نیم سال دوم آغازی مهم تر


با توجه به پایان یافتن امتحانات نیم‌سال اول، موضوعی که ذهن اکثر دانش‌آموزان را به خود مشغول می‌کند، شروع ترم جدید و استفاده‌ی بهتر از زمان و برطرف کردن نقایصی است که در ترم پیش داشته‌اند. اکثر دانش‌آموزان به دنبال بهتر کردن روند مطالعه و تسریع یادگیری هستند.

هیچ کس بهتر از دانش‌آموزان به نقایص آن‌ها آگاه نیست؛ پس دانش‌آموزان باید به دور از هر گونه تعصب و عیب‌پوشی، نقایص خود را شناسایی کنند و در صدد برطرف کردن آن‌ها باشند.

قدم اول برای شروعی دوباره، داشتن صداقت با خود است. باید صادقانه مواردی را که باعث تضعیف روند درس خواندن شده‌اند بنویسید و درصدد جبران آن‌ها در نیم‌سال دوم باشید.

یکی از مواردی که در اکثر مشاوره‌ها از دانش‌آموزان خواسته می‌شود، پیش‌خوانی درس‌ها قبل از تدریس است که البته بهانه‌ی برخی دانش‌آموزان، کمبود وقت است و این عذر با توجه به برنامه‌ی ترم جدید و سبک بودن برنامه‌های درسی در چند هفته‌ی اول ترم کاملا منتفی است.

توصیه می‌شود قبل از تدریس درس جدید، نگاهی اجمالی بر مطالب کتاب درسی داشته باشید و قبل از تدریس درس‌های جدید، پیش‌زمینه‌ای ذهنی برای خود ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود با تدریس مباحث جدید خیلی بیگانه نباشید و این زمینه‌سازی ذهنی به شما در یادگیری بهتر و سریع‌تر مطالب کمک می‌کند.

قدم بعدی که اکثر مشاوران بر آن تاکید دارند این است که درس تدریس‌شده در هر روز را همان روز بعد از کلاس مطالعه کنید اما برخی دانش‌آموزان بهانه‌ی کمبود زمان کافی برای این امر را عذری برای عدم انجام این تکلیف قرار می‌دهند و توجیه آن‌ها این است که باید درس‌های روز بعد را آماده کنند و دیگر فرصتی برای مطالعه‌ی درس‌های همان روز ندارند.

در شروع ترم جدید مخصوصا هفته‌های اول شروع ترم با توجه با این‌که مباحث تمام کتاب‌ها جدید هستند و فردای آن روز درسی برای پرسش کلاسی وجود ندارد، بهترین فرصت است که درس‌های تدریس‌شده همان روز مطالعه شوند. این امر سبب می‌شود مطالبی که در کلاس تدریس شده است در ذهن دانش‌آموزان تثبیت شود و اگر احیانا موردی را متوجه نشده باشند به‌راحتی تشخیص دهند تا بتوانند در اسرع وقت مشکل خود را برطرف کنند.

 از طرفی وقتی مباحث آن روز را بار دیگر مطالعه می‌کنند مطالب و نکات را در ذهن خود ثبت می‌کنند و برای هفته‌ی آتی که احیانا پرسش کلاسی خواهند داشت با نگاهی اجمالی می‌توانند به آمادگی کافی برسند و دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را صرف یادگیری کنند.

یکی از عمده‌ترین چالش‌هایی که فراروی دانش‌آموزان در حال تحصیل وجود دارد، نگاه حداقلی به مطالعات و پررنگ کردن بخش‌های مطالعه‌نشده است. شاید شما هم با تعدادی از دوستان خود برخورد داشته‌اید که به طور مداوم از بخش‌های مطالعه‌نشده‌ی نیم‌سال اول می‌گویند و از زمانی که برای جبران آن نمی‌یابند. این دیدگاه با شناخت فرصت‌های باقی‌مانده در طول سال تحصیلی و در ادامه‌ی مسیر برنامه‌ی راهبردی تغییرات مهمی خواهد کرد. هنوز فرصت‌های مناسبی برای جبران بخش‌های باقی‌مانده از نیم‌سال اول وجود دارد.

جمع‌بندی شما از مطالب نیم‌سال اول، حین امتحانات نیم‌سال اول و همچنین آزمون 1 بهمن انجام شد و باقی ماندن بخش‌هایی از آن کاملا طبیعی است؛ اما عدم تمرکز ناشی از این باقی ماندن مطالب، طبیعی نیست؛ چون تاثیری در حل این چالش ندارد. آزمون 1بهمن ماه تنها ایستگاه جبرانی جمع‌بندی نیم‌سال پیش‌دانشگاهی نبود. برای تکمیل جمع‌بندی این مطالب مهم، ابتدا اصلی‌ترین مطالب باقی‌مانده و عملکرد خودتان در ارزیابی‌های تشریحی و تستی این مطالب را تحلیل و ثبت کنید و بعد اولویت‌های کاری را در ایستگاه جبرانی بعدی همین مطالب، یعنی آزمون 18 فروردین، با جدیت اجرایی کنید. ایستگاه‌های جبرانی بعد و جدیت در آن‌ها پاسخ سؤال شماست..

جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و همه چیز قابل جبران است!!!. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دانش‌آموزان در نیم‌سال دوم فراموشی آموخته‌های نیم‌سال اول در طول نیم‌سال دوم یا نگرانی از جبران نقاط ضعف قبلی است. اگر به برنامه‌ی راهبردی توجه کنید این نگرانی برطرف می‌شود؛ زیرا طی آزمون های باقی‌مانده در نیم‌سال دوم،  می‌توانید 4 گام مؤثر بردارید:

 -1شروع، ادامه و مرور نیمی از حجم نیم‌سال دوم(آزمون 29بهمن و 20 اسفند(

 -2جمع‌بندی و مرور مجدد درس‌های پایه و پیش مربوط به نیم‌سال اول(آزمون 7 و18 فروردین)

-3ادامه‌ی نیم‌سال دوم و مرور و جمع‌بندی آن(تا 15 اردیبهشت)

-4مرور و جمع‌بندی کل درس‌های پایه و پیش(12 و26 خرداد و9 تیر)

-5در آغاز نیم‌سال دوم قرار گرفته‌اید قطعا باتجربه‌تر از قبل هستید و به شناخت بهتری از وضعیت مطالعاتی خود رسیده‌اید و متوجه نقاط ضعف و قوت خود در مباحث درسی شده‌اید.

برای رسیدن به آرامش و دوری از استرس، اعتماد به برنامه و طی کردن مسیر بکمک بودجه بندی  نیم‌سال دوم در همه ی مقاطع پیشنهاد می شود

همچنین اگرپس از پایان امتحانات نیمسال اول به علت فشار ناشی از امتحانات خسته شده اید پس از یک یا دو روز استراحت و تفریح دوره ی جدید کار خود را با روحیه ای جدید و پر انرژی آغاز کنید. در ابتدا بهتر است اشکالات و کارهای نیمه تمام خود را در هر درس مشخص کنید و برای آنها برنامه ریزی کنید. چنانچه بر دروس نیمسال اول خود به خوبی تسلط دارید دروس ترم دوم را همگام با مدرسه پیش بروید و به مطالعه و تست زدن دروس پایه بپردازید . در صورتی که بر دروس نیمسال اول خود تسلط ندارید این دروس را در دوران طلایی نوروز مطالعه و تمرین کنید.

درهر صورت کلیه داوطلبان چه آنهایی که از وقت خود به خوبی استفاده کرده اند و یا آنهایی که فکر می کنند وقت خود را هدر داده اند(که احتمالا اکثر دانش آموزان از وضعیت خود رضایت ندارند) بایستی از ایام باقیمانده به خوبی استفاده نمایند. بدیهی است مطالعه در این ایام که حدودا 5 ماه به کنکور مانده است در نتیجه ی کنکور بسیار سرنوشت ساز و تعیین کننده است . داوطلبانی که فکر می کنند زمان لازم را برای آماده شدن جهت کنکور ندارند و حجم بالایی از دروس را نخوانده اند می توانند مطالب و دروس را به صورت گزینشی مطالعه کنند . برای این منظور می توانند به توصیه های زیر عمل کنند:

1-هیچ درسی از جمله دروسی که فکر می کنید در آنها ضعیف هستند را حذف نکنید و به ضعف و قوت خود در مباحث درسی توجه کنید . مباحثی راکه ساده تر است  بخوانید و مرور کنید و مباحث وقت گیر و دشوار را حذف کنید .

2-روی دروسی که در کنکور اهمیت بیشتری و ضرایب بالاتری دارند بیشتر تمرکز کنید.

3-به مباحثی که در بودجه بندی سؤالات کنکور ارزش سؤالی بالایی دارند بیشتر توجه کنید .

4-ساعات مطالعه ی خود را به تدریج بالا برده و دروس و مطالبی راکه کامل نخوانده اید و در آزمونها نمرات متوسطی از آنها به دست آورده اید تا حد مسلط شدن مطالعه کنید.

درضمن رعایت این موارد برای رسیدن به بالاترین راندمان برای هر دانش آموز الزامی می باشد:

1-تکمیل دفتر برنامه‌ریزی را در اولویت کارتان قرار داده و به مطالعه‌ی خود نظم و جهت بدهید.

2-حال که تازه همه‌ی درس‌های‌تان را برای امتحانات مطالعه کرده‌اید می‌توانید به تست‌زنی بپردازید و تسلط خود را افزایش دهید و دریابید که در کدام درس‌ها ضعف یا قوت دارید.

3-یادگیری‌های ناقص خود را تکمیل کنید.

4-تمام نکات آموخته‌شده را وارد خلاصه‌نویسی‌های‌تان کنید.

5-روش‌های خود را در صورت لزوم اصلاح یا تغییر دهید.

6.منابع مطالعاتی خود را یک بار دیگر بررسی کرده و آن‌هایی را که مفید بوده‌اند در ادامه‌ی راه استفاده کنید و سایر نواقص را  سریعا تکمیل کنید.

احسان نصرالهی - مشاور ارشد گاج - شهر تهران