حرف های کمتر شنیده شده دانش آموزان درباره انتخاب رشته تحصیلی


حرف‌های کمتر شنیده شده دانش‌آموزان درباره انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم از ۲۳ تیر آغاز می‌شود اما دانش‌آموزان درباره هدایت تحصیلی و مشکلات پیش روی آنها برای انتخاب رشته حرف‌هایی دارند.

به گزارش خبرنگار‌ اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم به پایان رسیده است و حالا آنها باید وارد مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی شوند، طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از 23 تیر آغاز می‌شود.

برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دو ملاک مدنظر است، فرم شماره 6 که بررسی‌های مشاوره‌ای بوده، 65 نمره و فرم شماره 7 که سوابق تحصیلی دانش‌آموز است و 35 نمره دارد.

حد نصاب نمرات لازم برای ورود دانش‌آموزان به رشته‌های شاخه نظری بدین شرح است: حدنصاب نمرات برای رشته علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی 14، مطالعات اجتماعی 13 و عربی 12. رشته علوم و معارف اسلامی، معارف اسلامی 14، عربی 13، فارسی 12. رشته تجربی، ریاضی 13 و علوم 14. رشته علوم ریاضی، ریاضی 14 و علوم 13 است.

برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نمرات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم سهیم هستند که نمرات پایه‌های هفتم و هشتم ضریب  1 و پایه نهم ضریب 3 دارد.

البته آنگونه که عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران می‌گوید: با فشار خانواده‌ها برای ورود دانش‌آموزان به رشته‌های شاخه نظری مواجه هستیم و در تهران بیشترین گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی است، بعضی دانش‌آموزان که هیچ رشته‌ای نمی‌آورند چون در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش ظرفیت خالی داریم به سمت آن هدایت می‌شوند چرا که بیشتر اولیا به سمت رشته‌های نظری گرایش دارند بنابراین در رشته‌های فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش ظرفیت خالی داریم.

اما دانش آموزان هم درباره هدایت تحصیلی و مشکلات پیش روی آنها برای انتخاب رشته صحبت‌هایی دارند که بخشی از آنها در برنامه پرسشگر اینگونه مطرح شد:

* برای دانش‌آموزی که ساکن روستا است و فقط یک رشته در روستای او وجود دارد دیگر هدایت تحصیلی به درد نمی خورد.

* هدایت تحصیلی اشتباه است چون هیچ استانداردی پشت آن نیست و سوالات آزمون‌های هدایت تحصیلی حتی نمی تواند شناخت نسبی از دانش آموز ارائه دهد، برای من حتی در اولویت دو و سه فرم هدایت تحصیلی، رشته‌ای که علاقه داشتم اعلام نشده بود و با هزار معرکه در آموزش و پرورش اجازه گرفتم رشته‌ای را انتخاب کنم که به آن علاقه داشته و استعداد دارم اما متاسفانه در فرم هدایت تحصیلی این رشته برای من درج نشده بود.

* مولفه‌های هدایت تحصیلی باید متحول شود، یک مشاور چطور می‌تواند در طول یک سال تحصیلی از تمام علایق و توانمندیهای دانش‌آموز باخبر شده و از این بابت به او نمره بدهد.

* هدایت تحصیلی در انتخاب رشته هیچ کمکی به من نکرد و به علایقم توجهی نشده بود و در نهایت رشته‌ای را انتخاب کردم که کوچکترین ارتباطی با علائقم نداشت.

منبع: تسنیم