علامتدار کردن تست ها در کتاب های کمک درسی: روشی مؤثر برای بهبود یادگیری


علامتدار کردن تست‌ها در کتاب‌های کمک‌درسی: روشی مؤثر برای بهبود یادگیری

 

حل تست‌ها و آشنایی با تیپ‌های مختلف سوالات یکی از مؤثرترین روش‌های مطالعه، تمرین و آمادگی برای آزمون‌های مختلف است. دانش‌آموزان در مسیر آمادگی برای آزمون‌ها اغلب از منابع مختلفی تست می‌زنند. همانند تست‌های آزمون یکی از اقداماتی که یادگیری دانش‌آموز را در فرآیند تست‌زنی چند برابر می‌کند تحلیل و بررسی و مرور تست‌هاست. در این مقاله به تست‌های علامتدار (نشان‌دار) می‌پردازیم.

 

فواید علامتدار کردن تست‌ها هنگام تمرین

1-شناسایی تست‌های مهم برای مرور بعدی: در روزهای قبل از آزمون دانش‌آموزان نیاز دارند مطالبی که مطالعه کردند را مرور کنند تا حداکثر یادآوری را در آزمون داشته باشند. علاوه بر مرور کتاب درسی و درسنامه‌ها، مرور تست‌هایی که در کنار مطالعه زده شده نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. اما همه تست‌ها؟؟ قطعا مرور همه تست‌ها نه مفید و نه ممکن خواهد بود. با علامتدار کردن تست‌ها هنگام تست‌زنی دانش‌آموز تست‌های چالشی و نکته‌دار که نیاز به مرور دارند را می‌شناسد و می‌تواند با تمرکز بیشتری روی این تست‌ها زمان بگذارد.

  

2. تقسیم‌بندی تست‌ها بر اساس سطح دشواری: علامتدار کردن تست‌ها بر اساس دشواری، به دانش‌آموزان امکان می‌دهد که سوالات را به سه دسته تقسیم کنند: سوالات آسان، متوسط، و دشوار. این دسته‌بندی به آن‌ها کمک می‌کند که از وقت خود به طور بهینه استفاده کنند و روی سوالات چالش‌برانگیزتر بیشتر تمرکز کنند.

 

3. صرفه‌جویی در زمان مرور: با داشتن علامت‌هایی مشخص در کتاب‌های کمک‌درسی، دانش‌آموزان می‌توانند به سرعت به سراغ تست‌هایی بروند که نیاز به تمرین بیشتر دارند. این روش نه تنها زمان مرور را کاهش می‌دهد، بلکه از مطالعه تصادفی و غیرهدفمند نیز جلوگیری می‌کند.

 

4. افزایش اعتماد به نفس در مواجهه با تست‌ها: وقتی دانش‌آموزان به مرور تست‌های علامت‌دار می‌پردازند و به در بار دوم زدن تست‌ها می‌توانند تست‌هایی که برایشان دشوار بوده را حل کنند، اعتماد به نفس آن‌ها افزایش می‌یابد و با آمادگی بیشتری وارد آزمون‌های نهایی می‌شوند.

 

بهترین روش‌ علامتدار کردن تست‌ها

ابتدا باید هدف دانش‌آموز از نشان‌دار کردن تست‌ها مشخص شود. دانش‌آموزان می‌توانند سوالاتی که در مرحله آموزش اشتباه پاسخ داده‌اند، تست‌های نکته‌دار و سوالات دشوار را علامت‌گذاری کنند.

بهتر است برای هر کدام از این موضوعات نشان خاصی در نظر بگیرند. برای مثال  برای تست‌هایی که اشتباه پاسخ داده‌اند هایلایت قرمز و یا علامت ضربدر(❌) برای تست‌های چالشی علامت (❕) و برای تست‌های دشوار علامت خطر () را در نظر بگیرند. پس از پاسخ دادن به سوالات و هنگام تصحیح دانش‌آموز علامت‌گذاری تست‌ها را نیز انجام می‌دهد.

با این کار وقتی دانش‌آموز برای مرور به کتاب تست باز می‌گردد منبعی از تست‌های چالشی، دشوار و تست‌هایی که اشتباه پاسخ داده در اختیار دارد و با مرور آنها می‌تواند احتمال پاسخ اشتباه دادن به مشابه این سوالات در آزمون را کاهش دهد. بهتر است در این مرحله هم دانش‌آموز علامت‌گذاری مرحله دوم را انجام دهد. برای مثال هنگام پاسخ به سوالاتی که در بار نخست اشتباه پاسخ داده، عملکرد مرحله دوم را نیز مشخص کند. مثلا اگر مجددا اشتباه پاسخ داده علامت ضربدر دوم را کنار تست بگذارد و اگر این بار پاسخ صحیح داده علامت تیک(✅) را کنار تست بگذارد. با این کار در مرحله جمع‌بندی منبعی دقیق برای مرور تست‌ها دارد.

علامتدار کردن تست‌ها در کتاب‌های کمک‌درسی و هنگام حل تست‌های تمرینی در خانه، یک ابزار مؤثر برای بهینه‌سازی فرآیند یادگیری است. این روش به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتری روی سوالات دشوار کار کنند و از زمان خود به صورت هوشمندانه‌تری استفاده کنند. با استفاده منظم از این تکنیک، دانش‌آموزان می‌توانند آمادگی خود را برای آزمون‌ها به طور قابل توجهی افزایش دهند.

 

گردآوری و تدوین :‌ کلینیک مشاوره گاج