azmoon

اخبار و مقالات
اضطراب امتحان و راههای کاهش آن بسم الله الرحمن الرحیم محقق : سیما بسطامی اضطراب اضطراب امتحان و راههای کاهش آن اضطراب یکی از شایعترین حالات روحی است که تقریبا در همه ی انسانها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز می کند. اضطراب امتحان نیز معمولا با نزدیک شدن امتحانات در فرد نمایان می شود، به طوری که هر کسی در طول زندگی خود حداقل یک بار این احساس را تجربه کرده است. انسان دوست دارد هنگام ارزیابی و نقادی رفتارهایشبوسیله ی دیگران حداکثر امتیاز ممکن را کسب نماید. به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان یا آزمونی قرارمی گیرد دچار اضطراب می شود،هر چند موضوع امتحان را بارها و بارها تمرین کرده باشد. تعریف اضطراب امتحان: اضطراب امتحان نوعی خود مشغولی ذهنی است که با خود پنداره ضعیف و تردید فرد درباره ی تواناییهای خود مشخص می شود و غالبا با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است. به عبارت دیگر وقتی که فرد درباره ی کارایی و توانایی ذهنی خود در موقعیت امتحان ، دچار نگرانی و تشویق شود، بطوری که این احساس موجب کاهش و افت عملکرد واقعی او گردد، میگوییم دچار اضطراب امتحان شده است. آیا تاکنون از خود پرسیدهاید که چرا از امتحان میترسید؟ آیا تا به حال به صورت عمیق به این موضوع فکر کرده اید که چه عواملی درترس و اضطراب نسبت به امتحان مؤثر بوده اند؟ آیا در زندگی تحصیلی راههایی برای کاهش این نوع اضطراب یافته اید؟ بدون تردید ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان تقریبا همه گیر و رایج است و می توان گفت مهمترین علت این موضوع ، نتیجه ای است که از امتحان بدست می آید. نتیجه ای که مدرک قبولی یا مردودی محسوب گردیده و باعث ارتقاء ، تهدید ، تشویق و یا تنبیه می گردد. گاهی اوقات این نتیجه می تواند سرنوشت را نیز رقم زند. به همین علت هر چه نتیجه ، حساسیت و اهمیت بیشتری داشته باشد، به همان نسبتمی تواند اضطراب و ترس از امتحان گردد، که برخی از آنها عبارتند از: ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده سختگیری مدرسین در طی سال تحصیلی انتظار بیش از حد والدین عدم وجود خود باوری در فرد نامشخص بودن سؤالات دانش آموزی که درسش را خوانده و یا فردی که برای استخدام باید در مصاحبه شرکت کند، گر چه می داند از او سوالات معمولی پرسیده خواهدشد اما با نزدیکتر شدن زمان امتحان مضطرب تر می شود. وجود اندکی اضطراب در انسان هم طبیعی و هم لازم است، ولی اگر از حد بگذرد برای او مشکل ساز خواهد بود؛ به طوری که با داشتن اطلاعات و مهارت کافی قادر نخواهد بود امتیاز لازم را کسب کند. اضطراب امتحان نوعی خود مشغولی ذهنی است که با خود پنداره ی ضعیف و تردید فرد درباره ی توانایی های خود مشخص می شود و غالبا با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است. اکنون که برخی از عوامل ایجاد کننده ترس از امتحان مشخص شدند، لازم است عوامل کاهش دهنده این نوع ترس را نیز بدانیم. در خصوص روشهای کاهش ترس از امتحان نظرات مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند: ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج علاوه بر تلاش والدین برای ایجاد چنین محیطی برای مطالعه فرزندان ، فرزندان نیز بایستی کوشش نمایند. تنظیم برنامه خواب و استراحت برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه بیشتر اصلا نباید خوابید و یا خیلی کم خوابید ، خود باعث خستگی ذهنی و در نتیجهفراموشی بیشتر در مطالب خوانده شده می گردند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفید نخواهد بود. پرهیز از کاهش تغذیه افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در بر خواهد داشت. بایستی با خواب و استراحت کافی و نیز تغذیه مناسب ، از لحاظ روحی و جسمی ، خود را آماده امتحان کرد. آماده شدن برای امتحان داشتن برنامه ریزی صحیح جهت مطالعه در طول سال تحصیلی و رعایت روشهای صحیح مطالعه مطالب درسی را بهتدریج و در طول زمان مرور کنید، نه اینکه درآخرین دقایق قبل ازامتحان به مطالعه فشرده بپردازید. 2- از یادداشتهای خود،یادداشتهای فشرده ای بردارید، تا بازسازی ذهنی،رمز گردانی و مرورمطالب برایتان مفید واقع شود. 3- سعی کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن پیش ببرید. پرهیز از فشرده خوانی فشرده خوانی با مرور کردن مطالب متفاوت است. فشرده خوانی متضمن کوششی است برای یادگیری مطالب تازه بلافاصله قبل از شروع امتحان و یا به عبارتی آخرین کوششهای شخص در آخرین لحظات قبل از امتحان. تاکید بیشتر بر مطالبی که انتظار دارید جزء سؤالات امتحانی باشد. می توانید محدوده سؤالاتی را که در امتحان مطرح خواهد شد، حدس زده وبیشتر به آنها پرداخته شود. برای این منظورسؤالات امتحانی سالهای گذشته کمک خواهند کرد. همچنین توجه به مطالب و موضوعاتی که استاد و یا معلم در کلاس درس بیشتر روی آنها تکیه میکند. شرکت در جلسات آخر درس حتما در جلسات آخر درس پیش از امتحان در کلاس شرکت کنید. زیرا اغلب ، مطالب مهمی را احتمال بیشتری در طرح سؤالات دارند، در جلسات آخر مرور و توضیح داده می شوند. پرهیز از اضطرابهای متفرقه مثلا شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنید. اگر امتحان قبلی رضایت بخش نبوده است، به آن نیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید. داشتن تصور ذهنی مثبت از خود بجای پرداختن به جنبه های منفی، همواره یک تصویرز ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید. انواع اضطراب امتحان الف) اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده: به اضطراب کم و یا درحد معقول که موجب تلاش بیشتر برای کسب موفقیت می شود و نتیجه ی بهتری را عاید فرد می کند، اضطراب تسهیل یا تسریع کننده اطلاق میشود. نشانه ها یا علایم اضطراب تسهیل یا تسریع کننده: فرد به خاطر مرور کردن درسهایش دچار هیجان می شود. خودش را در اتاقش حبس می کند و مشغول درس خواندن می شود و به کوچکترین مزاحمت اعتراض میکند. به شیوه ی خاصی درس هایش را مرورمی کند، مثلا با صدای بلند درس می خواند دراتاق راه می رود ویا دراز میکشد. به درخواست های اطرافیان توجه نمی کند یا در مقابل خواسته ها با اعتراض می گوید که درس دارد. کم غذا یا نسبت به غذایی بی میل می شود. ب) اضطراب ناتوان کننده اضطراب ناتوان کننده دلهره و تشویش شدیدی است که یا خود فرد دارد و یا اطرافیان آن را در فرد تشدید می کنند. اضطراب شدید اثر منفی روی عملکرد فرد می گذارد، زیرا با متاثر و درگیر کردن ذهن، زمینهی فراموشی های زودگذر و خطاهای ادراکی را فراهم می کند. نشانه های اضطراب ناتوان کننده: فرد به خاطر مرور درس هایش دچار هیجان بیش از حد می شود. دارای دلشوره و دل بهم خوردگی (احساس پروانه در شکم) است. هنگام مرور درس هایش دستپاچه و عجول است. از اینکه هر چه می خواند، چیزی نمی فهمد نالان است. از گرفتن نمره ی کم ترس و وحشت دارد. هنگام درس خواندن، ناخن هایش را می جود، پوست لب را می کند یا با موی سرش بازی می کند. بی اشتهاست و نمی تواند غذا بخورد. حالت تهوع دارد. گریان است و بهانه گیریهای بی دلیل دارد. علتهای اضطراب امتحان: عوامل زیر باعث اضطراب امتحان در فرد می باشد. سخت گیری های بیش از حد زمانی که والدین با نزدیک شدن زمان امتحان، فشار مضاعفی برای آماده شدن و گرفتن نمره (معمولا بیست) در مورد فرزند خود به کار می برند و یا پی در پی درباره ی امتحان به او هشدار می دهند. ترس و تهدید وقتی اطرافیان و مخصوصا والدین، شرایط ویژه و سخت در ایام امتحان برقرار می کنند و فرزند خود را از گرفتن نمرهی کم یا عدم قبول شدن می ترسانند و تهدید می کنند. 3- عدم آمادگی هنگامی که فرد به علت نداشتن برنامه ریزی درسی و مطالعه ی صحیح آمادگی لازم را برای امتحان کسب نکرده باشد. 4-رقابت زمانی است که دانش آموزان در مدرسه و یا فرزندان در خانه برای برتری یافتن بر یکدیگر به رقابت بپردازند. 5-والدین مضطرب وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب او می شود (مخصوصا در ایام امتحان). 6-مقایسه کردن هرگاه ناتوانیهای فردی با توانایی های فرد دیگری سنجیده شود و این امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس فرد کم و بر اضطراب اوافزوده می شود. 7-بیش از حد مهم جلوه دادن بعضی از درس ها وقتی اطرافیان بعضی از درس ها را به هر دلیلی خیلی مهم تلقی می کنند، در فرد ترس یا نگرش منفی نسبت به آن درس ها به وجود می آید 8-پاداش نامناسب زمانی که اطرافیان برای قبول شدن یا گرفتن نمرهی بالا (معمولا بیست) پاداش بیش از حد در نظر می گیرند. 9-تفکر منفی وقتی اطرافیان فردی را با القابی مانند بی استعداد، بی عرضه و ... مورد خطاب قرار می دهند، تصویر ذهنی ناتوانی یا تفکر منفی را در فرد بوجود می آورند. این امر اضطراب امتحان را در فرد تشدید می کند. 10-بیماریها اگر بدون توجه به بیماری های جسمی یا روحی روانی و اقدام برای رفع آنها، فشار بیش از حدی به فرد برای درس خواندن و آماده شدن برای امتحان وارد شود، ممکن است دچار اضطراب شود. 11-عدم تمرکز عدم دقت و تمرکز در انجام تکالیف یا درس خواندن در طول سال باعث می شود تا یادگیری سطحی باشد و در موقع امتحان یادآوری مطالب دشوار بوده و موجب اضطراب شود. 12-مقررات در جلسه ی امتحان گاهی قوانین خشک، رسمی و انعطاف ناپذیری که بر مبنای عدم اعتماد به دانش آموز از سوی مدرسه و عوامل اجرایی امتحانات وضع گردیده، می تواند برشدت اضطراب بیفزاید. 13-انتظار بیش از حد از خود گاهی اضطراب امتحان به این دلیل است که انتظارات فرد از خود، بیش از توانایی های اوست. بایستی مواردی را در جریان امتحانات و هنگام پاسخگویی به سؤالات مد نظرمان باشد، که رعایت این موارد می تواند در موفقیت بیشتر و کاهش اضطراب نسبت به امتحان مؤثر باشد. برخی از این موارد عبارتند از: به موقع و سر وقت به جلسه امتحان بروید و پیش از آغاز امتحان با خاطری آسوده در جای خود مستقر شوید. کلیه وسایل و ابزارهایی که در امتحان مورد نیاز است همراه خود به جلسه ببرید. دستورالعملها رابا دقت بخوانید و اگردستورات شفاهی است، با توجه و التفات کامل به آن گوش دهید و عینا همان کاری را که از شما می خواهند انجام دهید. در مورد سؤالات تستی ،اگر نمره منفی داشته باشند، حدسزدن کار عاقلانهای نیست. به زمان بندی سؤالات دقت کنید، تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشوید. اگر زودتر از زمان تعیین شده سؤالات را پاسخ دادید، عجله نکنید و مجددا مروری داشته باشید. خود را برای پاسخ گویی به هر گونه سؤالی آماده سازید، اما نه با این برداشت که باید صد درصد سؤالات را جواب دهید. برای پاسخگویی به سؤالات به طرح چهار مرحلهای زیر دقت کنید: ورقه سؤالات را نسبتا با سرعت بخوانید و به تمام سؤالات که پاسخ آنها برایتان روشن است جواب بدهید. برای این مرحله حداقل نیمی از وقت امتحان را در نظر بگیرید. دوباره ورقه را بخوانید و به تمام سؤالات که تا آن موقع پاسخشان به یادتان آمده است پاسخ دهید. در نوبت سوم باید به تمام سؤالاتی که باقی مانده پاسخ دهید. در نوبت چهارم یکبار دیگر نیز کنترل کرده و ببینید که آیا سؤالات را همانگونه که می خواستیم پاسخ دادهایم. برای پاسخ گویی به آزمون تشریحی پیشنهاد می شود، موضوع را بطور کامل یاد گرفته و پرسش را به دقت بخوانید. و قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، پاسخ خود را سازمان بندی کنید. برای پاسخگویی به آزمون تستی پیشنهاد می شود: سؤالات ساده را جواب داده و از سختها بگذرید. وقتی به سؤالات نیمه مشکل رسیدید، مقابل آن علامت (+) (در پاسخ نامه) به معنای قابل حل و در مقابل سوالات مشکل علامت (- ) به معنای غیر قابل حل بگذارید. وقتی تمام سؤالات در یک درس خاص را پاسخ دادید، به سراغ سؤالاتی بروید که جلوی آنها علامت (+) گذاشته اید و سپس به سؤالاتی که علامت (- ) دارند، پرداخته شود. بیشتر بخوانید ...
مثبت اندیشی بسم الله الرحمن الرحیم محقق : سیما بسطامی مثبت اندیشی موضوع :مثبت اندیشی مغز انسان براساس برداشتی که خودش ازواقعیت دارد تصمیم میگیرد. وقتی با خود میگویید نمیتونم یا نمیشه، مغز براساس شواهد مبتنی براحساسات بررسی میکند که باعث ترشح هورمون آدرنالین میشود. وقتی این هورمون دربدن ترشح میشود دفاع شما دربرابر ناملایمات ازبین میرود. بارها شنیدهاید که انسان هرطورفکرکند همانگونه هم زندگی میکند. *مثبت اندیشی شیوه ای از فکر کردن است که فرد را قادرمیسازد نسبت به رفتارها,نگرش ها,احساسها, علایق واستعدادهای خود ودیگران برداشت وتلقی مناسبی داشته باشد. مثبت اندیشی حول افکارمثبت وخوب می گردد و به معنی انتظارهمیشگی نتیجه خوب ازیک عمل است. مثبت اندیشی برموفقیت تاثیر میگذارد و باعث میشود درلحظه ای که بایدتصمیم بگیرید قادربه این کار باشید بدون آنکه اعتمادتان رابه قابلیتهای خود از دست بدهید وهمچنین کمک میکند تاعملکرد خودرا کنترل کنید تابتوانید به همه اهداف خود باموفقیت برسید. افکارمثبت را باصحبت کردن مثبت با خود شروع کنید. صحبت کردن با خود اغلب جریان بی پایان افکار به زبان نیاورده است که هرروز از مغز ما میگذرد. این افکار ناخودآگاه میتواند مثبت یا منفی باشد برخی ازگفتگوهایی که باخود دارید ازمنطق وعقل نشات میگیرد و سایرگفتگوها ممکن است ازتصورات غلطی که شما به دلیل ناکافیبودن اطلاعاتتان درذهن خود ساختهاید سرچشمه بگیرد.کسانی که نگرش مثبت دارند انسانهای خوشبینی هستند.آنها به جای واژه ی نتوانستن بر واژهی توانستن تمرکز می کنند. بهجای دیدن ضعف ها احتمالها وفرصتها را در نظر میگیرند. نگرش شما اساس و نقطهی شروع و موفقیت شماست. مثبت اندیشی دیگر اصول وکلیدهای موفقیت را به جریان میاندازد: 1) اعتماد به نفس: اگرشما خوش بین نباشید آیا می توانید متقاعد کننده ودارای اعتمادبه نفس باشید؟ کسی که اعتمادبه نفس دارد توانایی های خودرا باور دارد و باتوقع موفقشدن و با قدمهای بلند به جلو حرکت میکند. 2)استقامت: برای رسیدن به هدفمان تلاش های مکرر و پی در پی به خرج دهیم. اگرشما باور نداشته باشید که دربلند مدت موفق خواهید شد دیگر چه دلیلی وجود دارد استقامت نشان دهید؟ خوش بینی باعث استقامت در شما می شود. 3)انعطاف پذیری: یکی ازمهمترین اصول موفقیت زمین خوردن و دوباره روی پای خود ایستادن است کسانی که نگرش مثبت دارند به طور موقت دلسرد میشوند و از ناکامی خود درس می گیرند و از این درسها برای رسیدن به موفقیت استفاده می کنند. 4)شجاعت : هیچ موفقیت پایداری بدون شجاعت به وجود نمی آید. زمانی که شما باور داشته باشید که میتوانید کاری را انجام دهید در واقع شجاعت این را خواهید داشت که با وجود ترس به جلو حرکت کنید. ولی افرادی که طرز فکرمنفی دارند تمایل دارند ازترس هایشان بگریزند و به همین دلیل است که باعث میشود استعدادهایشان شکوفا نشود. * هیچ گاه برای تبدیل شدن به آن فردی که می خواهید دیرنیست. (جرج) *این زندگی شماست هیچ کس نمیتواند در آن تغییر ایجاد کند مگر خود شما. اگرخودتان خواستار تغییر نباشید آنگاه هیچ چیزی در این دنیا نمیتواند شما را مجبور به تغییرکند. به این منظور درابتدا باید به خود بگویید که باایجادتغییر زندگی من ازشرایط فعلی بهترخواهدشد. اصلا مهم نیست که زندگی شماتاچه اندازه خوب است به هرحال بازهم جای پیشرفت و ترقی وجود دارد. بدانید نمیتوانید به آرزوها و موفقیتهای رؤیایی خود برسید مگر اینکه دراشتیاق سوزان برای رسیدن به آنها داشته باشید و باورکنید که می توانید به آنها برسید. (ناپلئون هیل) بیشتر بخوانید ...
تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه، در نظر دارد در انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات امتحانات نهایی است. این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانشآموزی ضایع نشود. بنابراین براساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راهحل جدی برای رفع این مشکل، تصحیح الکترونیکی بود از خرداد پارسال به صورت آزمایشی برای حوزههای خارج از کشور و از دیماه برای یک حوزه در هر استان انجام شد و از خرداد امسال، تصحیح دستی برگهها به کلی جمع میشود و تصحیح برگههای امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. در تصحیح الکترونیکی، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمیبیند و اگر اختلاف نظری بین مصحح اول و دوم وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع داده میشود. همچنین سه نوبت، راهنمای تصحیح به سوالات ارسال میشود و برای مصححینی ابلاغ صادر میشود که مورد تایید گروههای آموزشی باشند. همچنین جمع نمره هر صفحه را سامانه انجام میدهد و نمره نهایی را هم سامانه، جمع و ثبت میکند. بیشتر بخوانید ...
نکات مهم برای دانش آموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی نکات مهم برای دانشآموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی تهران (پانا) - با توجه به تصحیح الکترونیکی و اسکن آن در سامانه تصحیح اوراق نهایی موارد مهمی را که لازم است از پیش بدانید جهت اطلاع دقیق بخوانید. ۱. روی سربرگ مطلقا چیزی نوشته نشود.(پاسخ برگ ها توسط سامانه شخصی سازی شده است.) ۲. بارکد برگه مخدوش نشود. در صورت مخدوش شدن هویت شما برای سیستم از بین میرود. ۳. شماره داوطلبی (کد ملی) خود را با برگه چک کنید و در صورت مغایرت قبل از شروع به مراقب در محل اطلاع دهید. ۴.در حاشیه پاسخ برگ و پشت آن مطلقا چیزی ننویسید. ۵.پاسخ هر سوال در جای معین شده درج و نوشته شود. ۶.حتی اگر بد خط هستید خوانا بنویسید تا حق شما ناخواسته در زمان تصحیح ضایع نشود. ۷.استفاده از هر مدل غلط گیر ممنوع است. در صورت نوشتن اشتباه نهایت فقط آن را قلم بگیرید. (خط بزنید) ۸. درج هرگونه علامت یا مطلب نامربوط احتمال صحیح نشدن برگه شما را افزایش می دهد. ۹.با توجه به اسکن پاسخ برگ ها استفاده از خودکار مشکی یا آبی با نوک ضخیم توصیه می شود . تا زمان اسکن، مطالب درج شده خوانا تر وباکیفیت تر دیده شود. این درحالیست که کیفیت اسکن با خودکار آبی پایین تر خواهد بود.(خودکار فقط مشکی وآبی سایر رنگ ها ممنوعیت دارد.) ۱۰.پاسخ برگ را تا نزنید و در تمیز نگه داشتن آن تا زمان تحویل دقت کنید. ۱۱. پاسخ برگ مچاله نشود و رطوبت عرق دست آن را مرطوب نکند. و در پایان اولیا به دانش آموزان یاد آور شوند: همراه داشتن هر نوع وسایل ارتباطی و دارای سیگنال حتی خاموش در حوزه امتحانی مطلقا ممنوع است. حوزه های امتحانی هیچ گونه مسئولیتی در قبال دریافت ونگهداری این موارد ندارند. فرآیند آزمون از ساعت ۷/۳۰ صبح در حوزه ها خواهد بود .از ۸ صبح به بعد ورود دانش آموز به حوزه ممنوع است. تاکید میشود از ۷ صبح در محل حوزه آزمون حاضر باشید. قبل از شروع امتحانات نسبت به شناسایی حوزه فرزندتان از پیش اقدام کنید. (حوزه ها طبق رشته های مختلف در مدارس تقسیم شده اند. نام حوزه در کارت ورود به جلسه زمان تحویل قید شده است). همراه داشتن شناسنامه عکس دار / کارت ورود به جلسه تا پایان امتحانات الزامی است. در نگهداری کارت خود کوشا باشید. بیشتر بخوانید ...
ضرایب دروس اختصاصی گروه های آزمایشی کنکور اعلام شد ضرایب دروس اختصاصی گروههای آزمایشی کنکور اعلام شد ضرایب دروس اختصاصی هر گروه آزمایشی اعم از فنی و ریاضی، انسانی، تجربی، هنر و زبان های خارجی در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد. به گزارش ایسنا، در هر نوبت آزمون اختصاصی، برای هر داوطلب طبق بند ۱-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی داوطلب در گروه آزمایشی که شرکت کرده ساخته می شود. بر این اساس، در گروه آزمایشی فنی و ریاضی برای درس ریاضی ۱۲، فیزیک ۹ و شیمی نیز ۷ ضریب دارد. همچنین در گروه آزمایشی علوم تجربی درس زیست شناسی ضریب ۱۲، فیزیک ضریب ۷، شیمی ضریب ۹، ریاضی ضریب 7 و زمین شناسی ضریب ۱ در نظرت گرفته شده است. در گروه آزمایشی علوم انسانی، برای دروس ریاضی ضریب ۶، زبان و ادبیات فارسی ضریب ۸، علوم اجتماعی ضریب ۵، روان شناسی ضریب ۲ ، زبان عربی ضریب ۵، تاریخ و جغرافیا ضریب ۵ ، فلسفه و منطق ضریب ۵ و در نهایت اقتصاد ضریب ۲ در نظر گرفته شده است. در گروه آزمایشی هنر، برای درک عمومی هنر ضریب ۱۲، درک عمومی ریاضی و فیزیک ضریب ۵، خلاقیت تصویری و تجسمی ضریب ۳ و در نهایت در گروه آزمایشی زبان های خارجی نیز برای زبان تخصصی ضریب ۱ در نظر گرفته شده است. در هر سه گروه آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی،علوم تجربی وعلوم انسانی آزمون عملی رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی یکبار در سال برگزارمی شود. نمره آن به عنوان یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با علوم ورزشی محاسبه خواهد شد. در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون بهیاری - ویژه دیپلمه های بهیاری دروس تخصصی بهیاری شامل درس های مراقبت های بهیاری(دستگاه گوارش، دستگاه عضلانی، اسکلتی،پوست، دستگاه تولید مثل،دستگاه ادراری، بیماری های گوش و حلق و بینی و چشم،دستگاه قلب و عروق و خون و دستگاه تنفس)، تغذیه و رژیم های درمانی، زیست شناسی اختصاصی، بهداشت روانی، بهداشت عمومی، اخلاق و مقررات بهیاری و فن بهیاری(دستورالعمل مقدماتی) است که با ضریب ۱۲ و تاثیر قطعی لحاظ می شود. برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می کنند، منابع درس امتحانی آزمون اختصاصی زبان عربی کتاب های عربی، زبان قرآن ۱ ،۲ و ۳ و منابع درس امتحانی تاریخ کتابهای تاریخ اسلام ۱ و ۲ و تاریخ ۳( ایران در دوره اسلامی) درنظر گرفته می شود. در هر یک از نوبت های ثبت نام آزمون اختصاصی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه علوم انسانی ثبت نام می کنند باید انتخاب کنند که صرفا به دفترچه سوالات تخصصی از منابع دیپلم علوم انسانی یا منابع دو درس، زبان عربی و تاریخ دیپلم علوم و معارف اسلامی پاسخ می دهند. در گروه آزمایشی هنر، آزمون عملی یکبار در سال برگزار می شود. هر داوطلب فقط امکان شرکت در حداکثر دو مجموعه آزمون عملی از مجموعه های ذیل را دارد. نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد. فقط داوطلبانی می توانند رشته های دارای آزمون عملی را انتخاب کنند که در آزمون عملی آن مجموعه شرکت کرده باشند. در گروه آزمایشی زبانهای خارجی آزمون اختصاصی از زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی برگزار می شود و داوطلب در زمان ثبت نام باید یکی از آنها را برای پاسخگویی انتخاب کند. داوطلبانی می توانند رشته محل های مربوط به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی را انتخاب کنند که صرفا در آزمون اختصاصی مربوط به آن زبان شرکت کرده باشند و اجازه انتخاب کد رشته محل های به جز نوع زبان خارجی که انتخاب کرده اند را ندارند. برای انتخاب رشته محل های مربوط به سایر زبان های خارجی (بجز انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی) محدودیتی وجود ندارد و ملاک گزینش علمی، نمره کل نهایی بدون توجه به نوع آزمون زبان اختصاصی است. بیشتر بخوانید ...
تکلیف کنکوری هایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ تکلیف کنکوریهایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعلام شد. به گزارش ایسنا، در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ میزان ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد(در مجموع ۴۰ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی عنوان شده است. همچنین سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه میشود. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، ۱۹ و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۶ و نیم درصد(در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است. طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی) ساخته می شود. با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش در تمام نظامهای آموزش و پرورش و طلاب حوزههای علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند. درصورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی میکند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر لحاظ میشود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلا سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست در هر نوبت آزمون اختصاصی، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده، اطلاع رسانی میشود. برای پذیرش در سال ۱۴۰۲، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبتهای آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی(میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصیی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته میشود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری براساس نمره کل نهایی ساخته میشود. نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در کارنامه داوطلبان که در مرداد ماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنان قرار میگیرد، اطلاع رسانی میشود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبتهای معتبر هر داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره کل نهایی لحاظ و در کارنامه اطلاع رسانی میشود. همچنین نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی میشود و در کارنامه داوطلبان که سازمان سنجش آموزش کشور صادر می نماید، نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلب درج میشود. برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نمیشوند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ میکنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه میشود و ملاک اعمال در گزینش علمی است. نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی داوطلب که در مرداد ماه برای پذیرش همان سال، اطلاع رسانی میشود، درج خواهد شد. بیشتر بخوانید ...
مسئولين و پشتيبان ها
بسطامی

تمام مقاطع

گالری تصویر نمایندگی
تصویری برای گالری آپلود نشده است!!

آزمون های سراسری گاج فعالیت رسمی خود را از سال 1388 با هدف توسعه ی عدالت آموزشی آغاز نموده و در تلاش است با برگزاری آزمون های هدفمند، طراحی سوالات استاندارد و با کیفیت، تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
خوشبختانه این مهم با کسب رتبه های برتر و تک رقمی در کنکور سراسری و همچنین پذیرفته شدن دانش آموزان در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص، تا حدود زیادی محقق شده است.

بیشتر بدانید...