ویژگی های هدف مناسب


ویژگی‌های هدف مناسب

اهداف شما باید:
۱- در حد توانایی‌ها و مهارت‌های شما باشند:
    دانستن قوت‌ها و ضعف‌ها در تنظیم اهدافی که می‌توانید تکمیل‌شان بکنید به شما کمک خواهد کرد.


۲- واقع بینانه باشند:
     تنظیم هدفی مبنی بر یادگیری املای ۳ تا 10 لغت جدید در هر روز واقع بینانه است. تلاش برای یادگیری املای ۵۰ لغت جدید در یک روز غیر واقع‌‌بینانه است.


۳- انعطاف پذیر باشند:

برخی مواقع اوضاع آن طوری که شما پیش‌بینی می‌کنید، پیش نمی‌رود و شاید برای شما لازم شود، اهداف خود را تغییر دهید. باید آن قدر انعطاف پذیر باشید که وقتی تشخیص دادید تغییری نیاز است، آماده شوید تا تغییر را اعمال کنید.

 

۴- قابل اندازه‌گیری باشند:

مهم است که بتوانید پیشرفت‌تان را به سمت یک هدف اندازه بگیرید. به ویژه این که بدانید چه زمانی به هدف دست یافته‌اید و نیازی به ادامه دادن بیشتر نیست. ناتوانی در اندازه‌گیری میزان پیشرفت به سمت هدف و میزان دست‌یابی به آن، موجب می‌شود که تلاش شما در جهت درست هدایت نشده و هدر رود.

 

5-تحت کنترل شما باشند:

      به غیر از وقتی که به عنوان بخشی از یک گروه کار می‌کنید، به انجام رساندن هدفتان نباید به دیگر دانش‌آموزان یا دانشجویان بستگی داشته باشد. شما می‌توانید آن چه را که انجام می‌دهید، کنترل کنید؛ اما برای کاری که دیگران انجام می‌دهند کنترل کمی دارید یا هیچ کنترلی ندارید. شما ممکن است کاری که باید انجام دهید را به پایان برسانید و انجامش دهید؛ اما اگر دیگران انجام ندهند، شما هم به هدف‌تان نمی‌رسید. خیلی مواقع، معلمان، والدین و مشاورین برای شما‌ اقدام به تنظیم هدف می‌ نمایند. در این‌صورت بهتر است به آن‌ها اعتماد کنید. آن‌ها می‌دانند که چه چیزی برای شما مهم است و نگران موفقیت شما هستند. هم‌چنین، می‌توانند شما را در دستیابی به اهداف‌تان یاری نمایند، البته فراموش نکنید که چنین کاری نهایتا تا قبل از دانشگاه جواب می دهد. تنظیم هدف کلی زندگی به عهده‌ی خود شماست. برای هدف درسی می‌توانید از مشاوران و افراد خبره کمک بگیرید. اهدافی را در مدرسه تنظیم کنید که به شما جهت درست را نشان بدهند و شما را به سمت موفقیت هدایت کنند.