آموزان تبدیل شود به گونه‌ای که اضطراب آنها برای تحصیل کاهش یافته و از حضور در مدرسه احساس نشاط کنند اگرچه رفع این موانع دشوار است، اما باید کار را شروع کرد، هم اکنون این مسائل را شناسایی کرده و برای رفع آن گام برخواهیم داشت.

بطحائی با اشاره به اینکه این روزها نمی‌توان مدارس کشور را با مدلهای دهه 60 اداره کرد چرا که دانش‌آموزان دیگر دانش‌آموزان دهه 60 نیستند خاطرنشان کرد: برای ورود به آموزش و پرورش پیشرفته که مطابق با تحول بنیادین است باید روشها را تغییر دهیم و سهم مهارتهای زندگی در دانش‌آموزان افزایش یافته و حفظ‌یات جای خود را به مهارت زندگی دهد. 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: معتقدیم معلمانی که درگیر مسائل و مشکلات معیشتی هستند نمی‌توانند به طور کامل به تربیت دانش‌آموزان بیندیشند همچنین علاوه بر این موضوع معلمان باید در تصمیم‌گیریها مشارکت داشته باشند که در حال افزایش این مسئله هستیم و اخیرا مجوز حضور 2 نفر از نمایندگان معلمان در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق برگزاری انتخابات فراهم شده است.