افزایش ۵۹ درصدی حوزه های امتحانی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی


رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خبرداد :

افزایش ۵۹ درصدی حوزه‌های امتحانی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

تهران-ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش وپرورش گفت: ۶ هزار و ۷۸۰ حوزه برای برگزاری امتحانات پایه دوازدهم در نظرگرفته شده است و در واقع با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی امسال تعداد حوزه‌های امتحانی ۵۹ درصد افزایش یافت.

خسرو ساکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره شیوه برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم اظهار داشت: امتحانات نهایی پایه دوازدهم از ۱۷ خرداد ماه برای ۶۶۰ هزار دانش آموز در ۶ هزار و ۷۸۰ حـوزه اجـرا آغـاز شده و ۱۶ تیرماه پایان می یابد.

وی  اولویت‌های آموزش و پرورش در خرداد ماه امسال را رعایت موازین بهداشتی و تاکید بر حفظ سلامت و آرامش دانش آموزان  و اولیاء و همچنین صحت، امنیت و دقت دربرگزاری امتحانات عنوان کرد و افزود: اخذ مجوز از ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا برای تعیـین زمان برگـزاری امتحانـات و دریافـت پروتکل های بهداشتی و ابلاغ آن به تمامی حوزه های اجرا و تصحیح اوراق و اعزام تـیم هـای نظـارتی بـرای بازدید از حوزه های برگزاری و تصحیح اوراق امتحانات در چند روز گذشته انجام شده است.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:  همچنین به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از ازدحام دانش آموزان در هنگـام ورود و خـروج بـه سالن امتحانات آنها را به دو گروه علوم تجربی و ریاضی فیزیک (روزانه و بزرگسالان) و گـروه ادبیـات و علـوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و تمامی رشته‌های سوم متوسطه و پیش دانشگاهی و فنـی و حرفـه ای نظـام قدیم تقسیم کرده تا امتحانات هرگروه در یک روز مجزا برگزار شود.

 فاصله بین صندلی هـای امتحـانی۱.۸ تـا ۲ متـر

ساکی در ادامه با بیان این که فاصله بین صندلی هـای امتحـانی ۱/۸ تـا ۲ متـر تعیـین تعیین شده است، گفت: علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تمامی سطوح، تجهیزات و صندلی های دانش آموزان طبق برنامه و بصورت روزانه گندزدایی و ضد عفـونی می شوند.

وی ادامه داد: همچنین برای غربالگری و اطمینان از سلامت دانش آموزان مراقبین بهداشت و سلامت آموزش و پـرورش و سـایر ارگان‌ها در مبادی ورودی حوزه های امتحانات با اسـتفاده از تـب سـنج و سـایر تکنیـک هـای غربـالگری، دانش آموزانی  که مشکوک به بیماری کرونا یا دارای سایر بیماری‌های زمینـه‌ای هسـتند را تفکیک و آنهـا را بـه اتاق‌های پیش‌بینی شده برای این منظور هدایت می‌کنند. از سوی دیگر این دانش‌آموزان ملـزم مـی‌شوند که در روزهـای بعدی بطور حتم به پزشک مراجعه و گواهی سلامت دریافت کنند.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش با تاکید براین که مواد ضد عفونی کننده برای استفاده دانش آموزان در ورودی سالن، دست شویی و آبخوری ها در دسـترس دانش آموزان قرار دارد، خاطرنشان کرد: پوسترهای آموزشی نیز برای اطلاع رسانی در مورد رعایت نکات بهداشـتی در قسـمت هـای مختلـف حـوزه نصب شده است.

 استفاده از ماسک در جلسات امتحانی الزامی است

سالکی همچنین استفاده از ماسک برای دانش‌آموزان و عوامل اجرایی را الزامی دانست و گفت: برای حدود ۱۰ درصد دانـش آمـوزان شرکت کننده که به هردلیل ماسک همراه ندارند، مدارس ماسک را  تهیه و در اختیار آنها می‌گذارد.

وی یادآور شد: همچنین جهت جلوگیری از دست به دست شدن فهرست حضور و غیاب در زمان امتحانات، فرم های فردی تنظیم شده اسـت کـه هـر دانش آموز آن را تکمیل و تحویل منشی حوزه می‌کند.

ارسال الکترونیکی سوالات برای جلوگیری از اخاذی

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش  ضمن تاکید بر استفاده از وسایل و لوازم التحریر شخصی و پرهیز از آوردن تجهیزات اضافی مثل کیف، تلفن همراه و هر وسیله ای که بخواهند به میز امانت بسپارند، اظهار داشت: برای صیانت از سوالات، صحت و امنیت در برگزاری امتحانات از فرآیند ارسـال الکترونیکـی سوال های امتحانی استفاده می شود.

ساکی ادامه داد: در روش ارسال الکترونیکی سوالات تا زمانی که دانش آموزان بر روی صندلی هـای خـود مسـتقر نشـده انـد،   رمـز سوال ها برای حوزه های اجرا ارسال نمی شود.

وی توضیح داد: یعنی زمانی امکان رمزگشایی فایل رمز شده فراهم می شود که تمامی دانش آموزان در جلسه امتحان حضور دارند و امکان هرگونه سوء اسـتفاده از کسـانی کـه بـا ادعـای کذب دسترسی به سوالات به اخاذی و فروش محتوای امتحانی می پردازند، کاملا گرفته شده است.

منبع: ایرنا