شروع امتحانات شبه نهایی از دوشنبه


شروع ‌امتحانات شبه‌نهایی از دوشنبه

نمرات امتحانات شبه‌نهایی تاثیری در نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان ندارد و صرفا برای آشنایی با امتحانات نهایی است

تهران (پانا) - برنامه زمانی اجرای امتحانات شبه‌نهایی که به‌صورت هماهنگ کشوری در هفته چهارم فروردین و هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا خواهند شد اعلام شد.

‌این آزمون شبه‌نهایی برای کاهش استرس و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با امتحانات نهایی با توجه به تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری ویژه دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم از تاریخ 27 فروردین تا 4 اردیبهشت در سراسر کشور برگزار خواهد شد. به همین ‌منظور زمینه‌سازی جهت شرکت در این آزمون  با هدف آشنایی دانش‌آموزان با نمونه‌ای از سوالات امتحانات استاندارد و مفهومی برای تمامی دانش‌آموزان این پایه‌ها توصیه می‌‌شود.

آزمون شبه‌نهایی در قالب 4 آزمون به‌صورت دو درس عمومی و دو درس اختصاصی برای همه رشته‌ها در دو پایه دهم و یازدهم برگزار می‌شود. شروع فرآیند  همه امتحانات به‌صورت هماهنگ کشوری در هر دو پایه و در تمامی رشته‌ها در ساعت 7:30 صبح است. برگزاری امتحانات مشابه در قالب امتحانات شبه‌نهایی و هماهنگ توسط استان‌ها و مناطق، مورد تایید نبوده و هیچگونه مجوزی برای این امتحانات صادر نشده است.

در پایه دهم برای رشته ریاضی فیزیک چهار درس عربی 1، فارسی1، شیمی1 و ریاضی1؛ برای رشته تجربی چهار درس عربی1، فارسی1، فیزیک1، زیست‌شناسی1؛ برای رشته ادبیات و علوم انسانی زبان‌انگلیسی1، فارسی1، جامعه‌شناسی1، ریاضی و آمار1 و برای رشته علوم و معارف اسلامی زبان‌انگلیسی1، فارسی1، عربی تخصصی رشته1، ریاضی و آمار1 برگزار می‌شود.

همچنین در پایه یازدهم برای رشته ریاضی فیزیک عربی2، فارسی2، فیزیک2، حسابان1 برای رشته تجربی عربی2، فارسی2، زیست‌شناسی2 و ریاضی2 برای رشته علوم انسانی زبان‌انگلیسی2، فارسی2، تاریخ 2، علوم و فنون ادبی2 و برای رشته علوم و معارف اسلامی زبان‌انگلیسی2، فارسی2، عربی تخصصی رشته2، فلسفه1 برگزار می‌شود.

آزمون شبه‌نهایی توسط مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شده و در چارچوب ضوابط طرح سوالات امتحانات نهایی و الگوی طراحی سوالات استاندارد و مفهومی است. همچنین بودجه‌بندی طراحی سوالات آزمون‌های شبه‌نهایی بر‌اساس سازوکار امتحانات نهایی و از ۹۰ درصد حجم اولیه کتاب‌های درسی مربوطه است.

بلافاصله پس از برگزاری هر امتحان باید، تصحیح اوراق توسط دبیران مربوطه و بر‌اساس راهنمای تصحیح ارسالی انجام شود. باید پس از تحلیل نتایج، برنامه آموزش‌های جبرانی- تکمیلی توسط شورای مدرسه تنظیم شود و در فرصت باقی‌مانده تا شروع امتحانات نهایی خرداد‌، اجرا شود. همچنین ارسال گزارش اقدامات صورت گرفته در این ایام توسط مدارس به ادارات الزامی است.

‌ادارات کل استانی و مناطق، با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و توان نیروی انسانی و تجهیزات و فضای خود باید حداکثر جدیت و اهتمام لازم را جهت  مطلوبیت و ارتقای کیفی طرح امتحانات شبه‌نهایی از نظر مشابهت با امتحانات نهایی در مراحل اجرا، تصحیح، تحلیل و اقدامات آموزشی جبرانی و تقویتی داشته باشند.

نمرات امتحانات شبه‌نهایی تاثیری در نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان ندارد.

ممکن است این نمرات توسط برخی معلمان به عنوان نمرات مستمر دانش‌آموزان در نظر گرفته شود که مسئولان آموزش و پرورش این را توصیه نمی‌کنند تا دانش‌آموزان با آرامش در این امتحانات شرکت کنند.

برنامه امتحانات شبه نهایی