صندلی موفقیت چیه و کجاست؟


صندلی موفقیت چیه و کجاست؟

سلامی به بزرگی و شکوه موفقیت
امیدوارم که حال دل همگی خوبه خوب باشه.

خب رسیدیم به منزلگاه و صندلی موفقیت یه دانش آموز کنکوری.شاید با خودتون میگید صندلی موفقیت چیه و اصلا کجاست؟
از نظر من این صندلی همون صندلی است که قراره روی آن بنشینیم و به درجات عالی برسیم که از 4 پایه‌ی اصلی تشکیل شده و این گونه فرض می‌کنیم که در دانشگاه‌های خوب کشور، این صندلی چندان قابل مقایسه با بقیه‌ی صندلی‌ها نیست؛ یعنی اگر بخواهیم یکی از این صندلی‌ها را مال خودمون کنیم باید 4 پایه‌ی آن را در سال کنکور خودمون بسازیم.


هر کدام از این پایه‌ها به ترتیب زیر باید پی‌ریزی شوند.

پایه‌ی اول: آموزش 

آموزش در واقع دو بعد اساسی دارد . بعد اول ، آموزش کلامی (کلاس و دبیر) می باشد که باید بر حسب نیاز داوطلب فراهم شود همچنین بعد دوم آموزش، مکاتبه (کتاب و منابع)  می باشد که در این قسمت داوطلب باید کتاب ها و منابعی در سطح خود با هماهنگی و نظر مشاوران تحصیلی تهیه کنند.
نکته قابل توجه در این خصوص متفاوت بودن سبک شخصیتی دانش آموزان و سطح نیاز آنها به منبع یا کلاس می باشد که بهتر است در این خصوص از مشاوران این حوزه مشورت بگیرید.

در کنکورهای سال‌های اخیر گمان نمی‌‌رود داوطلبی فقط با خواندن کتاب‌های درسی بدون اینکه منابع تستی و آموزشی مناسبی داشته باشد بتواند نتیجه‌ی عالی کسب کند. ما در این خصوص از تعداد قابل توجهی داوطلب که در دانشگاه‌های خوب در حال تحصیل هستند، بررسی‌های مورد نیاز را انجام داده‌ایم و همه‌ی آن‌ها بر این نکته تاکید دارند.
 

 پایه‌ی دوم : همراه بودن با آزمون های برنامه ای

درسته ! شرکت در آزمون های برنامه ای یکی از اصول موفقیت در کنکور سراسری می باشد.
شاید سوال بپرسید که عملکرد مثبت شرکت در آزمون ها کجاست؟
پاسخ:

1-ارائه برنامه راهبردی بلند مدت و کوتاه مدت: در قدم اول شرکت در آزمون های برنامه ی ، راهبرد بلند مدت و کوتاه مدت را برای دانش آموز فراهم میکند. یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان همین مورد می باشد که دائم میپرسند کی درس ها تموم میشوند ، کی مرور می کنیم و یا کی جمع بندی می کنیم؟ جواب همه ای این سوالات در همگام بودن به برنامه ی آزمون های برنامه ای می باشد که اگر با این برنامه ها همراه شویم زمان بندی همه ی این موضوعات از جمله : مرور ، دوره و جمع بندی و پوشش مطالب و سناریو تکرار و تثبیت مشخص میشود.

2-بررسی آزمون : بعد از شرکت در آزمون ها مهمترین اقدام دانش آموز بررسی آزمون می باشد. بررسی آزمون یعنی مشخص شدن تست های غلط ، درست و نزده ، که با بررسی هر کدام نکات آموزشی مثبتی را می آموزید یا به عبارتی پایه اول خود که آموزش می باشد را تقویت میکنید. در ادامه ی مقالات در این خصوص توضیحات تخصصی تری را ارائه خواهیم کرد.

3-ارزیابی عملکرد : بعد از شرکت در آزمون ها و تحلیل و بررسی کارنامه ی شخصی ، مشاور شما عملکرد شما را ارزیابی میکند و میزان ساعت مطالعه (کمیت) و عیار و بازدهی مطالعه (کیفیت) شما را مطابقت می دهد و مشکلات و نقاط قوت شما را کشف میکند. به کمک این ارزیابی نقاط ضعف را کم کم بهبود میدهد و نقاط قوت شما را در دروس مختلف گسترش میدهد. همچنین با مشخص شدن وضعیت درصد ، تراز و رتبه در هر درس میتوانید به شناخت کاملی از عملکرد خود و دیگر رقیبان نیز برسید.

4-بازیابی اطلاعات : قدرت بازیابی اطلاعات عبارت است از توانایی تبدیل مطالعات خود به پاسخ درست در آزمون ها.

یکی از اصل های پنهان در آزمون مطابقت بین مطالعات با نتایج می باشد.شاید برای شما این اتفاق افتاده باشد که مطلبی را شب امتحان یا آزمون به طور دقیق مطالعه کرده اید ولی در زمان امتحان با توجه به اینکه آن مطلب در ذهن شما قابل تصور وتجسم می باشد و یا حتی شکل ها و صفحه ی دقیق آن مطلب در فکری شما واضح و روشن است ولی قدرت پاسخ به آن سوال را ندارید!چرا که قدرت بازیابی ندرارید و یا به طور دقیق تر بگویم چرخه بازیابی شما فعال نیست.

 

 

مطالعه


بازیابی

شکل 1-چرخه بازیابی

حضور منظم و فعال در شرایط آزمون به شما این توانایی را میدهد که مطالعات خود را به نتایج مثبت تبدیل کنید و به مرور زمان چرخه ی بازیابی ذهن شما فعال می شود.البته رسیدن به این توانایی ذهنی نیاز به تلاش حداکثری در مطالعه و اهمیت دادن به آزمون می باشد.

5-مدیریت : یکی از دلایل اصلی تاکید ما به همراه بودن دانش آموزان به آزمون های برنامه ای و آزمایشی ، آموختن انواع مدیریت ها میباشد . که در این مقاله به صورت تیتر وار به آنها اشاره میکنیم و انشاالله در ادامه به آموزش تکمیلی انواع آنها میپردازیم.
 الف) مدیریت زمان بندی
ب) مدیریت ترتیب دفترچه
ج) مدیریت بحران
د) مدیریت تصمیم گیری و ...

پایه‌ی سوم: کنترل خودآگاه و ناخودآگاه

 خب یکی از اصول رسیدن به موفقیت در کنکور سراسری کنترل و مدیریت فردی و غیرفردی می باشد. برای درک این موضوع به چارت پایین توجه کنید .

 

                     بعد فردی ، ضمیر خودآگاه ،خواستن دانش آموز – نقش یک دانش آموز

کنترل

                         بعد غیرفردی ، ضمیر ناخودآگاه ،کمک به خواستن دانش آموز - نقش یک مشاور

 

 

 

 

خب فکر میکنم با بررسی چارت بالا مفهوم کنترل را متوجه شده باشید، چیزی که قابل توجه می باشد اینجاست که هر دانش آموز را میتوان از دوبعد کنترلی بررسی کرد.یکی از این ابعاد در خود دانش آموز خلاصه میشود و بخش اصلی این پایه می باشد چرا که طبق یه ضرب المثل قدیمی کسی که خواب باشه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده باشه رو نمیشه ! پس اولویت اصلی در پایه ی سوم موفقیت خواستن دانش آموز می باشد. بازم یه اصطلاح قدیمی یادم اومد که تا حد بسیار زیادی باهاش مخالفم : خواستن ، توانستن است ؟! همیشه وقتی با این جمله رو برو میشم به خودم میگم خب مگه میشه یه دانش آموز یا یه آدمی نخواهد موفق بشه؟ خب قطعا اینطور نیست. پس این اکثریتی که در کنکور و زندگیشون موفق نشدن و به خواسته هاشون نرسیدن آیا نخواستن ؟ چرا خواستن ، ولی انجام ندادن.  پس با اجازه بزرگترا این جمله اینطوری به ارث بزاریم :

"خواستن یعنی انجام دادن و انجام دادن یعنی توانستن"

و اما بعد دوم کنترل کردن یک دانش آموز میتواند زیر نظر یک مشاور انجام گیرد . که مشاوران در این خصوص در سه حیطه روانشناسی درسی ، روانشناسی رفتاری و روانشناسی درسی و تحصیلی میتوانند به دانش آموزان کمک کنند. البته به دانش آموزی که در خصوص بعد اول یعنی صرف فعل خواستن و انجام دادن مشکلی نداشته باشد.
فعالیت یک مشاور خود نیز میتواند دربرگیرنده مطالب گسترده ای ازجمله آموزش ها و پیگیری هادر خصوص برنامه ریزی تحصیلی دانش آموز باشد.

پایه‌ی چهارم: تلاش و پشتکار

محکم ترین پایه‌ی صندلی موفقیت، همین پایه است. عبور از مسیر کنکور و کسب نتایج عالی به آسانی میسر نیست. چه‌بسا داوطلبان بسیاری در تلاطم این مسیر چون تلاش و پشتکار و هم‌چنین اراده‌ی کافی برای کسب موفقیت ندارند زمین می‌خورند و قادر به حرکت در ادامه‌ی مسیر نیستند. یا به عبارتی می توان گفت تضمین جواب گرفتن از 3 پایه ی قبل با تلاش و پشتکار بی وقفه و هوشمندانه حاصل میشود.
بیان این نکته نیز قابل ذکر است که صندلی موفقیت بدون پایه‌ی چهارم قابل نشستن نیست؛ زیرا کسانی هستند که پایه‌ی اول، دوم و هم‌چنین پایه‌ی سوم را به‌خوبی برای خود بنا کرده‌اند ولی برای رسیدن به موفقیت به شایستگی تلاش نکرده‌اند و منتظر اتفاقات خارق‌العاده هستند تا دیگران صندلی موفقیت را برای‌شان تهیه کنند و آنها را به خواسته ای دلشان برسانند که این آرزوی محالی بیش نیست به قول مولوی که میگه : از همان جا که رسد درد ، همان جاست دوا

همه ارزشمندن برای شما آرزوی خاص بودن میکنم
مهندس کلاته – گاج بهارستان