azmoon

اخبار و مقالات
تکلیف کنکوری هایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ تکلیف کنکوریهایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعلام شد. به گزارش ایسنا، در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ میزان ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد(در مجموع ۴۰ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی عنوان شده است. همچنین سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه میشود. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، ۱۹ و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۶ و نیم درصد(در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است. طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی) ساخته می شود. با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش در تمام نظامهای آموزش و پرورش و طلاب حوزههای علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند. درصورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی میکند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر لحاظ میشود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلا سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست در هر نوبت آزمون اختصاصی، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده، اطلاع رسانی میشود. برای پذیرش در سال ۱۴۰۲، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبتهای آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی(میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصیی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته میشود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری براساس نمره کل نهایی ساخته میشود. نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در کارنامه داوطلبان که در مرداد ماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنان قرار میگیرد، اطلاع رسانی میشود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبتهای معتبر هر داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره کل نهایی لحاظ و در کارنامه اطلاع رسانی میشود. همچنین نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی میشود و در کارنامه داوطلبان که سازمان سنجش آموزش کشور صادر می نماید، نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلب درج میشود. برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نمیشوند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ میکنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه میشود و ملاک اعمال در گزینش علمی است. نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی داوطلب که در مرداد ماه برای پذیرش همان سال، اطلاع رسانی میشود، درج خواهد شد. بیشتر بخوانید ...
ضرایب دروس اختصاصی گروه های آزمایشی کنکور اعلام شد ضرایب دروس اختصاصی گروههای آزمایشی کنکور اعلام شد ضرایب دروس اختصاصی هر گروه آزمایشی اعم از فنی و ریاضی، انسانی، تجربی، هنر و زبان های خارجی در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد. به گزارش ایسنا، در هر نوبت آزمون اختصاصی، برای هر داوطلب طبق بند ۱-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی داوطلب در گروه آزمایشی که شرکت کرده ساخته می شود. بر این اساس، در گروه آزمایشی فنی و ریاضی برای درس ریاضی ۱۲، فیزیک ۹ و شیمی نیز ۷ ضریب دارد. همچنین در گروه آزمایشی علوم تجربی درس زیست شناسی ضریب ۱۲، فیزیک ضریب ۷، شیمی ضریب ۹، ریاضی ضریب 7 و زمین شناسی ضریب ۱ در نظرت گرفته شده است. در گروه آزمایشی علوم انسانی، برای دروس ریاضی ضریب ۶، زبان و ادبیات فارسی ضریب ۸، علوم اجتماعی ضریب ۵، روان شناسی ضریب ۲ ، زبان عربی ضریب ۵، تاریخ و جغرافیا ضریب ۵ ، فلسفه و منطق ضریب ۵ و در نهایت اقتصاد ضریب ۲ در نظر گرفته شده است. در گروه آزمایشی هنر، برای درک عمومی هنر ضریب ۱۲، درک عمومی ریاضی و فیزیک ضریب ۵، خلاقیت تصویری و تجسمی ضریب ۳ و در نهایت در گروه آزمایشی زبان های خارجی نیز برای زبان تخصصی ضریب ۱ در نظر گرفته شده است. در هر سه گروه آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی،علوم تجربی وعلوم انسانی آزمون عملی رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی یکبار در سال برگزارمی شود. نمره آن به عنوان یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با علوم ورزشی محاسبه خواهد شد. در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون بهیاری - ویژه دیپلمه های بهیاری دروس تخصصی بهیاری شامل درس های مراقبت های بهیاری(دستگاه گوارش، دستگاه عضلانی، اسکلتی،پوست، دستگاه تولید مثل،دستگاه ادراری، بیماری های گوش و حلق و بینی و چشم،دستگاه قلب و عروق و خون و دستگاه تنفس)، تغذیه و رژیم های درمانی، زیست شناسی اختصاصی، بهداشت روانی، بهداشت عمومی، اخلاق و مقررات بهیاری و فن بهیاری(دستورالعمل مقدماتی) است که با ضریب ۱۲ و تاثیر قطعی لحاظ می شود. برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می کنند، منابع درس امتحانی آزمون اختصاصی زبان عربی کتاب های عربی، زبان قرآن ۱ ،۲ و ۳ و منابع درس امتحانی تاریخ کتابهای تاریخ اسلام ۱ و ۲ و تاریخ ۳( ایران در دوره اسلامی) درنظر گرفته می شود. در هر یک از نوبت های ثبت نام آزمون اختصاصی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه علوم انسانی ثبت نام می کنند باید انتخاب کنند که صرفا به دفترچه سوالات تخصصی از منابع دیپلم علوم انسانی یا منابع دو درس، زبان عربی و تاریخ دیپلم علوم و معارف اسلامی پاسخ می دهند. در گروه آزمایشی هنر، آزمون عملی یکبار در سال برگزار می شود. هر داوطلب فقط امکان شرکت در حداکثر دو مجموعه آزمون عملی از مجموعه های ذیل را دارد. نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد. فقط داوطلبانی می توانند رشته های دارای آزمون عملی را انتخاب کنند که در آزمون عملی آن مجموعه شرکت کرده باشند. در گروه آزمایشی زبانهای خارجی آزمون اختصاصی از زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی برگزار می شود و داوطلب در زمان ثبت نام باید یکی از آنها را برای پاسخگویی انتخاب کند. داوطلبانی می توانند رشته محل های مربوط به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی را انتخاب کنند که صرفا در آزمون اختصاصی مربوط به آن زبان شرکت کرده باشند و اجازه انتخاب کد رشته محل های به جز نوع زبان خارجی که انتخاب کرده اند را ندارند. برای انتخاب رشته محل های مربوط به سایر زبان های خارجی (بجز انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی) محدودیتی وجود ندارد و ملاک گزینش علمی، نمره کل نهایی بدون توجه به نوع آزمون زبان اختصاصی است. بیشتر بخوانید ...
نکات مهم برای دانش آموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی نکات مهم برای دانشآموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی تهران (پانا) - با توجه به تصحیح الکترونیکی و اسکن آن در سامانه تصحیح اوراق نهایی موارد مهمی را که لازم است از پیش بدانید جهت اطلاع دقیق بخوانید. ۱. روی سربرگ مطلقا چیزی نوشته نشود.(پاسخ برگ ها توسط سامانه شخصی سازی شده است.) ۲. بارکد برگه مخدوش نشود. در صورت مخدوش شدن هویت شما برای سیستم از بین میرود. ۳. شماره داوطلبی (کد ملی) خود را با برگه چک کنید و در صورت مغایرت قبل از شروع به مراقب در محل اطلاع دهید. ۴.در حاشیه پاسخ برگ و پشت آن مطلقا چیزی ننویسید. ۵.پاسخ هر سوال در جای معین شده درج و نوشته شود. ۶.حتی اگر بد خط هستید خوانا بنویسید تا حق شما ناخواسته در زمان تصحیح ضایع نشود. ۷.استفاده از هر مدل غلط گیر ممنوع است. در صورت نوشتن اشتباه نهایت فقط آن را قلم بگیرید. (خط بزنید) ۸. درج هرگونه علامت یا مطلب نامربوط احتمال صحیح نشدن برگه شما را افزایش می دهد. ۹.با توجه به اسکن پاسخ برگ ها استفاده از خودکار مشکی یا آبی با نوک ضخیم توصیه می شود . تا زمان اسکن، مطالب درج شده خوانا تر وباکیفیت تر دیده شود. این درحالیست که کیفیت اسکن با خودکار آبی پایین تر خواهد بود.(خودکار فقط مشکی وآبی سایر رنگ ها ممنوعیت دارد.) ۱۰.پاسخ برگ را تا نزنید و در تمیز نگه داشتن آن تا زمان تحویل دقت کنید. ۱۱. پاسخ برگ مچاله نشود و رطوبت عرق دست آن را مرطوب نکند. و در پایان اولیا به دانش آموزان یاد آور شوند: همراه داشتن هر نوع وسایل ارتباطی و دارای سیگنال حتی خاموش در حوزه امتحانی مطلقا ممنوع است. حوزه های امتحانی هیچ گونه مسئولیتی در قبال دریافت ونگهداری این موارد ندارند. فرآیند آزمون از ساعت ۷/۳۰ صبح در حوزه ها خواهد بود .از ۸ صبح به بعد ورود دانش آموز به حوزه ممنوع است. تاکید میشود از ۷ صبح در محل حوزه آزمون حاضر باشید. قبل از شروع امتحانات نسبت به شناسایی حوزه فرزندتان از پیش اقدام کنید. (حوزه ها طبق رشته های مختلف در مدارس تقسیم شده اند. نام حوزه در کارت ورود به جلسه زمان تحویل قید شده است). همراه داشتن شناسنامه عکس دار / کارت ورود به جلسه تا پایان امتحانات الزامی است. در نگهداری کارت خود کوشا باشید. بیشتر بخوانید ...
تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه، در نظر دارد در انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات امتحانات نهایی است. این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانشآموزی ضایع نشود. بنابراین براساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راهحل جدی برای رفع این مشکل، تصحیح الکترونیکی بود از خرداد پارسال به صورت آزمایشی برای حوزههای خارج از کشور و از دیماه برای یک حوزه در هر استان انجام شد و از خرداد امسال، تصحیح دستی برگهها به کلی جمع میشود و تصحیح برگههای امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. در تصحیح الکترونیکی، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمیبیند و اگر اختلاف نظری بین مصحح اول و دوم وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع داده میشود. همچنین سه نوبت، راهنمای تصحیح به سوالات ارسال میشود و برای مصححینی ابلاغ صادر میشود که مورد تایید گروههای آموزشی باشند. همچنین جمع نمره هر صفحه را سامانه انجام میدهد و نمره نهایی را هم سامانه، جمع و ثبت میکند. بیشتر بخوانید ...
تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمون های نهایی چگونه است؟ تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی چگونه است؟ تهران (پانا) - مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه در نظر دارد طی انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش؛ آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به صورت امن، مکانیزه، با کمترین خطا و سوگیری مثبت و منفی از سوی مصححان و... است. روند تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به طور خلاصه در زیر آمده است: پاسخبرگهای تمامی حوزهها به صورت رندم (تصادفی) توسط سامانه هوشمند به مصححانی خارج از استان محل آزمون ارسال میشود. توزیع تصویر پاسخبرگ بینام (کدگذاری شده) توسط سامانه بین مصححین در سطح کشور تصحیح تصویر هر پاسخبرگ با استفاده از رایانه توسط 2 مصحح مستقل احصاء و ثبت نمره نهایی توسط سامانه تولید کارنامه و اعلام نتیجه بیشتر بخوانید ...
به روزرسانی شیوه ها و دستورالعمل های حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانواده های آنها است بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانوادههای آنها است رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با عوامل اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ استان فارس در دانشگاه شیراز از به روزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر محمدحسین حاجیلو در این نشست گفت: آزمون سراسری یک رویداد ملی است و دستگاههای اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضائی و ضابطین محترم در انجام این آزمون نهایت همکاری را بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور بر امر برگزاری آزمون سراسری دارند و در مجموع حدود 125 هزار نفر در امور اجرایی و حفاظت از سلامت آزمون مشارکت دارند. وی با یادآوری مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمونهای سراسری افزود: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاههای حافظهدار در آزمون سراسری جرم است، بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل حتی بدون استفاده از آنها نیز به محرومیت در آزمون سراسری منجر میشود ضمن اینکه همراه داشتن این وسایل برای عوامل آزمون نیز ممنوع شده است. قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر ضرورت بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری، گفت: والدین و به ویژه داوطلبان تحت تاثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند. یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است. رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری اضافه کرد: آمادگیهای لازم در سطح استانها، شهرستانها و کلیه مراکز برگزاری آزمونها به وجود آمده و آموزشهای لازم به عوامل حفاظتی نیز داده شده تا توان کنترل هر نوع تخلفی را داشته باشند. وی در پایان تاکید کرد: حفاظت از آزمون سراسری، وظیفه ملی همه دستگاههای انتظامی، امنیتی و قضایی در راستای تحقق عدالت آموزشی است و انجام پیش بینیهای لازم و همچنین رصد فضای مجازی به منظور برگزاری آزمونی امن و سالم از جمله مطالبات و خواستههای مهم داوطلبان و خانوادههای محترم آنها است تا آزمون در یک محیط رقابتی سالم با رعایت اصل شایسته گزینی در جهت سنجش علمی داوطلبان برگزار شود. بیشتر بخوانید ...
فعالیت داوطلبان در گروه ها و کانال های مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری می شود فعالیت داوطلبان در گروهها و کانالهای مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری میشود مدیرکل حراست سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه سلامت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است در مورد عضویت داوطلبان در گروهها و کانالهای فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تبانی در این گروه ها موجب محرومیت در آزمون سراسری می شود. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، مختار کاظمزاده با اشاره به اهمیت موضوع سلامت آزمونها گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامهریزی شده گروههای سوداگر و سودجو که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش میشود، از اهداف اصلی مسئولان و مجریان حفاظت آزمونها است چرا که این موضوع مورد حمایت قاطبه مردم است و ما با رصد و پایش اطلاعاتی، نوید برگزاری آزمونی سالم را به داوطلبان میدهیم. وی درباره نخستین اقدام پیشگیری از تخلف گفت: از مدتها قبل از برگزاری آزمون، رصد و شناسایی مدعیان تقلب در کانالها و گروههای اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه در حال انجام است و این گروهها تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و به ویژه پلیس فتا قرار دارند که در این زمینه با توجه به الزامات قانونی و با تمام توان در کنار داوطلبان و خانوادههای آنان خواهیم بود و آماده دریافت هرگونه گزارش های مردمی هستیم. کاظمزاده افزود: داوطلبان با توجه به اینکه در یک سال و یا حتی سالهای متمادی برای موفقیت در آزمون سراسری برنامهریزی و تلاش کردهاند و با صرف وقت و انرژی خود و خانوادهها آماده شرکت در آزمون سراسری شدهاند، انتظار دارند که در یک رقابت سالم و ایمن شرکت کنند و نتیجه متناسب با تلاشهای خود را دریافت کنند و شاهد تحقق عدالت آموزشی در جامعه باشند. بیشتر بخوانید ...
رازهای موفقیت در کنکور رازهای موفقیت در کنکور مقدمه : اگر بخواهید در کنکور سراسری نتایج و رتبه های خوبی کسب کنید باید از یک سری اصول و روشهای خاصی استفاده کنید. این نکته را بدانید که تمامی رتبه های برتر از این اصول و قوانین پیروری می کرده اند و شاید خودشان هم از این موضوع آگاهی نداشته باشند بنابراین برای موفقیت به دنبال فرمول های پیچیده نباشید . ساده ترین کارها اجرا شوند و استمرار داشته باشند برای شما رتبه های عالی را خواهند آورد اگر عادت کنید به درس خواندن همانطور که عادت کردید به درس نخواندن از نظر روانشناسی همه ی رفتار های ما از روی عادت سر می زند . درس خواندن هم از این قاعده خارج نیست شما به عنوان یک دانش آموز کنکوری باید به درس خواندن عادت کنید باید هر روز از ساعت مشخصی شروع کرده و در زمان خاصی نیز مطالعه را پایان دهید ذهن شما باید این موضوع را بفهمد که اصلی ترین کار شما در طول شبانه روز درس خواندن است. ساعت مطالعه مشخصی را در نظر گرفته و به مدت دو هفته هر روز همان مقدار را دقیقا مطالعه کنید. البته تغییر عادت در ابتدا سخت است. ذهن شما در مقابلتان می ایستد و نمی خواهد این تغییر را به راحتی بپذیرد. به یاد داشته باشید استمرار در درس خواندن شما را هدفتان می رساند. بعد از مدتی احساس می کنید اگر درس نخوانید گویی چیزی کم دارید حالا ذهن شما به درس خواندن عادت داده شده و اگر در روز آن مقدار مشخص را مطالعه نکنید شما رو هرطور که شده وادار به درس خواندن می کند و این یک اتفاق شگفت انگیز است که پس از مدتی انگیزه و علاقه تان را به درس بیشتر می کند و از آن مهم تر از مطالعه دلسرد و خسته نمی شوید برای موفقیت در کنکور باید مثل یک کارمند رفتار کنید اگر دقت کنید کارمندان یک شرکت وظیفه دارند هر روز راس یک ساعت مشخص وارد شرکت شده و در یک زمان نیز از شرکت خارج شوند در طول مدت کار دریک شرکت باید وظایف محوله را به درستی انجام دهند. شما به عنوان یک دانش آموز کنکوری باید وظیفه خود را درس خواندن و مطالعه بدانید ، درست همانند یک کارمند. این احساس وظیفه باعث می شود تا هر لحظه هدف خود را به یاد بیاورید و حس شوق و لذت رسیدن به موفقیت را تجربه کنید موفقیت را اکنون حس کنید اگر حرف زدن یا نوع رفتار رتبه های برتر را بدانید متوجه می شوید که علاوه بر داشتن تواضع نوعی حس اعتماد به نفس فوق العاده و پیروزی به چشم می خورد آنها پیش از هر رقابتی مثل کنکور خود را پیروز شده دانسته و در ذهن خود همه مراحل موفقیت را مرور کرده اند شما نیز باید از این الگو پیروی کنید هم زمان با اینکه در حال مطالعه و تلاش هستید موفقیت خود را تصور کنید زمانی را ببینید که تلاش ها و این سختی ها به نتیجه رسیده و به همه آنچه می خواستید رسیده اید مسلما شور و شوق خاصی به سراغ شما خواهد آمد و با انرژی بیشتری ادامه خواهید داد. نکات فوق شاید ساده و آسان به نظر برسند اما اصول موفقیت یک دانش آموز در کنکور و یا حتی در زندگی می باشند برای رسیدن به یک هدف باید رویا، اراده و شوق رسیدن داشته باشید منبع : موسسه فرهنگی سروش اندیشه بیشتر بخوانید ...
افزایش ساعت مطالعه در نیم سال دوم افزایش ساعت مطالعه در نیمسال دوم کنکور هم یک مسابقهی دوگانه است که بخش اول آن سال کنکور است و دیگری روز کنکور کنه نیسا بکه له، رکورددار دوهای 5 و 10 هزار متر جهان و قهرمان جهان و المپیک در این 2 ماده، بارها بر مبنای سرعت خود قهرمان شده است. او در بسیاری از مسابقات تا یک دور مانده به پایان یا نفر اول نبود یا اینکه پابهپای او دیگر دوندگان میدویدند؛ اما دور آخر را چنان سریع میدوید که رقیبان با اختلاف فاحش از او عقب میافتادند کنکور هم یک مسابقهی دوگانه است که بخش اول آن سال کنکور است و دیگری روز کنکور.... آنچه در سال کنکور انتظارتان را میکشد یک مسابقهی دوی پرفراز و نشیب و البته ماراتنگونهای است که موفقیت در آن بسته به کیفیت مدیریت زمان خواهد بود. در نیمسال اول، هدف تا حدودی پیشبرد مطالب جدید درسی به همراه مرور قبلیها و کمی آشنایی با تنوع سؤالات هر بحث بود و به لحاظ روحی شاید کمی ذخیرهی انرژی و مراعات در ساعات مطالعات روزانه و به این دلیل بود که شما هم مانند بکه له در بخش دوم این مسابقه، همگان را از مدیریت انرژیتان شگفتزده کنید و در پایان این مسیر پیشبینیشده به موفقیتی بزرگ که شاید فکرش را هم نمیکردید برسیدافزایش ساعات مطالعه در بخش دوم سال تحصیلی که البته باید با تغییر نوع برنامهریزی هفتگی همراه باشد، تنها یک روش مطالعاتی است که امتحان خود را بهخوبی پس داده است. در بخش دوم سال تحصیلی که به کنکور نزدیک میشوید باید خود را با سؤالات بیشتری روبهرو کنید و مهارت خود را در سرعت بخشیدن به حل درست آنها تقویت کنید تا بیشتر به شرایط یک مسابقهی چهار ساعت و نیمه که در آن سرعت و البته دقت نقش مهمی را بازی میکند نزدیک شوید. افزایش تعداد سؤالاتی که باید در طول هر روز حل کنید در کنار همان برنامهی آرام نیمسال اول، مستلزم صرف زمان بیشتری خواهد بود که به افزایش ساعات مطالعه در نیمسال دوم خواهد انجامید درنهایت اگر با این روش دوندگی موافقید و به آن ایمان دارید با اصلاح و تغییر درست برنامهتان نسبت به عملی کردن آن هر چه زودتر اقدام کنید تا شگفتی را به چشم خود ببینید. منبع: اسرار موفقیت در کنکور و امتحانات ؛ محی الدین ظاهری بیشتر بخوانید ...
آفت های مطالعه آفت های مطالعه دقیقا به مانند باگ های نرم افزار های کامپیوتری هستند که از عملکرد ۱۰۰% صحیح یک پروسه جلوگیری می کنند، وقتی شما موقع درس خواندن وسواس دارید یا خوابتان می آید، مغز شما به مانند یک نرم افزار دارای باگ و اختلال کار می کند و نمی تواند عملکرد صحیحی از خود به نمایش بگذارد. ممکن است ما کم و بیش از این آفت ها اطلاع داشته باشیم، اما اولین قدم برای از بین بردن آن ها شناسایی ماهیت دقیق این آفت ها هست. *ناآشنایی با فنون مطالعه: اولین مولفه آسیبزا در فرایند مطالعه، عدم آشنایی با اصول و فنون مطالعه است. آشنایی با فنون و مهارتهای مطالعه، ضروریترین نیاز برای فرد یادگیرنده محسوب میشود و عدم آگاهی از این مهارتها سبب میشود که فرد در حوزه مطالعه و دستیابی به مطالب دچار سرگردانی و اتلاف وقت شود و نتواند سطح کیفی و کمی مطالعه خود را ارتقا دهد.(به پژوه 1385) *کمبود زمان: در مدیریت وقت اشکال دارید و اکثرا زمان کم می آورید، شاید کل روز را درگیر مطالعه کردن باشید ولی باز هم در انتهای شب وقت کم می آورید و زمان خود را نمی توانید به درستی مدیریت کنید. *وسواس در مطالعه: یک مطلب را مطالعه می کنید، ولی احساس می کنید که آن مطلب را یاد نگرفته اید، پس مجبورید بارها وبارها یک پاراگراف را تکرار کنید و این کار را به صورت وسواسی انجام می دهید، و در نهایت بخاطر این تکرار های زیاد وقتی برای تست زنی و رسیدن به کل برنامه باقی نمی ماند، در واقع از برنامه عقب می مانید. *بی نظمی در مطالعه: یکی دیگر از موانع مطالعه، بینظمی هنگام مطالعه و عدم برخورداری از سیر منظم و منطقی در مطالعه است. (زواره، 1388؛ به نقل از سلیمی باهر،1381) *حواس پرتی: عدم تمرکز حواس از موانع و آفات اساسی مطالعه است. تمرکز حواس، یعنی توانایی ثابت نگه داشتن حواس و دقت روی موضوع یا کاری که به میل و اراده انتخاب شده است (خادمی،1380) *کند خوانی: در اجرای برنامه خود سرعت ندارید و در واقع به صورت کند مطالعه می کنید، عملکرد مغز شما به سرعت نیست و نمی توانید به کل برنامه خود در اکثر مواقع برسید. کندخوانی: سبب میشود که بیشتر افراد مطالعه گریزان شوند. اما مطالعه سریع به ذهن فرصت جولان نمیدهد و سبب افزایش تمرکز حواس میگردد؛ بنابراین میزان درک مطلب نیز افزایش مییابد (سیف، 1386) *کمینگری به جای کیفینگری: اگر بخواهیم از مطالعات خود بهرهمند شویم، باید به جای توجه کردن و پرداختن صرف به کمیت به کیفیت مطالعه نیز ارزش دهیم. (سلیمی باهر، 1381) *خواب آلودگی: در هنگام مطالعه احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید و حتی شاید شب قبل خوب خوابیده باشید و قبل از شروع مطالعه احساس خستگی نکنید، ولی به محض اینکه کتاب را باز می کنید احساس خستگی و خواب آلودگی به سراغ شما می آید *بلند خوانی: مطالبی را که می خوانید یک بار با صدای بلند یا آرام تکرار می کنید، و یا حتی لب خوانی می کنید و این موضوع از شما انرژی زیادی می گیرد و باعث می شود کند خوان شوید *اهمال کاری، به امروز و فردا انداختن کارها: همیشه درس خواندن را به بعدا موکول می کنید، مثلا منتظر یک مبدا خاص برای شروع هستید و مثلا می گویید از شنبه شروع خواهم کرد، یا منتظر یک ساعت رند برای شروع هستید، در واقع اهمال کاری با نداشتن انگیزه کمی تفاوت دارد، شما کارهارا پشت گوش می اندازید و امروز و فردا می کنید *فراموشی: مطالبی را که مطالعه می کنید به سرعت فراموش می کنید، برنامه خاصی برای مرور ندارید و مطالب در حد چند روز در ذهن شما باقی می ماند، شما حافظه تان یاری کننده نیست و شکل صحیح مرور را بلد نیستید، در مورد قوانین روان شناسی حافظه اطلاعات زیادی ندارید *مطالعه همراه با وسایل صوتی و تصویری: برخلاف نظر عده ای از دانش آموزان که فکر می کنندمطالعه در کنار تلویزیون و ضبط صوت ورادیومفیدتر است باید توجه کرد که عملکرد مغز و ذهن انسان به گونه ای نیست که قادر باشد توجه و تمرکز خود را همزمان به چند مسئله معطوف کند وقتی به موسیقی گوش می کنید بخش شنیداری مغز شما فعال است و متوجه آن است .از این رو بخش یادگیری نمی تواند متمرکز شود ودر این حالت مطالعه بازدهی موثری ندارد. *راه رفتن در حین مطالعه: در طولانی مدت موجب خستگی و کاهش سرعت مطالعه می شود. همچنین به علت تغییر موقعیت کتاب نسبت به چشم در هنگام راه رفتن به چشم آسیب می رساند و چشم ها سریع تر خسته می شوند .برای حل این مشکل در حالت های مختلف از جمله پشت میز، نشسته روی زمین و . درس بخوانید. *لم دادن هنگام مطالعه: از نظر پزشکی سیستم گردش خون هنگام نشستن پشت میز بهترین حالت خون رسانی به مغز را انجام می دهد؛ هر حالت دیگری این خون رسانی و تغذیه مغز را کاهش می دهد؛ یکی از بدترین حالت ها لم دادن و دراز کشیدن هنگام مطالعه است. وقتی دراز می کشید فشار خون به اندازهی قابل توجه ای کاهش مییابد و تغذیهی مغز به خون رسانی انجام نمیشود؛ از اینرو سریعا احساس خواب آلودگی و خستگی میکنید، پس سعی کنید تا حدامکان پشت میز مطالعه کنید تا راندمان مطالعهتان افزایش یابد. *خواندن بیش از حد : بیش از حد خواندن نیز یکی دیگر از آفت های مطالعه است که به تدریج موجب خستگی می شود و از روش های نادرست مطالعه به حساب می آید . این شیوه در بین دختران بییش از پسران رایج بوده و موجب بروز رفتارهای عصبی می گردد. آیا آفت های مطالعه قابل پاکسازی هستند؟ هیچ فردی با آفت های مطالعه متولد نمی شود، بلکه در طول مسیر رشد، نوع سیستم آموزشی مدرسه ها و همچنین مشاهده عادت های دیگران و الگو برداری باعث به وجود آمدن چنین عادت هایی می شود، مثلا ممکن است شما بلند خوانی را تقلید کرده باشید یا عادت به امروز و فردا انداختن کارها را بخاطر شکست های قبلی و ذهنیت نا مناسب در مورد توانایی های خودتان داشته باشید، اما همه ما می دانیم که هر عادت منفی ای را می شود از بین برد، به شرطی که اطلاعات جدید را بار ها و بارها تکرار بکنیم و ارتباطات عصبی در مغز خودمان را تغییر دهیم. فهرست منابع : ظاهری ، محی الدین ، اسرار موفقیت در کنکور و امتحانات گلی ، حسن ، آفت های مطالعه سیف ، علی اکبر ،روش های مطالعه رستمی ، عباس ، عادت های غلط هنگام مطالعه و یادگیری بیشتر بخوانید ...
چگونه میتوان از حواس پرتی در حین مطالعه جلوگیری کرد؟ چگونه میتوان از حواس پرتی در حین مطالعه جلوگیری کرد؟ برای مطالعه مناسب باید قبل از آن استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید ابتدا کمی از زمانتان را به یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند این است که فرصت تفکر بر روی آنهانداشته اید و این افکار در ذهن بصورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقیمانده اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید برنامه مطالعه منظم داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندنتان را تغییر ندهید یکی از کارهای بسیار مفید برای افزایش تمرکز، نوشتن هنگام خواندن است، یعنی وقتیدارید موضوعی را میخوانید، کلمات مهم و بخشهایی که احساس میکنید باید به خاطر بسپارید را بنویسید. این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یک خلاصهنویسی باشد؛ صرفا نوشتن به خاطر درگیر کردن بخشی از نیمکرهی راست مغز، میزان تمرکزتان را افزایش میدهد - اگر هنگام خواندن درس خاصی تمرکز نداریدسعی کنید آن درس را هر روز و در بازه های زمانی کوتاه 30 الی 45 دقیقه ای مطالعه نمائید. در هنگام مطالعه یا در زمانهای استراحت میان دو تایم مطالعه تلویزیون تماشا نکنید. یک مداد، یک سیب و یا هر شی دیگر را انتخاب کنید و به آن خیره شوید، سعی کنید فکر خود را روی آن متمرکز کنید، فکرشما مانند یک حیوان گریز پا فرار می کند و پس از چند ثانیه متوجه می شوید که ذهنتان متمرکز نیست. دوباره سعی کنید که فکرتان را بر روی آن جسم متمرکز کنید. این تمرین را هر روز به مدت2 الی 5 دقیقه انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدتی پرش ذهن شما کمتر خواهد شد. حواست را جمع کن: شیوهای ساده ولی بسیار موثر است. وقتی حواستان پرت و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که حواست را جمع کن. ممکن است در ابتدا این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید که در روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد در رختخواب مطالعه نکنید.بعبارت دیگر در محلی غیر از مکان استراحتتان مطالعه نمائید غذای سنگین و پرحجم میل نکنید در محیطی با نور کافی و هوای تازه مطالعه نمائید پس از هر 45 دقیقه مطالعه از جای خود بلند شده و کمی استراحت کنید . مطالعه روزانه را از مباحثی که کمتر به آنها علاقه دارید آغاز کنید منبع : انچه همه کنکوری ها باید بدانند ،محی الدین ظاهری بیشتر بخوانید ...
مسئولين و پشتيبان ها
قویدل

تمام مقاطع

پهلوان زاده

تمام مقاطع

گالری تصویر نمایندگی
تصویری برای گالری آپلود نشده است!!

آزمون های سراسری گاج فعالیت رسمی خود را از سال 1388 با هدف توسعه ی عدالت آموزشی آغاز نموده و در تلاش است با برگزاری آزمون های هدفمند، طراحی سوالات استاندارد و با کیفیت، تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
خوشبختانه این مهم با کسب رتبه های برتر و تک رقمی در کنکور سراسری و همچنین پذیرفته شدن دانش آموزان در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص، تا حدود زیادی محقق شده است.

بیشتر بدانید...