توضیح یک روش متداول در انتخاب رشته آزمون سراسری


توضیح یک روش متداول در انتخاب رشته آزمون سراسری

این روش که بر روش انتخاب رشته ماتریسی نیز معروف می‌باشد،‌ بدین گونه است شما باید در ابتدا کلیه رشته‌های موجود در گروه آزمایشی خود را در خانواده‌هایی دسته‌بندی نمایید (حدود 8 گروه رشته)،‌ به طور مثال گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک بدین گونه عمل می‌نماییم.

ردیف

رشته

1

برق،‌کامپیوتر ،‌ IT، مهندسی پزشکی

2

عمران،‌ معماری ،‌ شهرسازی

3

مکانیک،‌ هوافضا،‌صنایع،‌ رباتیک

4

مهندسی شیمی ،‌ نفت،‌ متالوژی،‌ پلیمر،‌ معدن،‌ نساجی

5

سایر مهندسی‌ها (پروژه،‌ اجرایی و ...) و مهندسی کشاورزی

6

علوم پایه (ریاضی فیزیک آمار- شیمی علوم کامپیوتر)

7

کلیه کاردانی ‌ها

8

کلیه رشته‌های کارشناسی مشترک (حسابداری- مدیریت‌ها روانشناسی حقوق)

 

 

بعد از انجام این کار،‌ شما به اولویت‌بندی این گروه رشته‌ها (براساس ترجیح فردی) می‌پردازید و اگر به طور مثال به یک یا دو دسته از این رشته‌ها هم علاقه نداشتید با مداد بر روی آن خط می‌کشید (مثلا شما علاقه‌ای به انتخاب رشته‌های کاردانی ندارید) و علت اینکه با مداد این کار را انجام دهید این است که شاید در انتهای کار انتخاب رشته،‌ بدلیل عدم تکمیل صد اولویت انتخاب رشته،‌ مجبور شوید که از این گروه هم (کاردانی‌ها) رشته‌هایی را انتخاب نمایید.

ما در انتخاب رشته،‌ کلیه رشته‌ها را به سه دسته رشته‌های خوش بینانه یا ایده آل،‌ رشته‌های متعادل و رشته‌های قابل قبول تقسیم بندی میکنیم. رشته‌های ایده آل با آرمان گرایانه رشته‌هایی هستند که در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن شانس قبول در این رشته‌ها را خواهید داشت (یعنی با توجه به رتبه‌ای که کسب کرده‌اید،‌ احتمال قبولی شما در این رشته‌ها کمتر از 50% می‌باشد).

 به شما توصیه می‌کنیم که حدود 20 تا 25 انتخاب از اینگونه رشته‌ها داشته باشید. رشته‌های متعادل یا واقع گرایانه رشته‌هایی هستند که شانس قبولی خوبی در آنها با توجه به رتبه بدست آمده دارید. شما میتوانید حدود 55 تا 60 رشته متعادل را انتخاب نمایید و در نهایت امر رشته‌های کف قابل قبول،‌ رشته‌هایی هستند که شما حاضرید در اینگونه رشته محل‌ها قبول بشوید تا اینکه یک سال دیگر پشت کنکور بمانید. بهتر است حدود 20 رشته محل کف قابل قبول را در انتخاب‌های پایانی خود قرار دهید.

شما می‌بایست هر دسته از این 8 گروه رشته‌ها را به این سه دسته (ایده‌آل ،‌ متعادل و کف) براساس رتبه و نمره خود تقسیم بندی نمایید. پس از انجام این مرحله فقط بر روی رشته‌های متعادل متمرکز شوید و رشته‌های متعادل اولین اولویت از آن هشت گروه رشته محل‌ها را در مقابل خود قرار داده و به اولویت بندی آن رشته محل‌ها براساس ترجیح فردی خود بپردازید (شما می‌توانید برخی از این رشته محل‌ها را که مورد علاقه شما نیست حذف نمایید) و سپس به همین صورت رشته‌های متعادل اولویت‌های بعدی این 8 گروه رشته‌ها را براساس ارجعیت‌های فردی خود اولویت بندی نمایید.

سپس تمامی رشته محل‌های متعادل اولویت بندی شده را در یک برگه مجزا نوشته و دوباره از ابتدا به اولویت بندی همگی آنها بپردازید،‌ آنقدر رشته محل ‌ها را جابه جا نمایید که اولین رشته محل متعادل شما از هر جهت به مثلا 49 رشته محل پس از خود (فرض بر این است که شما 50 رشته متعادل انتخاب نموده باشید) برایتان ارجح‌تر باشد.

شما باید برای رشته‌های ایده آل و کف قابل قبول نیز همین مسیر را طی نمایید و در نهایت امر پس از مشخص شدن شهرهای اولویت بندی شده در سه بخش ایده آل،‌ متعادل و کف ، همه این رشته محل‌ها را در یک برگه مجزا نوشته و دوباره به اولویت بندی نهایی آنها بپردازید به گونه‌ای که باز هم متذکر می‌شوم که انتخاب اول شما از هر جهت باید برای شما نسبت به 99 انتخاب پس از آن ارزش و ارجعیت بیشتری برخوردار باشد.

و به همین ترتیب انتخاب یک صدم شما از ارزش کمتری نسبت به تمامی 99 انتخاب جلوتر از خود برخوردار باشد.

 

کلینیک مشاوره گاج