اهمیت ریاضی در دوران مدرسه


ریاضیات دوران ابتدایی
در این دوران بچه ها با دانش و تجربه ریاضی بیش از آنچه ما برای آن ارزش قائل هستیم وارد مدرسه می شوند و ریاضیات رسمی را که گاه خشک و بی روح می یابند،آغاز می کنند. متاسفانه پژوهش های انجام شده نشان می دهند که بین ریاضیات مدرسه و ریاضیات خانه، که در زمینه های واقعی اجتماعی آموخته می شود، شکاف وجود دارد. ریاضیات خانه در صحنه های واقعی وبرای هدف های واقعی یاد گرفته می شود و ریاضیاتی طبیعی به نظر می رسد که برای بچه ها ملموس و معنادار است.

ریاضیات دوران راهنمایی
در خلال این دوران انتظار داریم دانش آموزان بزرگترین تغییرات رشدی جسمانی، عاطفی، روانی و فکری خود را تجربه کنند. در این سال هاست که مربیان ریاضی باید زمینه های تشویق بیشتر دانش آموزان را فراهم آورند و آنان را قادر سازند که اعتماد به نفس و خود کارآمدی- اطمینان به توانایی های خود را در فهم معنادار ریاضیات تقویت کنند
یادگیری های حافظه ای و غیرهوشمند در عرصه ریاضیات و نیز نگرانی ها و نومیدی های شاگردان در کار ریاضی عمدتا از این دوران آغاز می شود.

ریاضیات دوران دبیرستان
در مقطع دبیرستان، دانش آموزان باید بر اهمیت ارتباط میان انتخاب های علمی و سایر انتخاب های دوران زندگی خود آگاه شوند. این مسئله حیاتی است که مربیان ریاضی بکوشند تا باور دانش آموزان را نسبت به ارزش دانش ریاضی و کارآمدی آن در جامعه تقویت نمایند و آنان را متقاعد سازند که توان و ظرفیت انجام فعالیت های ریاضی را در حال و آینده دارند و به گونه ای پیوسته اطلاعات به روز و قابل اعتمادی را در عرصه مقولات زیر فراهم آورند:

1-چگونگی مرتبط ساختن آنچه دانش آموزان در ریاضی می آموزند با انتخاب های تحصیلی و شغلی آنان
2- چگونگی اتکای فزاینده  سایر عرصه های علم و زندگی بر دانش ریاضی
3- افزایش فرصت هایی در زندگی دانش آموزان که در نتیجه مطالعات آینده در ریاضی برای آنان فراهم خواهد شد. 

مربیان اعم از پدران، مادران، معلمان، مشاوران و اداره کنندگان مدرسه در شکل گیری طرز تلقی فراگیران نسبت به ریاضیات و ادراک آنان از مفاهیم ریاضی تاثیر بسزایی دارند. این طرز تلقی ها و ادراکات از عالم ریاضی در سال های اولیه کودک و در خلال بازی ها و الگوسازی های کودکانه شکل می گیرند. و در دوران تحصیلات مدرسه ای تقویت و تثبیت می شوند. رمز موفقیت دانش آموزان در درس های ریاضی این است که باور کنند با اتکا به ظرفیت ها و پشتکارشان قادر به انجام فعالیت ریاضی هستند و آن را نیز سودمند بیابند. تقویت این اعتقاد به ویژه در انجام ریاضیات دوران مدرسه که موفقیت فرد در ریاضی بیشتر مرهون تلاش او و فرصت های یادگیری است تا توانایی ها و هوش ذاتی اش از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

نویسنده: شیزاد کاکه سور

مدرس ریاضی