azmoon

اخبار و مقالات
تکلیف کنکوری هایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ تکلیف کنکوریهایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعلام شد. به گزارش ایسنا، در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ میزان ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد(در مجموع ۴۰ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی عنوان شده است. همچنین سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه میشود. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، ۱۹ و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۶ و نیم درصد(در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است. طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی) ساخته می شود. با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش در تمام نظامهای آموزش و پرورش و طلاب حوزههای علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند. درصورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی میکند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر لحاظ میشود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلا سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست در هر نوبت آزمون اختصاصی، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده، اطلاع رسانی میشود. برای پذیرش در سال ۱۴۰۲، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبتهای آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی(میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصیی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته میشود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری براساس نمره کل نهایی ساخته میشود. نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در کارنامه داوطلبان که در مرداد ماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنان قرار میگیرد، اطلاع رسانی میشود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبتهای معتبر هر داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره کل نهایی لحاظ و در کارنامه اطلاع رسانی میشود. همچنین نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی میشود و در کارنامه داوطلبان که سازمان سنجش آموزش کشور صادر می نماید، نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلب درج میشود. برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نمیشوند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ میکنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه میشود و ملاک اعمال در گزینش علمی است. نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی داوطلب که در مرداد ماه برای پذیرش همان سال، اطلاع رسانی میشود، درج خواهد شد. بیشتر بخوانید ...
ضرایب دروس اختصاصی گروه های آزمایشی کنکور اعلام شد ضرایب دروس اختصاصی گروههای آزمایشی کنکور اعلام شد ضرایب دروس اختصاصی هر گروه آزمایشی اعم از فنی و ریاضی، انسانی، تجربی، هنر و زبان های خارجی در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد. به گزارش ایسنا، در هر نوبت آزمون اختصاصی، برای هر داوطلب طبق بند ۱-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی داوطلب در گروه آزمایشی که شرکت کرده ساخته می شود. بر این اساس، در گروه آزمایشی فنی و ریاضی برای درس ریاضی ۱۲، فیزیک ۹ و شیمی نیز ۷ ضریب دارد. همچنین در گروه آزمایشی علوم تجربی درس زیست شناسی ضریب ۱۲، فیزیک ضریب ۷، شیمی ضریب ۹، ریاضی ضریب 7 و زمین شناسی ضریب ۱ در نظرت گرفته شده است. در گروه آزمایشی علوم انسانی، برای دروس ریاضی ضریب ۶، زبان و ادبیات فارسی ضریب ۸، علوم اجتماعی ضریب ۵، روان شناسی ضریب ۲ ، زبان عربی ضریب ۵، تاریخ و جغرافیا ضریب ۵ ، فلسفه و منطق ضریب ۵ و در نهایت اقتصاد ضریب ۲ در نظر گرفته شده است. در گروه آزمایشی هنر، برای درک عمومی هنر ضریب ۱۲، درک عمومی ریاضی و فیزیک ضریب ۵، خلاقیت تصویری و تجسمی ضریب ۳ و در نهایت در گروه آزمایشی زبان های خارجی نیز برای زبان تخصصی ضریب ۱ در نظر گرفته شده است. در هر سه گروه آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی،علوم تجربی وعلوم انسانی آزمون عملی رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی یکبار در سال برگزارمی شود. نمره آن به عنوان یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با علوم ورزشی محاسبه خواهد شد. در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون بهیاری - ویژه دیپلمه های بهیاری دروس تخصصی بهیاری شامل درس های مراقبت های بهیاری(دستگاه گوارش، دستگاه عضلانی، اسکلتی،پوست، دستگاه تولید مثل،دستگاه ادراری، بیماری های گوش و حلق و بینی و چشم،دستگاه قلب و عروق و خون و دستگاه تنفس)، تغذیه و رژیم های درمانی، زیست شناسی اختصاصی، بهداشت روانی، بهداشت عمومی، اخلاق و مقررات بهیاری و فن بهیاری(دستورالعمل مقدماتی) است که با ضریب ۱۲ و تاثیر قطعی لحاظ می شود. برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می کنند، منابع درس امتحانی آزمون اختصاصی زبان عربی کتاب های عربی، زبان قرآن ۱ ،۲ و ۳ و منابع درس امتحانی تاریخ کتابهای تاریخ اسلام ۱ و ۲ و تاریخ ۳( ایران در دوره اسلامی) درنظر گرفته می شود. در هر یک از نوبت های ثبت نام آزمون اختصاصی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه علوم انسانی ثبت نام می کنند باید انتخاب کنند که صرفا به دفترچه سوالات تخصصی از منابع دیپلم علوم انسانی یا منابع دو درس، زبان عربی و تاریخ دیپلم علوم و معارف اسلامی پاسخ می دهند. در گروه آزمایشی هنر، آزمون عملی یکبار در سال برگزار می شود. هر داوطلب فقط امکان شرکت در حداکثر دو مجموعه آزمون عملی از مجموعه های ذیل را دارد. نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد. فقط داوطلبانی می توانند رشته های دارای آزمون عملی را انتخاب کنند که در آزمون عملی آن مجموعه شرکت کرده باشند. در گروه آزمایشی زبانهای خارجی آزمون اختصاصی از زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی برگزار می شود و داوطلب در زمان ثبت نام باید یکی از آنها را برای پاسخگویی انتخاب کند. داوطلبانی می توانند رشته محل های مربوط به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی را انتخاب کنند که صرفا در آزمون اختصاصی مربوط به آن زبان شرکت کرده باشند و اجازه انتخاب کد رشته محل های به جز نوع زبان خارجی که انتخاب کرده اند را ندارند. برای انتخاب رشته محل های مربوط به سایر زبان های خارجی (بجز انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی) محدودیتی وجود ندارد و ملاک گزینش علمی، نمره کل نهایی بدون توجه به نوع آزمون زبان اختصاصی است. بیشتر بخوانید ...
نکات مهم برای دانش آموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی نکات مهم برای دانشآموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی تهران (پانا) - با توجه به تصحیح الکترونیکی و اسکن آن در سامانه تصحیح اوراق نهایی موارد مهمی را که لازم است از پیش بدانید جهت اطلاع دقیق بخوانید. ۱. روی سربرگ مطلقا چیزی نوشته نشود.(پاسخ برگ ها توسط سامانه شخصی سازی شده است.) ۲. بارکد برگه مخدوش نشود. در صورت مخدوش شدن هویت شما برای سیستم از بین میرود. ۳. شماره داوطلبی (کد ملی) خود را با برگه چک کنید و در صورت مغایرت قبل از شروع به مراقب در محل اطلاع دهید. ۴.در حاشیه پاسخ برگ و پشت آن مطلقا چیزی ننویسید. ۵.پاسخ هر سوال در جای معین شده درج و نوشته شود. ۶.حتی اگر بد خط هستید خوانا بنویسید تا حق شما ناخواسته در زمان تصحیح ضایع نشود. ۷.استفاده از هر مدل غلط گیر ممنوع است. در صورت نوشتن اشتباه نهایت فقط آن را قلم بگیرید. (خط بزنید) ۸. درج هرگونه علامت یا مطلب نامربوط احتمال صحیح نشدن برگه شما را افزایش می دهد. ۹.با توجه به اسکن پاسخ برگ ها استفاده از خودکار مشکی یا آبی با نوک ضخیم توصیه می شود . تا زمان اسکن، مطالب درج شده خوانا تر وباکیفیت تر دیده شود. این درحالیست که کیفیت اسکن با خودکار آبی پایین تر خواهد بود.(خودکار فقط مشکی وآبی سایر رنگ ها ممنوعیت دارد.) ۱۰.پاسخ برگ را تا نزنید و در تمیز نگه داشتن آن تا زمان تحویل دقت کنید. ۱۱. پاسخ برگ مچاله نشود و رطوبت عرق دست آن را مرطوب نکند. و در پایان اولیا به دانش آموزان یاد آور شوند: همراه داشتن هر نوع وسایل ارتباطی و دارای سیگنال حتی خاموش در حوزه امتحانی مطلقا ممنوع است. حوزه های امتحانی هیچ گونه مسئولیتی در قبال دریافت ونگهداری این موارد ندارند. فرآیند آزمون از ساعت ۷/۳۰ صبح در حوزه ها خواهد بود .از ۸ صبح به بعد ورود دانش آموز به حوزه ممنوع است. تاکید میشود از ۷ صبح در محل حوزه آزمون حاضر باشید. قبل از شروع امتحانات نسبت به شناسایی حوزه فرزندتان از پیش اقدام کنید. (حوزه ها طبق رشته های مختلف در مدارس تقسیم شده اند. نام حوزه در کارت ورود به جلسه زمان تحویل قید شده است). همراه داشتن شناسنامه عکس دار / کارت ورود به جلسه تا پایان امتحانات الزامی است. در نگهداری کارت خود کوشا باشید. بیشتر بخوانید ...
تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه، در نظر دارد در انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات امتحانات نهایی است. این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانشآموزی ضایع نشود. بنابراین براساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راهحل جدی برای رفع این مشکل، تصحیح الکترونیکی بود از خرداد پارسال به صورت آزمایشی برای حوزههای خارج از کشور و از دیماه برای یک حوزه در هر استان انجام شد و از خرداد امسال، تصحیح دستی برگهها به کلی جمع میشود و تصحیح برگههای امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. در تصحیح الکترونیکی، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمیبیند و اگر اختلاف نظری بین مصحح اول و دوم وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع داده میشود. همچنین سه نوبت، راهنمای تصحیح به سوالات ارسال میشود و برای مصححینی ابلاغ صادر میشود که مورد تایید گروههای آموزشی باشند. همچنین جمع نمره هر صفحه را سامانه انجام میدهد و نمره نهایی را هم سامانه، جمع و ثبت میکند. بیشتر بخوانید ...
تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمون های نهایی چگونه است؟ تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی چگونه است؟ تهران (پانا) - مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه در نظر دارد طی انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش؛ آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به صورت امن، مکانیزه، با کمترین خطا و سوگیری مثبت و منفی از سوی مصححان و... است. روند تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به طور خلاصه در زیر آمده است: پاسخبرگهای تمامی حوزهها به صورت رندم (تصادفی) توسط سامانه هوشمند به مصححانی خارج از استان محل آزمون ارسال میشود. توزیع تصویر پاسخبرگ بینام (کدگذاری شده) توسط سامانه بین مصححین در سطح کشور تصحیح تصویر هر پاسخبرگ با استفاده از رایانه توسط 2 مصحح مستقل احصاء و ثبت نمره نهایی توسط سامانه تولید کارنامه و اعلام نتیجه بیشتر بخوانید ...
به روزرسانی شیوه ها و دستورالعمل های حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانواده های آنها است بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانوادههای آنها است رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با عوامل اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ استان فارس در دانشگاه شیراز از به روزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر محمدحسین حاجیلو در این نشست گفت: آزمون سراسری یک رویداد ملی است و دستگاههای اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضائی و ضابطین محترم در انجام این آزمون نهایت همکاری را بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور بر امر برگزاری آزمون سراسری دارند و در مجموع حدود 125 هزار نفر در امور اجرایی و حفاظت از سلامت آزمون مشارکت دارند. وی با یادآوری مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمونهای سراسری افزود: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاههای حافظهدار در آزمون سراسری جرم است، بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل حتی بدون استفاده از آنها نیز به محرومیت در آزمون سراسری منجر میشود ضمن اینکه همراه داشتن این وسایل برای عوامل آزمون نیز ممنوع شده است. قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر ضرورت بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری، گفت: والدین و به ویژه داوطلبان تحت تاثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند. یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است. رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری اضافه کرد: آمادگیهای لازم در سطح استانها، شهرستانها و کلیه مراکز برگزاری آزمونها به وجود آمده و آموزشهای لازم به عوامل حفاظتی نیز داده شده تا توان کنترل هر نوع تخلفی را داشته باشند. وی در پایان تاکید کرد: حفاظت از آزمون سراسری، وظیفه ملی همه دستگاههای انتظامی، امنیتی و قضایی در راستای تحقق عدالت آموزشی است و انجام پیش بینیهای لازم و همچنین رصد فضای مجازی به منظور برگزاری آزمونی امن و سالم از جمله مطالبات و خواستههای مهم داوطلبان و خانوادههای محترم آنها است تا آزمون در یک محیط رقابتی سالم با رعایت اصل شایسته گزینی در جهت سنجش علمی داوطلبان برگزار شود. بیشتر بخوانید ...
فعالیت داوطلبان در گروه ها و کانال های مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری می شود فعالیت داوطلبان در گروهها و کانالهای مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری میشود مدیرکل حراست سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه سلامت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است در مورد عضویت داوطلبان در گروهها و کانالهای فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تبانی در این گروه ها موجب محرومیت در آزمون سراسری می شود. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، مختار کاظمزاده با اشاره به اهمیت موضوع سلامت آزمونها گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامهریزی شده گروههای سوداگر و سودجو که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش میشود، از اهداف اصلی مسئولان و مجریان حفاظت آزمونها است چرا که این موضوع مورد حمایت قاطبه مردم است و ما با رصد و پایش اطلاعاتی، نوید برگزاری آزمونی سالم را به داوطلبان میدهیم. وی درباره نخستین اقدام پیشگیری از تخلف گفت: از مدتها قبل از برگزاری آزمون، رصد و شناسایی مدعیان تقلب در کانالها و گروههای اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه در حال انجام است و این گروهها تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و به ویژه پلیس فتا قرار دارند که در این زمینه با توجه به الزامات قانونی و با تمام توان در کنار داوطلبان و خانوادههای آنان خواهیم بود و آماده دریافت هرگونه گزارش های مردمی هستیم. کاظمزاده افزود: داوطلبان با توجه به اینکه در یک سال و یا حتی سالهای متمادی برای موفقیت در آزمون سراسری برنامهریزی و تلاش کردهاند و با صرف وقت و انرژی خود و خانوادهها آماده شرکت در آزمون سراسری شدهاند، انتظار دارند که در یک رقابت سالم و ایمن شرکت کنند و نتیجه متناسب با تلاشهای خود را دریافت کنند و شاهد تحقق عدالت آموزشی در جامعه باشند. بیشتر بخوانید ...
تعداد شرکت کنندگان کنکور 1402 دی و تیر / آمار ثبت نام داوطلبان کنکور(آذر1401) گروه آزمایشی زن درصد زن مرد درصد مرد تعداد کل داوطلبانکنکوردی 1401 ریاضی 41/737 35 78/358 65 120/095 علوم تجربی 291/720 65 158/857 35 450/577 انسانی 188/164 61 121/055 39 309/219 هنر 29/082 74 9/973 26 39/055 زبانهای خارجی 37/799 65 20/715 35 58/514 جمع 588/502 60 388958 40 977/460 منبع: پیک سنجش بیشتر بخوانید ...
سیر تا پیاز کنکور سراسری 1403 بر اساس تصمیماتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ اتخاذ کرده است، نحوه برگزاری و طراحی سوالات و همینطور سنجش داوطلبان از طریق کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ به بعد دستخوش تغییرات گسترده ای خواهد شد که در ادامه پیرامون هریک توضیحاتی را آوردهایم. افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری ۱۴۰۳ بر اساس اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، تاثیر سوابق تحصیلی و معدل شرکت کنندگان در کنکور سراسری تا ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند و به صورت مثبت و مستقیم در نتیجه این آزمون اعمال می شود. بر اساس گفته های شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات سه سال آخر متوسطه دوم به عنوان سوابق تحصیلی دانش آموزان در نتیجه کنکور سراسری تاثیر می گذارد. در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ تاثیر سوابق تحصیلی یعنی معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش آموزان تا ۵۰ درصد قطعی و مثبت اعمال می شود و این میزان در کنکور سراسری ۱۴۰۴ به بعد تا ۶۰ درصد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. الکترونیکی شدن کنکور سراسری ۱۴۰۳ (مهمترین تغییرات این آزمون) در کنکور ۱۴۰۳، هیچ کاغذی میان داوطلبان و سازمان سنجش آموزش کشور تبادل نخواهد شد؛ به عبارتی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می شود. ضمنا اینکه سعی می شود از ظرفیت گوشی های تلفن همراه متصل به اینترنت نیز برای برگزاری این آزمون استفاده گردد. در واقع این تغییر گسترده به این دلیل است کهمسئولان سنجش و آموزش کشور معتقد هستند که هر چه میزان هوشمندی در یک آزمون بیشتر باشد، در نهایت آزمونی با امنیت و استاندارد بیشتری نیز برگزار می گردد ضمنا اینکه داوطلبان نیز راحت تر می توانند به سوالات پاسخ دهند. برگزاری دو کنکور رسمی و چندین آزمون آزمایشی در سال ۱۴۰۳ بر اساس گفته های رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در سال ۱۴۰۳ شاهد برگزاری دو کنکور رسمی در طول سال خواهیم بود؛ ضمنا اینکه ممکن است به صورت ماهیانه و یا هر دو ماه یکبار نیز این آزمون به صورت آزمایشی برگزار شود تا داوطلبان با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند. از مزیت های برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای چند بار در سال این است کهداوطلبان می توانند وابسته به اختیار خود، در هر چند آزمون آزمایشی و رسمی که در سال برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره واقعی خود اعلام کنند. برگزاری چند کنکور سراسری در طول سال به داوطلبان کمک می کند تا ضمن آشنا شدن با شیوه طراحی سوالات، استرس کمتری نیز داشته باشد و اگر با یکبار شرکت در این آزمون موفق به کسب نتیجه قبولی نشدند، در آزمون بعدی که نهایتا چند ماه دیگر برگزار می شود، شرکت کنند. اعتبار داشتن نتیجه برای دو سال وقتی داوطلبان در یک یا چند آزمونی که در طول سال ۱۴۰۳ برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره نهایی خود اعلام کنند، می توانند تا دو سال از آن برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استفاده نمایند. بنابراین یکی دیگر از تغییراتی که در کنکور اعمال خواهد شد و در کنکور ۱۴۰۳ نیز شاهد آن خواهیم بود، اعتبار داشتن نتیجه آزمون برای دو سال است. avije.orgمنبع: مقاله سیر تا پیاز کنکور1403 از سایت بیشتر بخوانید ...
تعادل در برنامه تعادل در برنامه تعادل در برنامه از اصولی ترین و ابتدایی ترین موارد است که می بایستی دانش آموزان به آن توجه داشته باشند.در کل تعادل ها به ۴ دسته تقسیم می شوند: ۱-تعادل مطالعه تشریحی و تستی ۲-تعادل مطالعه عمومی و اختصاصی ۳-تعادل ساعت کلاس و ساعت مطالعه (یعنی به میزانی که کلاس می رویم ، مطالعه متناسب با آن داشته باشیم) ۴-تعادل بین دروس پایه دوازدهم و پایه دهم و یازدهم (کنکوری ها بایددر کنار دروس دوازدهم ، دروس پایه را نیز پیش ببرند) در ادامه پاسخ مشاوران برای تعادل ساعت مطالعه بین دروس عمومی و اختصاصی قابل مشاهده می باشد. ۱)مهمترین نکته در خصوص تایم مطالعه دروس عمومی و تخصصی ایجاد تعادل میان این دو گروه درسی است به نحوی که ارزش هر دو حفظ شود . راحت ترین و مهمترین نکته در خصوص تایم مطالعه توجه به ضرایب دروس مختلف است یعنی با توجه به ضرایب ، مطالعه دروس را ساعت بندی کرده و الویت را به دروسی با ضرایب بالا بدهند . دروس عمومی حداقل روزی یک درس در برنامه باشد ولی نکته مهم نبودن دو زبان مختلف یعنی عربی و انگلیسی در یک روز است. توجه ب این موارد میتواند رسیدن به موفقیت را راحت تر کند. حداقل ساعت مطالعه در روز برای دروس عمومی ۲ ساعت است. ولی بستگی به نوع خوانش و استعداد فرد در مطالعه و یادگیری این دروس دارد. ۲)سوالات کنکور متشکل از دو گروه درسی عمومی و تخصصی می باشد بنابراین لازم بین این دو گروه درسی هماهنگی و تعادل وجود داشته باشد و برای اینکه در آزمون ها و در نهایت کنکور درصد قابل توجهی داشته باشیم باید درصد بین عمومی و تخصصی هماهنگ باشند. _برای مطالعه کنکور نمیتوان فقط تمرکز بر یک گروه درسی گذاشته شود و گروه دیگر کنار گذاشته شود که متاسفانه تعدادی از دانش آموزان هستند که تمرکز و وقت خود را فقط بر روی یک گروه درسی قرار میدهند و یا دروسی را فقط مطالعه میکنند که به آنها علاقه دارند. _باتوجه به اینکه دروس تخصصی نسبت به دروس عمومی حجیم تر و بیشتر هستند مسلما زمانی که صرف خواندن آنها میشود هم باید بیشتر از زمان خواندن دروس عمومی باشد البته اکثریت تصور میکنند که دروس عمومی به دلیل حفظی بودن یادگیری آنها آسان تر بوده که به طور قطعی نمیتوان گفت این باور درست یا غلط می باشد؛باید از همان ابتدای شروع برای خواندن،مطالعه دروس تخصصی و عمومی همسو و هماهنگ باهم باشند که قبل از زمان عید بعد از عید و حتی در طول دوران تعطیلی عید زمان اختصاص داده شده به هردو گروه متفاوت می باشد _بطور درصدی بخوایم بگیم،در اوایل و اواخر سال باید نسبت مطالعه دروس تخصصی به عمومی۷۰به۳۰باشد یعنی در این دو بازه زمانی بیشتر تمرکز باید صرف خواندن دروس تخصصی باشد(توجه کنید منظور این نیست دروس عمومی در این زمان بطور کامل کنار گذاشته بشه بلکه منظور اینه نسبت به دروس تخصصی کمتر مطالعه شود) _درسه ماه باقی مانده تا زمان کنکور دروس عمومی نیاز به مرور بیشتر دارند(باتوجه به فرار بودن آنها)و در ماه انتهایی و مرور و جمع بندی تعادل این دو گروه باید ۵۰به۵۰شود _متاسفانه دانش آموزان نسبت به دروس عمومی بی توجه هستند ولی چه بسا دروس عمومی میتواند رتبه کنکور را در حد قابل توجهی جابجا کند _از موارد دیگه ای که باید به آن توجه شود نقاط قوت و ضعف می باشد که یقینا دانش آموزان باید درسی را که در آن ضعف دارند زمان بیشتری صرف خواندن آن قرار دهند و در آخر بهتر است در طول روز اگر۱۰ساعت مطالعه دارید ۳ساعت آن را به دروس عمومی اختصاص دهید که در هفته مجموع دروس عمومی خوانده شده۲۱ساعت و ۴۹ساعت به دروس تخصصی اختصاص داده میشود(با افزایش ساعت مطالعه زمان صرف شده برای خواندن هر دو گروه درسی تغییر می کند) ۳)تقسیم و تعادل ساعت مطالعه تو دروس عمومی و اختصاصی برای هر دانش اموز اختصاصی و متفاوته تعادل به معنی برابری نیست بلکه به معنای اختصاص دادن زمان مناسب برای هر درس با توجه به نقاط ضعف و قوته نکته ی دیگه ای که باید در نظر گرفت توجه به ضرایب دروس و میزان اهمیت هر درس در کنکوره البته که میزان سختی و حجم درس نیز قابل بررسیه فصول حجیم بخصوص در دروس اختصاصی نیاز به زمان بیشتری دارند حتما در تنظیم برنامه های درسی خود مقدار ساعت مطالعه کل در هفته را در نظر گرفته و با توجه به ضرایب و حجم و دشواری دروس در یادگیری ساعت مناسب برای هر درس را پیدا کنید نویسنده: مهندس حسین عبدالملکی بیشتر بخوانید ...
افزایش ساعات مطالعه افزایش ساعات مطالعه | چگونه برخی کنکوری ها روزانه بالای 18 ساعت مطالعه دارند ؟ افزایش ساعات مطالعه : در طی دوران مطالعه ام برای کنکور ، آدم هایی مرا احاطه کرده بودند که ساعت مطالعه شان بسیار بالا بود . 17 ساعت مطالعه در روز و 3000 تست در طول هفته ، اعدادی بودند که حتی در رویا هم ، خود را قادر به رسیدن به آنها نمیدیدم . مقایسه ی تلاش خود با تلاش دیگران و ساعت مطالعه ی دروس: با خود فکر میکردم که این آدم ها ، همان هایی هستند که رتبه های دو رقمی کسب میکنند و در بهترین دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل میشوند ؛ اما وقتی تراز آنها را پرسیدم ، دچار شوک بزرگی شدم . تراز آنها ، از منی که روزی 12 ساعت مطالعه میکردم و در طول هفته 1000 تست میزدم ، به کرات کمتر بود . افرادی که زیاد تلاش می کنند و نتیجه تلاش خود را نمی بینند چه مشکلی دارند ؟ مشکل آنها چه بود ؟ استرس ؟ عدم تمرکز ؟ پاسخ های غلط زیاد ؟ اعتماد به نفس ؟ روش مطالعه و تست زنی غلط ؟ پاسخ این است که همه ی این عوامل ، موثر بودند . از تعدادی از آنها که پرس و جو کردم ، متوجه شدم که به اندازه ی کافی استراحت نمیکنند ، تغذیه ی مناسب ندارند ، به سرعت تست میزنند تا به خود تلقین کنند که سرعتشان بالاست . نکاتی در مورد عوامل موفقیت و چطور باید تمرکز داشته باشیم ؟ اما هرگز بر روی سوال ها تمرکز نمیکردند تا دانش خود را بسنجند ، به حدی استرسشان زیاد بود که در نصف زمان مطالعه ی خود اصلا تمرکز کافی را نداشتند . من به روش خود ادامه دادم ، با تمرکز درس میخواندم ، سعی میکردم تک تک تست هایی که میزنم را یاد بگیرم و به اندازه ی کافی استراحت میکردم . سعی کنید همیشه مطالب رو به طور کامل یاد بگیرید حتی اگه نصفشون رو خوانده باشید . درست است که همیشه مقداری از درس هایم به علت ضیق وقت نخوانده باقی می ماندند ،اما آن قسمت هایی که مطالعه میکردم را به خوبی یاد میگرفتم . مشاوره تحصیلی ام همیشه میگفت که خواندن نصف مطالب و یاد گرفتن کامل آنها ، بهتر از خواندن همه ی مطالب و یادگرفتن نصفه و نیمه ی آنها است . کیفیت مطالعه خیلی مهمتر از آنکه بخواییم همه ی مطالب رو بخوانیم ؟ زیرا این نصفه یاد گرفتن ، احتمال غلط زدن در آزمون را افزایش میدهد . بعدها که نتیجه ی کنکور آمد ، من تنها دانش آموز از میان دوستان 17 ساعتیم بودم که پزشکی قبول شده بودم . همان موقع بود که به یقین رسیدم که درست است کمیت بسیارمهم است، اما مهم تر از آن کیفیت و نحوه ی مطالعه است . روش مطالعه و تست زدنی صحیح ، باور داشتن به توانایی هایی خود و تلاش بی وقفه ، سه فاکتور بسیار مهمی هستند که ما را برای رسیدن آنچه لایقش هستیم ، یاری میدهند . به توانایی های خود ایمان داشته باشید ، شما میتوانید . در بعضی موارد داوطلبان نمی توانند ساعت مطالعه خود را افزایش دهند.آنها ابتدا باید دلیل های تعلل خود را یادداشت کرده و برای آن ها راه حل پیدا کنند.مثلا اگر علت تعلل شان بی انگیزگی است، حتما لیست اهداف خودشان را یادداشت کرده و آن را هرروز جلوی چشمان خود قرار دهند و رسیدن به اهداف خود را باور کنند. زیرا داشتن هدف ،محرک انجام هرکار و فعالیتی است. هر روز زمانی را به مرور اهداف خود اختصاص دهند تا انگیزه و انرژی لازم را کسب کنند. هر روز میزان کمی ساعت مطالعه خود را افزایش دهند.برای این کار باید حجمی زمانی مطالعه کنند.به این صورت که تعداد تست و صفحاتی که در هر واحد مطالعاتی باید مطالعه کنن،د مشخص کرده و سعی کنند این مقدار را افزایش دهند. برای مثال مشخص کنند در مدت ٩٠ دقیقه می خواهید ۵ صفحه دینی مطالعه کرده و ٢٠ تست بزنند، سپس در واحد های بعدی این اعداد را به ٧ صفحه و ٢۵ تست برسانند. از یک برنامه مطالعاتی متعادل استفاده کنند.داشتن برنامه منظم و متعادل به آنها کمک می کند بدون نگرانی از فراموش کردن سرفصل ها به مطالعه و مرور مطالب بپردازند. همچنین شرکت در یک آزمون آزمایشی، به آنها کمک می کند برنامه مطالعاتی خود را با جدیت انجام دهند. پیشنهاد می شود در آزمونهای حضوری و غیرحضوری معتبرشرکت کنند تا بتوانند روند مطالعاتی مناسبی داشته باشند. بنابراین سعی کنند با برنامه مطالعاتی متعادل پیش بروند، دلایل دلیل اهمال کاری خود را پیدا کنند و با استفاده از روش مطالعه حجمی زمانی ساعت مطالعه خود را افزایش داده و به ساعت مطالعه مطلوب خود دست پیدا کنند. بزار رک و پوست کنده با هم حرف بزنیم جایگاه هر کس در زندگی، حاصل افکاری هستند که داشته و داره . غیر ممکنه منفی فکر کنی و منفی عمل کنی، ولی نتیجه مثبت بگیری. پس مراقب افکارت باش همیشه بین خواستن و داشتن فاصله ست و تو باید بتونی این فاصله رو پر کنی هرچقدر خواستها و اهدافت بزرگتر باشن واضحه مسیری که واسه رسیدن بهشون باید طی کنی سخت تره. اگه هدفت قبول شدن تو یه رشته ی تاپ و یه دانشگاهه خوبه؟؟ باید بتونی از پس راهی که واسه رسیدن بهشون هست بر بیای. اینکه فقط بشینی دست روو دست بزاری و بگی من میخوام دندانپزشک بشم ؟؟؟؟ هیچ فایده ای نداره و حتی ممکنه تو رو از کسی که هدفش قبول شدن توو یه رشته معمولی هست هم عقب تر بندازه. به اندازه ی هدفی که داری تلاش کن فرصت باقی مونده ، فرصت خوبیه این زمان روو از دست نده به این فکر کن که در حال حاضر تو داری دنبال زمان میدویی تا بهش برسی؟؟ و اون عین باد میگذره اما سال ها بعد که به موفقیتت رسیدی این زمانه که دنبال تو میاد . افزایش ساعات مطالعه به سبک نفرات برتر کنکور افزایش ساعت مطالعه کنکور -چرا ساعت بیشتر؟ در ابتدای کار بهتر است شما به جواب یک سوال برسید که چرا ساعت مطالعه ی بیشتر. بسیاری به اهمیت کیفیت ساعت مطالعه اشاره می کنند و شاید گاهی ساعت مطالعه را فدای کیفیت می کنند. اما باید بدانید که ساعت مطالعه نیز از اهمیت زیادی بر خوردار است. بیایید یک حساب کلی انجام بدهیم! شما در سال ۳۰۰ روز وقت برای مطالعه دارید! اگر در هر روز فقط و فقط یک ساعت بیشتر مطالعه کنید یعنی شما در کل زمان مطالعه ۳۰۰ ساعت از بقیه بیشتر خوانده اید و این در صورتی که کیفیت لازم را هم نداشته باشد باز هم بهتر از نخواندن است و باعث سبقت گرفتن شما از دیگران می شود. حال شما این یک ساعت را با ۳ یا ۴ ساعت جایگزین کنید متوجه می شوید که در سال شما از بقیه ۱۲۰۰ ساعت بیشتر مطالعه کرده اید! اگر این مطالعه ۵۰ درصد حالت عادی بازدهی داشته باشد باز هم بسیار عالی است. بنابراین کیفیت مهم است اما کمیت نیز در کنار آن مهم است. و هیچ وقت نگویید که کیفت من عالی است و نیازی به ساعت زیاد ندارم. افزایش ساعت مطالعه کنکور کرنومتر یکی از روش هایی که می توانید خودتان را ترغیب کنید که هر روز بیش از روز قبل بخوانید کرنومتر است. شاید در ابتدای امر آن را بی اثر بدانید اما دلیل استفاده از کرنومتر چیست؟ شما با یک کرنومتر می توانید، گذر دقیقه ها به خوبی احساس کنید و این باعث می شود که شما از هر لحظه بهره ببرید. یکی از فواید دیگر آن نیز این است که شما اگر ساعت ۳:۵۰ باشد به خود نمی گویید که از ساعت ۴ شروع می کنم تا ساعتم رند شود. افزایش ساعت مطالعه کنکور دفتر یادداشت ساعت یکی از روش های متداول که پیشنهاد می شود، یادداشت ساعت مطالعه در دفتر است. شما با یادداشت ساعت مطالعه خود می توانید در انتهای روز همه ی ساعت ها را جمع زده و به ساعت کلی مطالعه برسید. با دانستن این ساعت می توانید فردا برای بهتر شدن به خود بگویید ۱۵ دقیقه یا حتی ۵ دقیقه بیشتر از امروز می خوانم و همین گام ها کوچک در انتها باعث موفقیت بزرگ شما خواهد شد. یک نکته ی بسیار مهم در افزایش ساعت مطالعه گام ها کوچک است. همیشه بدانید که سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است. بهترین راه حل برای افزایش ساعت تایم استپ های ۱۵ دقیقه است. یعنی هر روز ۱۵ دقیقه بیشتر از روز قبل بخوانید. افزایش ساعت مطالعه کنکور چک لیست کار های روزانه یکی از روش هایی که در بسیاری از مقاطع زندگی خود می توانید از آن بهره ببرید، استفاده از چک لیست روزانه است. چک لیست به این صورت است که شما روز قبل برای فردا برنامه ریزی بدون محدودیت می کنید. مثلا ساعت ۵ صبح باید بیدار شوید و یا این که ظهر فقط ۳۰ دقیقه بخوابید یا برای غذا فقط ۳۰ دقیقه وقت بگذارید و بعد از نوشتن این موارد در صورتی که آن ها به درستی انجام شوند کنار آن ها تیک بزنید و در صورتی که انجام نشوند ضربدر بزنید. به این صورت می توانید خود را برای انجام صحیح کار ها و به موقع آماده کنید. و وقت را از دست ندهید. افزایش ساعت مطالعه کنکور شناسایی وقت مرده وقت مرده وقتی است که به هر نحو از دست شما خارج می شود اما شما می توانید از آن برای افزایش توانایی و مطالعه در کتار کار های دیگر بهره ببرید. شاید این تعریف کمی سنگین باشد با یک مثال می توان این مفهوم را روشن تر کرد. وقت مرده در طول روز چه چیز هایی می تواند باشد؟ وقت مرده ، به زمان هایی مانند زمانی که در راه هستید، زمانی که در ترافیک هستید یا زمانی که قبل از خواب تلف می کنید گفته می شود. شما با یک بررسی می توانید به راحتی وقت های مرده خود را شناسایی کنید. با شناسایی وقت های مرده اولین گام انجام شد. حال باید وارد گام دوم یعنی تصمیم گیری برای این وقت مرده وارد شوید. تصمیم گیری برای وقت مرده یعنی انتخاب راه حلی که شما در حین انجام کار دیگر، بتوانید مطالعه ی خود را انجام دهید. برای مثال برای این که مطالعه ی خود را افزایش دهید می توانید کلمات زبان یا جملات زبان را در هنگام ناهار بخوانید. یا این که از فلش کارت در راه استفاده کنید و یا خلاصه های خود را بخوانید. با این کار شما می توانید به راحتی ۲ ساعت الی ۳ ساعت به برنامه ی مطالعه ی روزانه خود اضافه کنید. عوامل کاهش دهنده ساعت مطالعه : ۱) عدم برنامه ریزی یا برنامه ی ناصحیح؛ برخی از دانش آموزان برای مطالعه و درس خواندن برنامه ریزی نمی کنند و صبح که از خواب بیدار میشوند تصمیم میگیرند که مثلا فلان درس را بخوانند. در این حالت به دلیل سردرگمی و نداشتن نظم، ساعات زیادی را هدر میدهند. در بعضی موارد هم برنامه ریزی نادرست است که باعث این امر میشود. برای مثال در برنامه خود ، خواندن کامل و جزء به جزء یک فصل را در تمام روز معین میکنند. این نوع برنامه ریزی به دلیل نداشتن تنوع در طول روز، بسیار خسته کننده است و داوطلب از درس زده و دلسرد شده و تمایلی به خواندن آن نشان نمی دهد و سبب میشود تا وقت زیادی را هدر دهد. ۲) تفریط و افراط؛ بسیاری از داوطلبان با سطح خوب و قوی ، دچار مشکل افراط و تفریط (کامل گرایی) هستند. به اینگونه که برای مثال داوطلبی تصمیم میگیرد که هر روز مطالعه خود را از ساعت ۷ شروع کرده و تا آخر شب ۱۴ ساعت درس بخواند. اما وقتی صبح از موعد مقرر دیرتر بلند میشود و به این نتیجه میرسد که تا آخر شب نمیتواند ۱۴ ساعت مطالعه کند ،تصمیم میگیرد کل روز را از مطالعه صرف نظر کرده و روز بعد با یک شروع بهتر کار خود را آغاز کند. 3) درگیر مسائل حاشیه ای؛ برخی از داوطلبان گاهی آنقدر خود را درگیر حواشی و ابزارهای آموزشی و مشاوره ای میکنند که اصل موضوع، یعنی کنکور و موفقیت در آن را تغریبا از یاد می برند و فراموش میکنند که کلاسها ، مشاوره ها و فقط ابزاری هستند تا شما را به هدف خود که همان کسب نتیجه در کنکور سراسری است برساند. برای مثال چون مشاور x رتبه های تک رقمی داشته ، حتما مشاور شما هم باید باشد. یا درگیر شدن به این وسواس که دوستتان در کلاسی که ثبت نام کرده است از کلاس شما بهتر است و یا در خرید کتاب و مسائلی از این دست. باید دقت داشته باشید که توجه بیش از حد به این مسائل سبب میشود تا شما زمان زیادی را بیهوده هدر دهید. ۴) افکار مخرب و استرس های بی مورد؛ بعضی از دانش آموزان حین درس خواندن مدام به این فکر می کنند که دو ماه دیگر باید چه چیزهایی را خوانده باشند، یا سر جلسه کنکور قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و چه چیزی در انتظار آنهاست. برخی هم مدام درگیر استرس این هستند که به هدف ، رتبه و دانشگاه دلخواهشان نرسند. ۵) دشمنان وقت (گوشی موبایل ، تلویزیون)؛ این مشکل را نه تنها دانش آموزان بلکه افراد دیگر نیز دارند و وقت بسیاری را صرف گوشی و یا تماشای تلویزیون میکنند. حتما پیش آمده که گوشی را دست میگیرید و یا پای تلویزیون می نشینید و قصد دارید فقط مدت کوتاهی را صرف آن کنید ولی یکدفعه به خود می آیید و متوجه میشوید که ساعتها گذشته و شما همچنان سرگرم آن هستید. در این حالت ممکن است از اینکه چند ساعت را هدر داده اید استرس بگیرید و بقیه آن روز را هم تمرکز نداشته باشید. افزایش ساعات مطالعه به روش کاملا اصولی و ماندگار ۱-افزایش باید تدریجی باشد : حتما باید این موضوع را جدی بگیرید که افزایش ساعت مطالعه شما باید تدریجی و با شیب ملایم باشد. برای مثال اگر شما روزانه ۴ ساعت مطالعه می کنید، نباید آن را یکباره به ۷ یا ۸ ساعت افزایش دهید . ممکن است این فکر را بکنید که زمان کمی دارید و با این کار میتوانید زودتر درس ها را به اتمام برسانید؛ این باور اشتباه است زیرا در اینصورت نه تنها موفق به انجام آن نخواهید شد ، بلکه پس از مدت کوتاهی ، از مطالعه دلسرد شده و یاس و فشار روحی سراغ شما می آید و باعث میشود حتی ساعت مطالعه قبلی خود را نیز نداشته باشید. نگرانی و استرس بی مورد را از خود دور کنید وبا اعتماد به نفس ساعت مطالعه خود را تدریجی اما برنامه ریزی شده و منظم افزایش دهید. مثلا ابتدا ۴ ساعت را به ۳۰/۴ ،سپس ۵ و به همین طریق ادامه دهید تا به میزان مطلوب و دلخواه خود برسید. ۲-جاهای خالی در برنامه تان را بشناسید : منظور این است که اگر شما از صبح تا شب ۴ ساعت مطالعه داشته باشید اما زمان استراحتتان به نسبت زیاد باشد، این ۴ ساعت را فشرده و منظم کنید و با استراحت های ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای ، از صبح تا ظهر ۴ ساعت را کامل کنید و بعد از ظهر تا شب را بیکار خواهید بود و میتوانید به کار های دلخواهتان برسید. با این کار متوجه خواهید شد که در طول روز چه قدر زمان خالی داشته اید و هدر می دادید. بعد از اینکه این تفکر در شما شکل گرفت ،ر کم کم ساعت مطالعه خود را افزایش دهید. ۳-برنامه خود را در اولین فرصت اجرا کنید : یکی از معضلاتی که داوطلبان با آن روبرو هستند این است که مدام درس خواندنشان را به تاخیر می اندازند و خود را سرگرم چیزهای بیهوده می کنند. برای مثال پس از خوردن نهار و استراحت (ساعت۲)،سراغ مطالعه نمیروند و میگویند وقت زیاد است از ساعت ۳ شروع میکنم. ساعت ۳ نیز گرم دیدن تلویزیون و یا گوشی میشوند و همین طور درس خواندن را به تاخیر می اندازند تا اینکه به اینصورت بسیاری از وقت خود را تلف میکنند و موفق نمیشوند مقدار زمانی را که معین کرده اند مطالعه کنند. برای افزایش ساعت مطالعه تنبلی را کنار بگذارید و در اولین فرصت سراغ درس بروید و اولویت خود را انجام برنامه درسی و کامل کردن آن قرار دهید . منبع: سایت https://moshavergroup.com/ بیشتر بخوانید ...
افزایش تمرکز حواس حین مطالعه و درس خواندن برای کنکور افزایش تمرکز حواس حین مطالعه و درس خواندن برای کنکور افزایش تمرکز حواس هنگام درس خواندن یکی از موارد واجب برای هر دانش آموز هست. بعضی ها وقتی درس میخونن مخصوصا اگه اون زمان با قلم و کاغذ و نوشتن درگیر نباشن ذهنشون میره سمت چیزهای دیگه و اصطلاحا دچار عدم تمرکز ذهن میشن. اینجا راه های افزایش تمرکز برای بازدهی بالاتر مطالعه رو به شما معرفی می کنیم: قلم و کاغذ عامل افزایش تمرکز حواس در حین مطالعه یک کاغذ کنارتون داشته باشید تا اگه ذهنتون یکدفعه رفت سمت یه موضوعی غیر از درسی که دارید میخونید مثلا دارید درس میخونید یکدفعه یادتون میاد که باید یک کاری رو انجام بدید. اگر کار از اهمیت بالایی برخورداره و درحد 2، 3 دقیقه ازتون وقت میگیره انجامش بدید ولی اگر غیر این بود روی یک کاغذ بنویسیدش تا ذهنتون از اون کار تخلیه بشه و دوباره تمرکز پیدا کنید. همچنین سعی کنید وقتی درس می خونید یک کاغذ جلوی دستتون باشه و چیز هایی که یاد می گیرید رو روی کاغذ بنویسید چون وقتی که حواس بیشتری رو درگیر می کنید یعنی هم حس لامسه و هم بینایی شما درگیر میشه باعث میشه تمرکزتون بره بالاتر. افزایش تمرکز ذهن با بلند بلند خواندن/ نخواندن بلند بلند درس خوندن هرچند برای افزایش تمرکز به بعضی ها کمک میکنه چون حس شنوایی رو هم درگیر میکنه و کمتر حواسشون پرت میشه ولی چون بلند بلند خوندن انرژی که از شما تلف میکنه چهار برابر حالات طبیعیه این باعث میشه زودتر خسته بشید و نتونید مدت زیادی درس بخونید اگر عادت کردید بلند بلند درس بخونید و فکر می کنید اگه الان این عادت رو بزارید کنار تمرکزتون کم میشه اشکال نداره فعلا بلند بلند بخونید ولی کم کم تلاش کنید این عادت بد رو ترک کنید. مثلا چند جمله رو بلند بلند و چند جمله بعدی رو بی صدا بخونید تا کم کم عادت کنید چون ترک کردن خیلی از عادت ها یکدفعه ای سخته. اشیای مانع تمرکز حواس را بردارید چیزهایی که ممکنه حواس شما رو پرت کنه از اطرافتون بردارید. هیچ وقت تبلت یا موبایلتون رو کنار دستتون نزارید مخصوصا وقتی که در حالت آفلاین نیست و یا نت روشن هست و ممکنه هر لحظه براتون پیام جدیدی بیاد. خیلی ها اینجورن که تا پیام جدیدی میاد کنجکاو میشن بخونن ببینن کیه و یا چی گفته. همین حواس شما رو پرت میکنه و علاوه بر اون ممکنه چند دقیقه هم وقت شما رو بگیره که جواب اون پیام رو بدید و یا تا مدتی بعدش تو فکر اون پیام باشید. اینها همه باعث کم شدن تمرکز شما میشه در محیط آرام و ساکت مطالعه کنید توی محیط ساکتی درس بخونید طوری که صدای تلویزیون رو نشنوید چون ممکنه خبر یا جمله جذابی از تلویزیون بشنوید و دلتون بخواد برید ببینید بینم چی میگه و ادامه اش چیه. اینجا هم تمرکزتون رو از دست می دهید و هم ممکنه چند دقیقه وقتتون تلف بشه. اگه توی خونتون هر جا برید صدای تلویزیون هست سعی کنید برید کتابخونه ای که ساکت هست درس بخونید و ساعاتی که مجبور هستید خونه درس بخونید مثل شب ها بر سر قضیه صدای تلویزیون با خانواده به توفق برسید. در شرایط فیزیکی مناسب درس بخوانید با لباس راحت درس بخونید. اتاق یا جایی که اونجا مطالعه می کنید نباید خیلی گرم یا سرد و یا خیلی تاریک باشه که تمرکز شما رو به هم بزنه. در مکان ثابتی مطالعه کنید اگه مکان ثابت و زمان های مشخصی برای مطالعه کردن داشته باشید کم کم شرطی میشین. این کار علاوه بر ایجاد تمرکز برای درمان خیال پردازی در حین مطالعه هم مفیده. البته هر جا و مکانی رو نمیشه به عنوان مکان مناسب برای مطالعه انتخاب کرد و باید شرایط مناسبی داشته باشه وگرنه باعث کاهش تمرکز حین مطالعه کردن میشه. آیا تندخوانی باعث افزایش تمرکز حواس می شود؟ مخصوصا اگه عادت کندخوانی یا وسواس در مطالعه و برگشت خوانی دارید باید شروع کنید کم کم عادت به تندخوانی کنید. از راهنما استفاده کنید سعی کنید حین مطالعه از یک راهنما مثل مداد، انگشت اشاره و استفاده کنید چون باعث روان خوانی، جلوگیری از برگشت دوباره به پاراگراف قبلی، جلوگیری از خستگی چشم و ذهن و باعث تمرکز حواس بیشتر میشه. هدف و حجم مطالعه را قبل از شروع مشخص کنید اگه قبل از شروع مطالعه یا تست زدن با خودتون قرارداد ببنید که مثلا من باید این چند صفحه دین و زندگی رو در یک ساعت بخونم هدف مشخصی دارید و ذهنتون شما رو وادار میکنه که این یک ساعت روی مطلب تمرکز کنید. اما اگه مشخص نکنید دقیقا چقدر قراره درس بخونید و تا کجا بخونید ذهنتون نمیتونه خوب تشخیص بده کی مطالعه رو متوقف کنه و تا کجا روی مطلب تمرکز کنه، پس هیچ کمکی هم به افزایش تمرکز ذهن شما نمیکنه. بنابرنی اگه دنبال افزایش تمرکز حواس هستید که باید هم باشید حتما قبل از شروع مطالعه حجم مطالعه و مدت زمانی که میخواهید وقت بگذارید رو حداقل به طور تقریبی برای خودتون مشخص کنید. منبع : سایت https://moshaverane100.com/ بیشتر بخوانید ...
مسئولين و پشتيبان ها
اشکیانی

تمام مقاطع

برون

تمام مقاطع

حیدری

تمام مقاطع

معروفی

همه

کوچک

همه

گالری تصویر نمایندگی

آزمون های سراسری گاج فعالیت رسمی خود را از سال 1388 با هدف توسعه ی عدالت آموزشی آغاز نموده و در تلاش است با برگزاری آزمون های هدفمند، طراحی سوالات استاندارد و با کیفیت، تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
خوشبختانه این مهم با کسب رتبه های برتر و تک رقمی در کنکور سراسری و همچنین پذیرفته شدن دانش آموزان در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص، تا حدود زیادی محقق شده است.

بیشتر بدانید...