فنون تست زنی


فنون تست زنی

فنون تست زنی،  یکی از مهارتهای لازم در دوران دبیرستان و به خصوص کنکور است. تسلط بر

تست زنی در موفقیت کنکور تاثیر غیر قابل انکاری دارد. بحث درباره ی مجموعه ی مهارتهایی که منجر به افزایش توانایی عملکرد تستزنی میشود، بحثی چند بعدی خواهدبود

طراحی وطراحان تستها

با وجود آن که برخی  ادعا­ها که روشهایی موجود است تا کنکوریها حتی بدون حل مساله یا توجه به صورت مساله و بر اساس قوانین احتمالات بتوانند تستها را درست علامت بزنند، عملا چنین چیزی امکانپذیر نیست و ادعاهایی ازاین قبیل نوعی فرصت طلبی محسوب میشوند.

طراحی سؤالات تست از یک سری اصول کلی و مشخص تبعیت میکند که معمولا طراحان تستها با

آنها آشنا هستند. البته این به آن معنی نیست که همه ی اصول طراحی تست در سؤالات کنکور رعایت میشود و همان گونه که هر ساله بعد از اتمام کنکور عنوان میگردد اشکالاتی توسط اهل فن به سؤالات وارد میاید. از جمله اصولی که در طراحی سؤالات کنکور رعایت میشود در نظر گرفتن سؤالات آسان، متوسط و مشکل در هر درس است. در مقابل، یکی از اشکالات وارد به طراحی تستها نوع چینش سؤالات است. اصولا باید در هر درس سؤالات ازآسان به مشکل تنظیم شوند، اما ظاهرا در سؤالات کنکور چنین نظمی وجود ندارد و مثلا گاهی بعد از سؤالات سخت دیفرانسیل، بلافاصله سؤالات سخت گسسته آغاز میشود و یا مانند کنکور سال81 که سؤالات ادبیات با چند سؤال سخت پی در پی شروع شده بود .در طراحی سؤالات کنکور اصول کلی طراحی تست رعایت میشود   . بنا بر این برای پاسخگویی به سؤالات به دنبال روشهای غیر عادی نباشید .

آمادگی برای هرنوع احتمال

علیرغم نکته ی قبلی، تصور نکنید که همه چیز باید بر وفق مراد پیش رود. متاسفانه بسیاردیده

شده است که دانش آموزانی که با آمادگی خوب درسی در جلسه ی کنکور حاضر شده اند، به محض

مواجهه با چند سؤال سخت پی در پی، سررشته ی کار را گم کرده و حتی بقیه را هم نتوانسته اند خوب جواب بدهند. این آمادگی ذهنی را در خود ایجاد کنید که ممکن است با هر احتمالی رو به رو شوید. امکان دارد در شرایطی که خوب پیش میروید، به ناگاه به یک، دو، سه و یا چند سؤال سخت برخورد کنید، امکان دارد سؤالات یک درس با تستهای مشکل شروع شود و هرنوع امکان دیگری نیز وجود دارد. در هر حال، شما آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید تا دستپاچه نشوید .

 

تستهای یک ستاره و دو ستاره

بیشتر مدرسان کنکورتوصیه میکنند وقتی با سؤالات یک درس رو به رو میشوید، به این شیوه عمل

کنید : یک به یک سؤالات رابخوانید. به طور متوسط خواندن متن هر سؤال حدود 18تا20 ثانیه طول میکشد.

اگر جواب سؤال و گزینه ی درست را میدانید، بلافاصله در پرسشنامه )و پاسخنامه( علامت بزنید و سر سؤال بعدی بروید.  به سؤالاتی میرسید که جواب آنها را نمیدانید. در این جا دو حالت پیش میاید :

الف) جواب را نمیدانید، ولی میدانید که میتوانید به نتیجه برسید. در کنارسؤال یک ستاره بزنید ب) در مورد بعضی از سؤالات هم اصلا جواب را نمیدانید و حدس میزنید که ارزش وقتگذاری ندارد. درکنار این نوع سؤالات دو ستاره بزنید . به همین ترتیب تا پایان سؤالات آن درس پیش بروید. معمولا درمرحله ی اول تعدادی از تستها را با اطمینان درست علامت زده اید، که البته در مورد درسهای متفاوت فرق دارد.

حال، مرحله ی دوم را به سؤالات تک ستاره ای اختصاص دهید. در این مرحله هم تعدادی ازسؤالات را پاسخ خواهید داد.

در مرحله ی سوم به سؤالات دوستارهای بپردازید.

در دروس تخصصی امکان زیادی وجود دارد که وقتی برای سؤالات دوستارهای باقی نماند .

 

 

جرات گذشتن از تست

در مورد سؤالات دوستارهای صحبت کردیم و گفتیم که در دروس تخصصی حتی این امکان وجود دارد که فرصتی برای پاسخ به آنها باقی نماند . برای تعداد زیادی ازدانش آموزان پذیرفتن این نکته که باید از خیر بعضی از سؤالات بگذرند، سخت است. دانش آموزان باید عادت کنند که از روی بعضی از تستها بگذرند و این خود نه تنها نشانه ی ضعف نیست، بلکه بیانگر مهارت دانش بالای فردا است. دانش آموزان بسیار محدودی وجود دارند که هم توانایی و هم فرصت آن را داشته باشند که بتوانند به همه ی سؤالات پاسخ دهند. باید این فن جسورانه را بیاموزید که ازسر بعضی تستها بگذرید

فریب نخورید

به محض خواندن صورت مساله، سراغ راحتترین و ساده ترین گزینه نروید. متوجه گزینه های انحرافی باشید. به قول کنکوریها، اگر شما مفهومی را خوانده باشید، احتمال انحراف شما کاهش خواهدیافت. با این همه بازهم ممکن است به خاطر عدم تمرکز، عجله و اشتباه گرفتن سرنخها فریب بخورید و

ناخودآگاه به محض دیدن کوچکترین سرنخی از پاسخ، آن را علامت بزنید. پس بسیار بسیار مهم است که از یک طرف تمرکز و دقت را تمرین کنید و از طرف دیگر با روشهای کنترل اضطراب آشنا باشید، تا بتوانید حالت تعادلی خود را حفظ نمایید .درجلسه ی کنکور دقت کنید در فضایی قرار نگیرید که با کوچکترین سرنخها فریب بخورید .

تقسیم زمان

این درست است که باید درجلسه ی کنکور تقسیم زمان داشته باشید، اما به آن معنانیست که برای

همه ی تستها زمانی یکسان در نظر گرفت. این نکته بسیارظریف و حساس است. اگر برای تستی سه دقیقه وقت صرف کردید، حتما تستی هم وجود خواهدداشت که درظرف 20 ثانیه پاسخ آن را بیابید. بنابراین در مورد تقسیم زمان وسواس به خرج ندهید. شما برای هر درس زمانی را در اختیار دارید، باز اگر پذیرفته باشید که از سر بعضی تستها بگذرید، احتمالا زمان برای بقیه ی سؤالات کافی خواهد بود. در بعضی موارد )به خصوص دروس عمومی( امکان استفاده از زمانهای دروس دیگر هم به وجود میاید. در تقسیم زمان برای پاسخگویی به تستها، توجه داشته باشید که زمان برای حل هر تست متفاوت است .

زمانی برای مرور

اگر فرصتی بود زمانی برای مرور تستها کنار بگذارید ولی پاسخها را عوض نکنید، مگر این که اطمینان حاصل کنید که پاسخ اول شماغلط بودهاست. هر چه بیشتر سر یک سؤال مردد باشید، احتمال زیادتری دارد که سر گیجه بگیرید. اگر زمانی برای مرور تستها باقی ماند، پاسخ را تنها زمانی تغییر دهید که به غلط بودن پاسخ اولیه اطمینان حاصل نمایید.

سرعت عمل

سرعت عمل در تست زنی به عوامل متعددی بستگی دارد :

چقدر مفهومی خوانده باشید ) وحفظی کارنکرده باشید (

چقدر سر حال و باحوصله باشید؟

 چه تیپ شخصیتی داشته باشید؟ ) فردی آرام هستیدیامضطرب (

چقدر تست زنی را تمرین کرده باشید؟

به هر حال،سرعت عمل در تست زنی موضوعی مستقل از سایر رفتارها نیست. فردی که کلا کند است، فردی که زود مضطرب میشود و یا کسی که تقسیم زمان مناسبی ندارد، احتمالا در کلیه ی فعالیتهایی که نیازمند سرعت عمل و توانایی مشاهده است، مشکل خواهدداشت. برای افزایش سرعت عمل در تست زنی چهارعامل مؤثرند: تمرین و رکوردگیری تست زنی،شادابی و سر حال بودن، تمرکز و آرامش، ومطالعه ی مفهومی

دقت درمحاسبات عددی

در همه ی رشته های کنکوری دروسی وجوددارند که در آنها حل مساله و محاسبات عددی ضرورتی

اساسی است. اشتباهات دانش آموزان در محاسبات عددی عمدتا ناشی ازعجله وعدم تمرکز آنها است که این هم ناشی از تلاش آنان برای از دست ندادن زمان است. گفته شد، این عجله غیر از ضرر وافزایش احتمال اشتباهات، به طورحتم هیچ خیری ندارد.  به محاسبات عددی به خصوص دررشته ی ریاضی که موارد آن زیاد است، دقت بیشتری داشته باشید. سعی کنید به نحوی در محاسبات پیش روید که همان یک بار محاسبه، اطمینان شما را حاصل نماید. عجله در محاسبه، شک شما را افزایش داده و منجر به محاسبات دوباره وسه باره و اتلاف وقت خواهدشد. محاسبات ریاضی را با دقت و تمرکز انجام دهید.

 

منبع:

کتاب آموزش فنون تست زنی ، ابراهیم اصلانی

نکات تست زنی، هادی فرقانی