نشستی برای بررسی حذف کنکور بعد از بودجه97 برگزار می شود


محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بررسی موضوع حذف کنکور در مجلس، گفت: تاکنون جلسات متعددی با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات در این کمیسیون برای پیگیری حذف کنکور داشته‌ایم.

وی ادامه داد: قرار است بعد از پایان بررسی بودجه سال 97 در مجلس برای این موضوع نشست دیگری برگزار کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه آزمون‌های استاندارد براساس قانون مصوب مجلس باید جایگزین حذف کنکور شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش متاسفانه نتوانسته تاکنون به خوبی این آزمون‌ها را از نظر کمی و کیفی به ثمر برساند، لذا این وزارتخانه باید همت بیشتری در این جهت انجام دهد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در صحبت‌هایی که با بطحایی داشته‌ایم، وی باور دارد که کنکور باید حذف و آزمون‌های استاندارد جایگزین آن شود.

زاهدی با بیان اینکه پذیرش بیش از 90 درصد دانشجویان مطمئنا می‌تواند با وجود آزمون‌های استاندارد انجام شود، گفت: یعنی دیگر نیاز به برگزاری کنکور نیست و تنها باید برای رشته‌های پرطرفدار که کمتر از 10 درصد از کل رشته‌های تحصیلی را شامل می‌شوند، برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: برای تصمیم‌گیری درباره جذب دانشجو در رشته‌های پرطرفدار هم قانون، شورای سنجش و پذیرش را در نظر گرفته است.

نماینده مردم کرمان و راور تاکید کرد: در صورت حل موضوع آزمون‌های استاندارد دیگر بحث تشکیل شورای سنجش و پذیرش سخت نخواهد بود زیرا این شورا می‌تواند با تعیین ضوابطی مانند شرط معدل، آزمون تشریحی یا شرایط محدود کننده برای ورود دانشجویان به یک رشته تحصیلی اقدام کند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر در رشته‌ای تعداد افراد متقاضی به گونه‌ای باشد که بتوان آنها را تنها براساس آزمون استاندارد گزینش کرد، دیگر نیازی به نظر شورای پذیرش هم نخواهد بود، به طور مثال برای رشته پزشکی یک دانشگاه تنها 100 نفر نیاز است و می‌توان تنها براساس آزمون استاندارد این 100 نفر را پذیرش کرد.