لزوم تهیه طرح جامع در خصوص تعطیلات مدارس


معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید طرح جامعی در خصوص تعطیلات مدارس تهیه شود که اساس آن پژوهش باشد، گفت: در روزهای تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا یا یخبندان، می‌توانیم تکالیفی برای منزل به دانش‌آموزان ارائه دهیم.

احمد صافی معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص «مصوبه دولت مبنی بر تغییر تقویم نظام آموزشی»، اظهار داشت: بحثی که از قدیم‌الایام وجود داشته، این است که سال تحصیلی که از مهر ماه آغاز شده و تا خرداد ماه ادامه دارد با قانون شورهای آموزش و پرورش کشور مغایرت دارد.

وی در توضیح این مغایرت یادآور شد: برای اینکه این قانون اختیار داده است تا شرایط استان‌ها را در نظر بگیریم و آنها می‌توانند در خصوص آغاز و پایان سال تحصیلی اظهارنظر کنند.

صافی افزود: بعد از این موضوع، قانونی در مجلس تصویب شده است که سال تحصیلی از اول مهر تا پایان خرداد باشد.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بنابراین مساله اول این است که چه زمانی سال تحصیلی در کشور آغاز شود؛ با توجه به اینکه آب و هواهای متفاوتی در کشور ما وجود دارد.

وی تصریح کرد: این کار آسانی نیست چرا که برای نمونه استان‌های خوزستان و هرمزگان در خرداد، آب و هوای گرمی دارند؛ بنابراین مشکل تفاوت آب و هوایی داریم که این حسن کشور ما هست، اما در عین حال از نظر سیستم تحصیلی، آغاز سال تحصیلی از اول مهر و پایان آن در خرداد نیز برای همه، قابل بررسی است.

صافی متذکر شد: در طی 90 سال گذشته در آموزش و پرورش، بحث‌های زیادی شده است، اما تا الان چیزی در مجلس خارج از این موضوع که سال تحصیلی از اول مهر تا پایان خرداد باشد، وجود نداشته است.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عوامل دیگر درخصوص تغییر تقویم نظام آموزشی، عنوان کرد: عامل دیگر موضوع بحث تعطیلات مدارس است که باید طرح جامعی در این خصوص تهیه شود که اساس آن باید پژوهش بوده و به نظر بنده اساس آن، باید مطالعات تاریخی تحقیقی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش احساس نیاز می‌کند تا تعطیلات در طی سال تحصیلی باشد؟»، گفت: ما معمولا در تابستان و پایان خرداد ماه، مدارس‌مان دایر است و اول شهریور مدارس باز هستند؛ بنابراین دو ماه برای مدارس تعطیلات در نظر گرفته‌ایم و یک ماه نیز مرخصی برای کارمندان دولت داریم.

صافی بیان داشت: شهریور کلاسی وجود ندارد، اما مدرسه تعطیل نیست و لزومی نیز ندارد فعالیت دانش‌آموزان در کلاس صورت گیرد؛ بلکه می‌توان به شکل‌های مختلف برای مدارس برنامه داشت.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: عده‌ای اعلام می‌کنند چرا در ایام نوروز تا 13 فروردین تعطیل هستیم؛ درنتیجه ما می‌توانیم در تعطیلات، برنامه‌هایی را برای دانش‌آموزان درنظر بگیرم.

وی تاکید کرد: در این چند روزی که به علت آلودگی هوا تعطیل بود، می‌توانستیم برنامه‌هایی را به دانش‌آموزان ارائه دهیم تا در خانه به فعالیت‌های خود بپردازند.

صافی با طرح این پرسش که «آیا آموزش و پرورش فقط حضور در کلاس است؟»، خاطرنشان کرد: باید همواره برنامه‌ریزی برای تحصیلات دانش‌آموزان صورت گیرد، همچنان که مدارس دایر هستند و برای شب‌ها نیز به دانش‌آموزان برنامه ارائه می‌دهیم؛ این راهی است که می‌تواند به ما در این خصوص کمک کند.