تغذیه کنکوری ها


تغذیه کنکوری ها

با سلام در این مبحث سعی داریم درباره ی یکی از مهم ترین موضوعاتی که اکثر کنکوری ها در رابطه با آن سوالاتی داشتند صحبت کنیم. بحث تغذیه یکی از موضوعاتی است که در طول زندگی هم بسیار با آن سرو کار داریم و رعایت نکات تغذیه ای می تواند به سلامتی جسمی و حتی روحی و روانی ما نیز کمک کند، پس نکات آن را با دقت بخوانید و حتی یادداشت کنید که اگر به نکات آن احتیاج داشتید  همیشه در دسترس باشد.

اهمیت توجه به تغذیه

گاهی مشکلات غیر درسی مانع پیشرفت دواطلبان می شود. به عنوان مثال افرادی که کم خونی یا مشکلات غده ی تیروئید دارند با وجود تمایل به مطالعه، زود خسته و بی حوصله می شوند و نمی توانند به اندازه ی سایرین مطالعه کنند. برای گروهی دیگر از دواطلبان، پراشتهایی، کم اشتهایی، اختلال خواب و حساس شدن نسبت به اطرافیان یک مشکل محسوب می شود. راهنمایی های ارئه شده در این بخش به شما کمک می کند که از تغذیه و خواب سالمی برخوردار شوید و بدین ترتیب سلامت، شادابی و انرژی بیشتری داشته باشید.

در هر فعالیت فکری، مغز موثرترین و مهم ترین عنصر بدن است که البته نیاز به تغذیه و استراحت کافی دارد. کم توجهی به کیفیت تغذیه مشکلاتی ایجاد می کند که درس خواندن را برای شما دشوارتر می کند. بسیاری از دانشمندان هم بر نقش تغذیه، ورزش و خواب در یادگیری تاکید کرده اند. مغز و بدن شما بدون تغذیه درست مانند خودروی بدون بنزین است که از یک دوچرخه هم ناکارآمدتر است به تغذیه و سلامت خود اهمیت دهید.

فرد درس خوان در رژیم غذایی خود به انرژی کافی نیاز دارد. رژیم های غذایی نادرست، باعث سستی و کندی عمل و کم شدن قدرت حافظه می شود. اگر ناچار به استفاده از رژیم غذایی خاصی هستید حتما این کار را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید.

عادت های غذایی

1-در تغذیه خود تنها به علاقه و ذائقه ی خود توجه نکنید. خوراکی های ضروری و پر انرژی را نیز در وعده های غذایی خود جای دهید.

2- غذای خود را با آرامش و به طور صحیح میل کنید. تند تند خوردن، سرپایی غذا خوردن، به تنهایی و بدون خانواده یا دوستان غذا خوردن، ارزش یک وعده غذایی راکمرنگ       می کند.

3- یکسال در خانه ماندن و درس خواندن و در نتیجه کم تحرکی و پرخوری ناشی از استرس می تواند باعث اضافه وزن شما شود. همین اضافه وزن باعث کسالتو خستگی در طول روز می شود. به هر حال مراقب تغییرات وزن خود باشید. اضافه یا کاهش وزن زیاد منشا مشکلات دیگری برای شما خواهد بود.

4- قبل از هر امتحان به ویژه آزمون سراسری، رژیم غذایی خود را تغییر ندهید و همان رژیم غذایی عادی و همیشگی خود را داشته باشید.

5- به وعده های اصلی غذایی یعنی صبحانه و ناهار توجه کامل داشته باشید و به آنها نظم و برنامه بدهید.

 

خوراکی های مفید

1-در رژیم غذایی خود به ویتامین های B، کلسیم، منیزیم و اسید گلوتامیک(اسید هوش) توجه بیشتری داشته باشید. کمبود منیزیم خواب شما را سبک و ناآرام            می کند. کمبود ویتامین های B سیستم عصبی را تضعیف می کند. شیر، ماست و پنیر، منابع کلسیم و جوانه ی گندم، ماهی،موز، گردو،جعفری، بادام، فندق و لیمو سرشار از منیزیم هستند. اسید هوش را در جگر سیاه و شیر جست و جو کنید.

دانش آموز: به به چه خوراکی هایی!! ای کاش من همیشه یک کنکوری بودم!!

2- مصرف فراوان میوه و سبزیجات فواید زیادی دارداز جمله باعث شادابی ذهن شما می شود.

3- روزانه به مقدار زیادی آب مصرف کنید، هر روز سعی کنید 1 تا 2 لیوان آب میوه ی طبیعی بنوشید. از آب میوه های صنعتی کمتر استفاده کنید.

 

 

 

خوراکی های مضر

1-قرص و نوشابه های انرژی زا استفاده نکنید. این خوراکی ها پس از مصرف برای مدت کوتاهی شما را سرحال می کنند ولی بعد از مدتی باعث خستگی زودهنگام می شود.

2- از مصرف غلات حجیم شده مانند انواع اسنک ها، چیپس، پفک و.... اجتناب کنید.

3- از خوردن غذاهای چرب، سنگین و پر نمک پرهیز کنید. هضم این خوراکی ها دشوار است و باعث خستگی و خواب آلودگی هم می شود و بدن را مسموم می کند. غذای فرد درس خوان باید کامل و در عین حال سبک و مقوی باشد.

4- از غذاهای آماده بیرون از منزل کمتر استفاده کنید.

5- غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده ((بی فنول)) هستند که مانع رشد ذهنی خردسالان و کاهش حافظه ی بزرگسالن می شود پس سعی کنید کمتر استفاده کنید.

6- جدید ترین تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد قند و شکر باعث دفع ویتامین های B بدن می شود و جذب کلسیم و منیزیم را مختل می کند.  سردرد و پیامد آن نگرانی و استرس را تشدید می کند، باعث عصبانیت و افزایش تپش قلب و احساس تردید و بی تصمیمی می شود. ما پس از خوردن قند و شکر دچار جهش انرژی و در ادامه دچار خستگی فوری(دشارژ انرژی) می شود.  این مواد ارزش غذایی چندانی ندارند به جای آنها از خرما یا عسل استفاده کنید.

 

صبحانه ی یک کنکوری

1-صبحانه ضروری ترین وعده ی غذایی افراد است. از آنجایی که شب ها برای مدت طولانی سلول ها تغذیه نمی شوند و از طرفی بیشترین فعالیت افراد از هنگام صبح شروع می شود صرف صبحانه برای تامین این انرژی بسیار ضروری است. خوردن صبحانه به طور منظم باعث شادابی و سرحالی و تامین انرژی برای شروع کار روزانه می شود.

2- صبحانه ی خود را کامل میل کنید. صبحانه ی کامل از سه جزء تشکیل می شود: جزء اول مواد لبنی مانند شیر،پنیر یا ماست است(خامه جزء مواد لبنی محسوب نمی شود) جزء دوم غلات مانند نان و جزء سوم هر نوع آب میوه یا میوه است.

3-  نداشتن صبحانه ی کامل یا منظم، مشکلاتی را به وجود می آورد که در ادامه کامل گفته می شود.

4- اگر به خوردن صبحانه تمایل ندارید به دنبال یکی از دلایل زیر باشید همچنین چاره ای نیز برای آن بیابید:

 الف) خوردن شام سنگین یا دیرهنگام                                                         ب) عادت نداشتن به خوردن منظم صبحانه

ج)دیر خوابیدن                                                                                            د)نخوردن منظم صبحانه توسط سایر اعضای خانواده به ویژه والدین

ه)دیر بیدار شدن                                                                                        س) یکنواخت بودن رژیم غذایی صبحانه

م)خواب ناآرام به همراه خستگی و کسالت موقع بیدار شدن

استرس و تغذیه

1-هنگام غذا خوردن به مسائل نگران کننده از قبیل مشکلات تحصیلی و کنکور فکر نکنید.

2- کمبود ویتامین B1 زمینه ساز افسردگی و ضعف سیستم عصبی است. ویتامین B2 برای مقابله با استرس اهمیت دارد. مصرف دوره ای مجموعه ویتامین های گروه

B-complex)) ظرفیت روحی و فعالیت های درسی شما را افزایش می دهد.

3- کم اشتهایی می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. نوع شایع آن در کنکوری ها، بی اشتهایی عصبی است که معمولا در دختران بیشتر مشاهده می شود. این نوع      بی اشتهایی ناشی از مشکلات فکری، اضطراب و افسردگی است.

4- رژیم غذایی مناسب تا حدی می تواند با استرس مقابله کند. در این رابطه خوردن خرما، دم کرده ی گل گاو زبان، میوه و سبزیجات فراوان، کم کردن مصرف شیرینی جات، نوشابه، شکلات و قهوه، به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند. و همچنین نوشیدن مقدارکمی عرق تارونه قبل از خواب آثار معجزه آسایی دارد.

5- اگر گاهی بدون کار زیاد احساس خستگی می کنید این خستگی ها از نوع عصبی است و نوشیدن آب انار در رفع آن موثر است.

 

 

تغذیه و مطالعه در ماه مبارک رمضان

توجه به تغذیه و درس خواندن در ماه رمضان برای دانش آموزان روزه دار اهمیت دارد. معمولا دیده می شود که در این ماه بسیاری از افراد روزه دار دچار افت درسی می شوند. توجه به موارد زیر می تواند در پیشگیری از مشکلات رایج در این ماه موثر باشد:

1-سحری وعده ی بسیار مهمی در ماه رمضان است و برای همه روزه داران نوجوان به ویژه دانش آموزان ضروری است. اگر بدون سحری روزه بگیریم کمبود بیش از حد انرژی سبب می شود که در اثر سوختن چربی ها، ترکیب هایی در بدن ایجاد شود که باعث سردرد یا دردهای عضلانی یا بوی بد دهان می شود.

2- سحری را بدون عجله و با آرامش صرف کنید اگر میل به خوردن غذا ندارید مقداری آب یا چای یا شیر و میوه جات را جایگزین کنید.

3- در صورت بروز یبوست که بیماری شایع این ماه است می توانید در سحر از خیسانده زردآلو یا انجیر استفاده کنید.

4- از مصرف کله پاچه، سیرابی، شیردان، بادمجان و ادویه جات در سحر خودداری کنید این موارد باعث تشنگی در طول روز می شود.

5- پرخوری، صرف غذاهای پرحجم و چرب در سحر ممنوع است.سحری باید سبک باشد که باعث سوءهاضمه نشود.

6- در افطار روزه ی خود را با کمی آب گرم یا چای شیرین کم رنگ یا شیر گرم باز کنید.

7- معده ی خالی خود را با غذای سنگین پر نکنید، ابتدا غذای سبک مانند سوپ یا خرما، نان و پنیر و گردو و سبزی میل کنید تا معده ی شما آماده شود. بهتر است افطار و شام افراد نوجوان در یک وعده با هم خورده شود. شام باید شامل مواد گوشتی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سالاد و ماست باشد.

8- از آشامیدن آب زیاد در وسط غذا خودداری کنید.

9- بین افطار تا سحر حدود 8 لیوان آب و نوشیدنی میل کنید این مسئله برای نوجوانان که تحرک و تعرق زیادی دارند اهمیت بیشتری دارد.

10- از مصرف زولبیا و بامیه و سایر شیرینی جات و نوشابه های گازدار تا حد امکان خودداری کنید.

11- اگر می خواهید ساعت مطالعه ی شما در این ایام کاهش نیابد بهتر است بعد از سحری نخوابید و درس بخوانید البته به شرطی که خوب خوابیده باشید نه اینکه به زور بخواهید درس بخوانید و یک ساعت بعد از افطار درس خواندن خود را مجددا شروع کنید. بهتر است درس های آسان را در میانه روز مطالعه کنید.

 

موفق و پیروز باشید و در مسیر آرزوهایتان قدم بردارید((علیرضا هاشمی- مشاورتحصیلی))

منبع:بیابانگرد،اسماعیل ، روش های پیشگیری از افت تحصیلی، انتشارات سازمان انجمن اولیا و مربیان                               نویسنده: علیرضا هاشمی  با اقتباس از منبع