روش های کنترل منحنی فراموشی ابینگهاوس


روش های کنترل منحنی فراموشی ابینگهاوس

افراد همانطور که با استفاده از روش های مطالعه و یادگیری گوناگون مطالعه می‌کنند، تاثیر این منحنی هم در آنها متفاوت خواهد بود. عوامل روانی، و اضطراب و اضطرار از دیگر موارد هستند که تاثیر منحنی را تغییر می‌دهند. به همین دلیل هم برخی روش‌ها برای کنترل و مقابله با آن مفیدند. در ادامه ۵ روش خوب و موثر را به شما معرفی می‌کنیم تا منحنی فراموشی ابینگهاوس را شکست دهید.

1- یادگیری توزیعی اولین راه برای کنترل منحنی فراموشی ابینگهاوس

همانطور که از اسمش پیداست، یادگیری توزیعی یعنی توزیع و تقسیم مطالب به بخش های کوچک تر. این نوع از یادگیری از عدم تمرکز هنگام درس خواندن جلوگیری خواهد کرد. چون مغز شما هر چند دقیق یکبار فرصت بازیابی توان خود را دارد. به همین علت هم راحت تر مطالب را یاد خواهد گرفت.

2- همه جا درس بخوانید

بسیاری از افراد با درس خواندن در مترو و اتوبوس مخالفند. در صورتی که یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که در مقابله با منحنی فراموشی ابینگهاوس قرار دارد همین است. سعی کنید علاوه بر اولویت بندی مطالب را دسته بندی کنید.

3- ثبات داشته باشید

داشتن ثبات بزرگترین عامل موفقیت است. قطعا شما هم در طول مسیر با سختی‌هایی روبرو خواهید شد. اما چیزی که افراد تاثیر گذار را از دیگران جدا می‌کند داشتن ثبات کافی است. عملا هیچ انسان موفقی را نخواهید یافت که در کاری که انجام می‌داده ثبات کافی نداشته است. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند ثبات کافی داشته باشید هدف‌گذاری است. برای این کار کافی است یک هدف برای خود ترسیم کنید. به این ترتیب برای رسیدن به ان هدف هم که شده، مطالب را مدام مرور خواهید کرد. همچنین رسیدن به اهداف کوچکی که برای خودتان ترسیم کرده‌اید باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن درون شما خواهد شد.

4- عادت مطالعه را در خود بسازید

“ترک عادت موجب مرض است”

احتمالا همه شما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید. اما نکته جالب این است که برعکس ترک عادت، به وجود آوردن عادات جدید بسیار آسان‌تر است. برای اینکه بتوانیم با منحنی فراموشی ابینگهاوس مقابله کنیم بهتر است عادت مطالعه و درس خواندن را در خودمان پرورش دهیم. فراموش نکنید که منحنی فراموشی معمولا زمانی شیب تندی دارد، که ما مطالبی را که خوانده‌ایم دیگر مطالعه و مرور نمی‌کنیم. به همین دلیل هم خیلی زود آن‌ها را فراموشی خواهیم کرد. به وجود آوردن عادت مطالعه به ما در افزایش کیفیت مطالعه کمک خواهد کرد.

5- از مطالب گذشته استفاده کنید

مغز ما اگرچه بسیار قدرتمند است، اما ظرفیت و شرایط محدودی هم دارد. برای اینکه بتوانید به خوبی از مغز و حافظه خود استفاده کنید، بهتر است از روش‌هایی استفاده کنید که باعث افزایش قدرت یادگیری مغز خواهند شد. یکی از این روش‌ها ایجاد ارتباط بین مطالب جدید با مطالب قدیمی است. این کار هم به شما کمک می‌کند که مطالب جدید را بهتر یاد گرفته و درک کنید. هم اینکه با استفاده از این روش یک بار دیگر مطالب گذشته را نیز مرور کرده‌اید. منحنی فراموشی مثل هر مشکل دیگری قابل کنترل است، البته اگر ابزار لازم را برای آن استفاده کنیم.

روش صحیح مرور دروس

ما باید در فواصل زمانی مشخصی مطالب درسی را دوباره بخوانیم و مرور کنیم. جالب است بدانید که بعد از 5 بار مرور مطالب درسی ، تقریبا فراموشی یک مطلب از یادگیری آن سخت تر می شود. به عبارتی مفاهیم درسی در ذهن ما ثبت شده اند و فرآیند یادگیری آن ها به خوبی انجام شده است. فواصل زمانی برای بهترین روش مرور دروس به این صورت می باشد:

اولین مرور : 20 دقیقه بعد از خواندن دروس

دومین مرور : یک روز بعد

سومین مرور : 6 روز بعد از مرور دوم

 

گاهی این روش ها ممکنه سخت یا حتی پیش پا افتاده به نظر برسند. ولی می شود با استفاده از منحنی یادگیری، مطالب را تا مدت ها در حافظه‌تان نگه دارید. البته راه های زیادی برای انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت وجود دارد. ولی اهمیت مرور دروس با استفاده از منحنی یادگیری این است که قبل از اینکه ما بتوانیم مطالب را به حافظه بلند مدت انتقال بدهیم، اول باید از فراموش شدن آنها جلوگیری کنیم؛ و این کار تنها و تنها با تمرین، تکرار و مرور امکان پذیر است.

 

منبع: alimirsadeghi.com