حذف پیش دانشگاهی از نظام آموزشی کشور


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب ها و وعده و برنامه هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

حذف پیش دانشگاهی از نظام آموزشی کشور

مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تغییرات در نظر گرفته شده با حذف دوره پیش دانشگاهی از نظام آموزشی اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت به تدریج ساختار جدیدی به خود گرفته و عمر نظام قبلی در حال اتمام است که بر این اساس طی چند سال پایه‌های تحصیلی تغییراتی داشته و نظام 6-3-3 در حال استقرار کامل است.

وی افزود: با توجه به تغییراتی که در ساختار نظام آموزشی شاهد هستیم سال آینده مقطع پیش دانشگاهی از نظام آموزشی حذف شده و پایه دوازدهم جایگزین آن خواهد شد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص اعمال تغییرات متناسب با این حذف گفت: محتوای آموزشی و ضوابط در نظر گرفته شده این پایه برای دانش‌آموزانی که در نظام جدید آموزشی تحصیل خواهند کرد اعمال می‌شود.

ممنوعیت ورود افراد متفرقه به مدارس غیردولتی

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از زمان لازم الاجراشدن قانون مدارس غیردولتی در بهمن ماه ۹۵، اغلب آیین‌نامه هایی که نیاز به مصوبه شورای سیاستگذاری دارند، انجام شده و اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی نیز به دولت تقدیم شد تا اقدام اولیه در کمیسیون اجتماعی دولت انجام شود همچنین آیین‌نامه استقرار مدارس و واگذاری ساختمان‌های مازاد مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: اساسنامه کمک به موسسان غیردولتی نیز به دولت ارائه شده و ۲ هدف عمده را دنبال می کند اول اینکه با مشارکت غیردولتی و موسسان در ایجاد تسهیلات ساخت و احداث بنا اقدام شود و دومین هدف کمک به تکمیل و راه اندازی بناهایی نیمه ساز و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه ها است.

گرد گقت: بر اساس ماده ۲ قانون تمام مدارس غیردولتی مطابق با اهداف و دستورالعمل‌‌های آموزش و پرورش اداره می‌شود، بنابراین شرایط همانند مدارس دولتی بود و ماهیت متفاوت ندارد و طبق ماده ۲۳ قانون به کارگیری کادر اداری و آموزشی براساس ضوابط آموزش و پرورش است در نتیجه ورود افراد متفرقه به عناوین مختلف مجاز نیست چراکه مدرسه دارای هویت تعلیم و تربیتی بوده و برای ورود به آن سازمان های مربوطه نیز باید با همکاری آموزش و پرورش اقدام کنند.

تجهیز سرویس مدارس به سامانه نظارتی هوشمند

محمدرضا ولی رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس کشور در مورد وضعیت ساماندهی سرویس مدارس عنوان کرد: در مورد کلیات مساله حمل و نقل مصوبه دولت بوده باید تغییراتی اعمال شود که در این راستا مذاکراتی انجام شده است.

وی ادامه داد: نقش برخی نهادها مانند شهرداری، تاکسیرانی‌ها و ناوگان شهری باید در این دستورالعمل مشخص شود که اکنون ابهاماتی در نقش اجرایی دستگاه ها وجود دارد.

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس کشور گفت: وزارت کشور باید نسبت به وضعیت حمل و نقل و استاندارد بودن شرایط اقدام کند و معاینه فنی عمر کمتر از پنج سال و مجهز به سیستم‌های نظارتی از عواملی است که باید در روند ساماندهی سرویس مدارس به آن توجه شود.

ولی از اجرای آموزشی سامانه‌های نظارتی مانند سامانه حضور و غیاب برای دانش آموزان در رانندگان سرویس‌های مدارس خبر داد و اظهار کرد: این سامانه به طور آموزشی در مشهد و چند منطقه از تهران اجرا شده است.

افزایش ۴۰ درصدی سرانه مدارس در سال ۹۶

حسین فرزانه معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت پرداخت سرانه دانش آموزی در مدارس دولتی برای سال آینده عنوان کرد: در بودجه سال ۱۳۹۶ مصوب شده که دو افزایش خاص برای سرانه‌های آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مبالغ مربوط به ردیف‌های سرانه نسبت به سال قبل با افزایش حدود ۳۰-۴۰ درصد مصوب شده است، همچنین از محل ردیف درآمد‌های مالیاتی نیز مبالغ جداگانه‌ای برای این امر در نظر گرفته شد.

معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: البته هر دو مورد بستگی به میزان تخصیصی دارد که سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند.

بازنشسته شدن ۴۷ درصد از پرسنل آموزش و پرورش

عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: همچنان ارزیابی عملکرد مدارس در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق تهران والدین برای تحصیل فرزندانشان چندین میلیون تومان پول به مدارس می‌دهند، ادامه داد: به طور کلی وضعیت برخی مدارس در کشور مناسب نیست که علت اصلی آن جمعیت بالای دانش‌آموزی در بین سال‌های دهه ۶۰ تا ۷۲ است که تحت تاثیر این موضوع قرار دارد.

باقری با بیان اینکه در سال‌های دهه ۶۰ استخدام زیادی انجام شده که همگی آن‌ها الان در سن بازنشستگی قرار دارند، افزود: ۴۷ درصد پرسنل مدارس ما بازنشسته بوده در حال حاضر در حدود ۳۶ هزار نفر در شرف بازنشستگی بوده و این موضوع در حالی است که دانشگاه فرهنگیان سالیانه‌۲۵۰ نفر فارغ‌التحصیل دارد و این مسئله توازن نیروی انسانی را بهم می‌زند.

هشدار آموزش و پرورش در خصوص مراکز غیر مجاز کاریابی مدارس غیردولتی

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: اخیرا در فضای مجازی مشاهده شده که شبکه هایی با عنوان کاریابی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و دعوت از معلمان برای فعالیت در مدارس غیردولتی ایجاد شده است و مشخصات این افراد نیز از طریق این فضاها دریافت می شود اما جذب معلم و فعالیت در مدارس غیردولتی نیازمند طی کردن فرآیندهای قانونی و اداری است بنابراین وجود چنین واسطه هایی غیرضروری است چرا که ممکن است گروهی از این اطلاعات سوء استفاده کنند مثلا به ازای اخذ وجه مشکلاتی را ایجاد کنند.

وی افزود: نحو جذب معلمان و کادر اداری در مدارس و مراکز غیردولتی از طریق موسسان و مدیران مدارس و مراکز است و حتما باید فرآیندهای بررسی صلاحیت‌های اخلاقی، گزینشی و علمی طی شود. اکنون فرآیندهای نظارتی در نظر گرفته شده است تا تخصص معلمان با زمینه تدریس آنها تناسب داشته باشد یعنی مدرک تحصیلی، آموزش‌های بدو خدمت و ضمن خدمت و تاییدیه‌های حراستی و گزینشی ضروری است و وجود واسطه‌ها و رابطه‌ها از نظر سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وجاهت قانونی ندارد.

تعیین سیاست‌های تشویقی برای تحصیل رتبه‌های برتر کنکور در دانشگاه فرهنگیان

نعمت‌اله موسی‌پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در مورد ساماندهی سیاست های تشویقی این دانشگاه اظهار کرد: با توجه به ظرفیت در نظر گرفته شده که حدود 10 هزار نفر بوده دانشجویان متناسب با ضوابط دانشگاه پذیرش می‌شوند و امسال با توجه به اینکه 40 هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند شرایط بهتری برای ارائه خدمات آموزش وجود دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان شبانه‌روزی بوده و با توجه به کاهش جمعیتی که انتظار داریم وضعیت اسکان دانشجو معلمان در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.

موسی پور با اشاره به اینکه سال گذشته یک سوم داوطلبان تحصیل در این دانشگاه دارای رتبه‌های سه رقمی بودند، تصریح کرد: سیاست های تشویقی برای رتبه‌های برتر کنکور96 در نظر گرفتیم از جمله اینکه رتبه‌های تک و 2 رقمی پاداش 20 میلیون ریالی و رتبه‌های سه رقمی پاداش 10 میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.