زمان بین برگزاری کنکور و آمدن جوابها
زمان بین برگزاری کنکور و اعلام نتایج، یکی از پرتنشترین و پرفشارترین دورهها در زندگی دانشآموزان است. این دوره ممکنه چند هفته تا یک ماه طول بکشه و دانشآموزان در این مدت با حسهای مختلفی مواجه میشوند. در این مقاله به بررسی حسهای رایج در این دوره و راهکارهای مدیریت این حسها میپردازیم و کوتاه هم به این موضوع میرسیم که چطور میشه بهرهبرداری بهتری از این زمان داشته باشیم.
حسهای رایج بین دانشآموزان
اضطراب و استرس: بسیاری از دانشآموزان در این دوره دچار اضطراب و استرس شدید میشوند. نگرانی از نتیجه کنکور و فکر به پاسخهایی که داده شده و تلاش برای تصحیح بر اساس کلیدهای منتشر شده، از اصلیترین دلایل این اضطراب هستند.
ناامیدی و تردید: این حس که یکسال برای این آزمون چند ساعته زمان گذاشتند و الان احساس میکنند نتیجه دلخواه را در آن نگرفتهاند، به شدت باعث ناامیدی دانشآموزان میشود و آنها را نسبت به اهداف و آینده خود مردد میکند.
خستگی و فرسودگی: یکی دیگر از عمده حسهایی که دانشآموزان تجربه میکنند حس خستگی و فرسودگی است که در نتیجه یک و یا بعضا چند سال تلاش حس میکنند.
هیجان و انتظار: با وجود تمام نگرانیها و حسهای گوناگون دانشآموزان همچنان هیجان و انتظار زیادی را برای دیدن نتایج تجربه میکنند.
راهکارهایی مدیریت این حسها
ورزش و فعالیتهای بدنی: ورزش منظم به کاهش استرس و اضطراب کمک میکند. حتی یک پیادهروی کوتاه یا تمرینات یوگا میتواند در کمتر شدن سطح اضطراب دانشآموز موثر باشد.
مراقبه و مدیتیشن: تمرینات مراقبه و مدیتیشن به آرامش ذهن و کاهش تنشهای روحی کمک میکنند. این تمرینات ذهنی باعث میشود بتوانند این دوران را با ذهنی آرامتر سپری کنند.
مطالعه و یادگیری موضوعات جدید: این زمان جزو معدود زمانهایی است که دانشآموز مسئولیت و وظایف چندانی در طول روز ندارد و میتواند با فراغ بال به آموزش و یادگیری بپردازد. علاوه بر آن مطالعه موضوعات جدید یا پیگیری علاقهمندیهای شخصی میتواند به دانشآموزان کمک کند تا ذهن خود را از نگرانیها منحرف کنند.
گفتوگو با دوستان و خانواده: صحبت کردن درباره احساسات و نگرانیها با افراد مورد اعتماد میتواند به کاهش فشار روانی کمک کند. این صحبت حتی اگر مشکلی را از دانشآموز حل نکند باعث میشود دانشآموز بار روانی کمتری را روی ذهن خود حس کند و بتواند احساسات خود را با دیگران شریک شود.
پیشنهاداتی برای بهرهبرداری بهتر از زمان
برنامهریزی و تعیین اهداف کوتاهمدت: تعیین اهداف کوتاهمدت و برنامهریزی برای دستیابی به آنها میتواند به دانشآموزان کمک کند تا حس بهتری از کنترل بر زندگی خود داشته باشند. مثلا برنامهریزی برای یادگیری یک هنر، صنعت و یا مهارت جدید میتواند نمونهای از این هدفگذاریها و استفاده بهینه از زمان باشد.
شرکت در کلاسهای آموزشی یا کارگاههای مهارتی: این دوره فرصت خوبی برای یادگیری مهارتهای جدید یا بهبود مهارتهای فعلی است.
استراحت و تفریح: پس از ماهها تلاش، اختصاص زمانی برای استراحت و تفریح بسیار مهم است. سفر کوتاه، تماشای فیلم، یا انجام فعالیتهای هنری میتواند به تجدید انرژی کمک کند و روحیه دانشآموز را برای ورود به دانشگاه و شروع به زندگی جدیدی در فضای دانشجویی بازیابی کند.
کارهای داوطلبانه: شرکت در فعالیتهای داوطلبانه و کمک به دیگران میتواند حس مثبتی از ارزشمند بودن و رضایت شخصی ایجاد کند. این تجربیات درهای جدیدی از ارتباطات جدید را نیز برای دانشآموز میگشاید و باعث گسترش روابط اجتماعی دانشآموز میشود. این دقیقا یکی از نیازهای نوجوان در ورود به زندگی جوانی است.
زمان بین برگزاری کنکور و اعلام نتایج، دورهای پر از چالشها و حسهای مختلف اما در عین حال طلایی است. با این حال، با بهرهگیری از راهکارهای مناسب میتوان این دوره را به فرصتی برای رشد شخصی و بهبود مهارتها تبدیل کرد. مدیریت صحیح حسها و برنامهریزی مناسب میتواند به دانشآموزان کمک کند تا این دوره را با آرامش و کارآمدی بیشتری سپری کنند.
تدوین و گردآوری : کلینیک مشاوره گاج