azmoon

اخبار و مقالات
تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمون های نهایی چگونه است؟ تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی چگونه است؟ تهران (پانا) - مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه در نظر دارد طی انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش؛ آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به صورت امن، مکانیزه، با کمترین خطا و سوگیری مثبت و منفی از سوی مصححان و... است. روند تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به طور خلاصه در زیر آمده است: پاسخبرگهای تمامی حوزهها به صورت رندم (تصادفی) توسط سامانه هوشمند به مصححانی خارج از استان محل آزمون ارسال میشود. توزیع تصویر پاسخبرگ بینام (کدگذاری شده) توسط سامانه بین مصححین در سطح کشور تصحیح تصویر هر پاسخبرگ با استفاده از رایانه توسط 2 مصحح مستقل احصاء و ثبت نمره نهایی توسط سامانه تولید کارنامه و اعلام نتیجه بیشتر بخوانید ...
به روزرسانی شیوه ها و دستورالعمل های حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانواده های آنها است بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانوادههای آنها است رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با عوامل اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ استان فارس در دانشگاه شیراز از به روزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر محمدحسین حاجیلو در این نشست گفت: آزمون سراسری یک رویداد ملی است و دستگاههای اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضائی و ضابطین محترم در انجام این آزمون نهایت همکاری را بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور بر امر برگزاری آزمون سراسری دارند و در مجموع حدود 125 هزار نفر در امور اجرایی و حفاظت از سلامت آزمون مشارکت دارند. وی با یادآوری مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمونهای سراسری افزود: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاههای حافظهدار در آزمون سراسری جرم است، بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل حتی بدون استفاده از آنها نیز به محرومیت در آزمون سراسری منجر میشود ضمن اینکه همراه داشتن این وسایل برای عوامل آزمون نیز ممنوع شده است. قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر ضرورت بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری، گفت: والدین و به ویژه داوطلبان تحت تاثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند. یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است. رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری اضافه کرد: آمادگیهای لازم در سطح استانها، شهرستانها و کلیه مراکز برگزاری آزمونها به وجود آمده و آموزشهای لازم به عوامل حفاظتی نیز داده شده تا توان کنترل هر نوع تخلفی را داشته باشند. وی در پایان تاکید کرد: حفاظت از آزمون سراسری، وظیفه ملی همه دستگاههای انتظامی، امنیتی و قضایی در راستای تحقق عدالت آموزشی است و انجام پیش بینیهای لازم و همچنین رصد فضای مجازی به منظور برگزاری آزمونی امن و سالم از جمله مطالبات و خواستههای مهم داوطلبان و خانوادههای محترم آنها است تا آزمون در یک محیط رقابتی سالم با رعایت اصل شایسته گزینی در جهت سنجش علمی داوطلبان برگزار شود. بیشتر بخوانید ...
فعالیت داوطلبان در گروه ها و کانال های مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری می شود فعالیت داوطلبان در گروهها و کانالهای مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری میشود مدیرکل حراست سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه سلامت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است در مورد عضویت داوطلبان در گروهها و کانالهای فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تبانی در این گروه ها موجب محرومیت در آزمون سراسری می شود. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، مختار کاظمزاده با اشاره به اهمیت موضوع سلامت آزمونها گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامهریزی شده گروههای سوداگر و سودجو که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش میشود، از اهداف اصلی مسئولان و مجریان حفاظت آزمونها است چرا که این موضوع مورد حمایت قاطبه مردم است و ما با رصد و پایش اطلاعاتی، نوید برگزاری آزمونی سالم را به داوطلبان میدهیم. وی درباره نخستین اقدام پیشگیری از تخلف گفت: از مدتها قبل از برگزاری آزمون، رصد و شناسایی مدعیان تقلب در کانالها و گروههای اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه در حال انجام است و این گروهها تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و به ویژه پلیس فتا قرار دارند که در این زمینه با توجه به الزامات قانونی و با تمام توان در کنار داوطلبان و خانوادههای آنان خواهیم بود و آماده دریافت هرگونه گزارش های مردمی هستیم. کاظمزاده افزود: داوطلبان با توجه به اینکه در یک سال و یا حتی سالهای متمادی برای موفقیت در آزمون سراسری برنامهریزی و تلاش کردهاند و با صرف وقت و انرژی خود و خانوادهها آماده شرکت در آزمون سراسری شدهاند، انتظار دارند که در یک رقابت سالم و ایمن شرکت کنند و نتیجه متناسب با تلاشهای خود را دریافت کنند و شاهد تحقق عدالت آموزشی در جامعه باشند. بیشتر بخوانید ...
چه کسانی می توانند «بدون کنکور» دانشگاه بروند؟ جزئیات تسهیلات حمایتی از المپیادیها چه کسانی میتوانند بدون کنکور دانشگاه بروند؟ با ابلاغ دستورالعمل اجرایی المپیادهای علمی کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱، تسهیلات درنظر گرفته شده برای دانشآموزان برگزیده در المپیادهای علمی مشخص و نحوه ورود بدون کنکور نخبگان به آموزش عالی اعلام شده است. به گزارش ایسنا،رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هفته گذشته و بهمنظور فراهم آوردن تسهیلات و امکانات لازم جهت شناسایی، جذب و تشویق دانشآموزان با استعداد و علاقهمند، دستورالعمل اجرایی المپیادهای علمی کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد. بر این اساس ثبتنام در المپیادهای علمی از روز شانزدهم آذرماه با مراجعه به نشانی آغاز شده و تا پایان روز جمعه، بیست و پنجم آذرماه ادامه دارد. در این باره بیشتر بخوانید: نحوه شرکت در المپیادهای علمی دانشآموزی/ اعلام جزئیات ثبتنام اما تسهیلات درنظر گرفته شده برای دانشآموزان برگزیده در المپیادهای علمی در چند بخش و به شرح زیر است: ۱- مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دارندگان مدال طلای المپیادهای ادبی، ریاضی، زیستشناسی، شیمی، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و فیزیک پس از اخذ دیپلم دوره متوسطه مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها در زیرگروه مربوط معاف بوده و برای ادامه تحصیل در رشته انتخابی در زیرگروه مربوط به دانشگاه مورد نظرشان معرفی میشوند. دارندگان مدال طلای ادبی، امکان ادامه تحصیل در رشتههای گروه علوم انسانی و گروه هنر را دارا هستند. براساس مصوبه ۱۳۸۳/۷/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعداد نفرات دریافت کننده مدال طلای المپیاد ادبی از رشتههای ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی ۱۲ نفر و از سایر رشتهها شش نفر هستند که به شرط کسب حد نصاب لازم معرفی میشوند. دارندگان مدال طلای المپیادهای علمی جهانی ریاضی فیزیک و کامپیوتر امکان ادامه تحصیل در رشتههای گروه پزشکی را دارا هستند. تعداد دریافتکنندگان مدال طلا که شامل معافیت از شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها هستند، ادامه تحصیل در رشته انتخابی در زیرگروه مربوط که به دانشگاه مورد نظرشان معرفی می شوند، به شرح ذیل است: ١- المپیاد ادبی ۱۸ نفر (حداکثر ۱۸ نفر) ۲- المپیاد ریاضی: ۱۲ نفر 3-المپیاد زیستشناسی: ۸ نفر ۴ - المپیاد شیمی: ۸ نفر ۵- المپیاد فیزیک: ۱۰ نفر 6-المپیاد کامپیوتر: ۸ نفر ۷ - المپیاد نجوم و اخترفیزیک ۱۰ نفر تعداد دریافتکنندگان مدال طلای کشوری المپیادهای جدید که فاقد امتیاز معافیت از شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها، هستند، به شرح ذیل است: ۱- المپیاد اقتصاد و مدیریت: ۱۰ نفر ۲- المپیاد تفکر و کارآفرینی: ۸ نفر 3- المپیاد جغرافیا: ۸ نفر ۴- المپیاد سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی: ۱۰ نفر ۵ - المپیاد علوم زمین: ۸ نفر ۶ - المپیاد علوم و فناوری نانو: ۱۰ نفر ۷ - المپیاد سواد رسانهای: ۱۰ نفر 2- امتیازات ورود به دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برایدارندگان مدالهای نقره و برنزالمپیادهای ادبی، ریاضی، زیستشناسی، شیمی، فیزیک، نجوم و اخترفیزیک و کامپیوتر تسهیلاتی جهت ورود به دانشگاه بعد از شرکت در آزمون سراسری در نظر گرفته است. - مطابق نامۀ ۱۴۰۰/۶/۲۹ وزارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نامه ۱۴۰۰/۷/۳ وزارت علوم تحقیقات و فناوری دارندگان مدالهای نقره و برنز المپیادهای علمی ادبی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیستشناسی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک در صورت شرکت در آزمون سراسری وکسب حدنصاب ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده گزینش آزاد در هر کدرشته محل، به تعداد ۱۰ درصد مازاد بر ظرفیت برای المپیادهای علمی و رتبه اول تا سوم جشنواره جوان خوارزمی ( نامه شماره ۲۱/۷۷۸۹۷ مورخ ۱۳۹۳/۵/۵ ) توسط سازمان سنجش آموزش کشور به یکی از دانشگاه ها معرفی میشوند. 3- تسهیلات بنیاد ملی نخبگان این بنیاد عضو ندارد و برگزیدگان به منظور بهرهمندی از تسهیلات، ضروری است با مراجعه به سامانه اطلاعاتی به نشانی www.sina.bmn.ir فعالیتهای نخبگانی خود را در سامانه بارگذاری و ثبت کنند تا امکان بررسی درخواست آنان مطابق تسهیل مورد نظر فراهم شود. 4- طرح ویژه حمایت از جذب برگزیدگان المپیادهای دانشآموزی و رتبههای برتر آزمون سراسری در رشتههای اولویتدار کشور (طرح دکتر اژهای) با تصویب هماهنگ بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دارندگان نشانهای طلا، نقره و برنز کشوری در المپیادهای ملی دانشآموزی مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل ادبی، ریاضی، زیستشناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم و اخترفیزیک با معرفی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، همچنین دارندگان رتبههای یک تا ۱۰۰ کشوری آزمونهای سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و دارندگان رتبههای یک تا ۵۰ کشوری آزمونهای سراسری ورود به مقطع پایۀ دانشگاه در گروههای هنر و زبانهای خارجی در صورت انتخاب و پذیرش در رشتههای هدف اولویتدار از مزایای این طرح برخوردار میشوند. جهت کسب اطلاعات تکمیلی از جزئیات این طرح میتوانید به سامانه بنیاد ملی نخبگان به آدرس /https://bmn.ir بخش تسهیلات توانمندسازی و اثر بخشی مراجعه کنید. رشتههای هدف: - رشتههای گروه علوم پایه: آمار ، آمار و سنجش آموزشی، دکتری پیوسته فیزیک، ریاضیات و کاربردها، زمینشناسی، زیستشناسی جانوری، زیستشناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی دریا، زیست شناسی گیاهی، شیمی کاربردی، شیمی محض، فیزیک، زیست فناوری - رشتههای گروه علوم انسانی: ایرانشناسی، باستانشناسی، تاریخ، جامعهشناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، علوم تربیتی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، معارف اسلامی - رشتههای گروه مهندسی کشاورزی: علوم و مهندسی آب، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی صنایع غذایی، مهندسی اقتصاد کشاورزی، مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی بیشتر بخوانید ...
توضیح یک روش متداول در انتخاب رشته آزمون سراسری توضیح یک روش متداول در انتخاب رشته آزمون سراسری این روش که بر روش انتخاب رشته ماتریسی نیز معروف میباشد، بدین گونه است شما باید در ابتدا کلیه رشتههای موجود در گروه آزمایشی خود را در خانوادههایی دستهبندی نمایید (حدود 8 گروه رشته)، به طور مثال گروه آزمایشی ریاضی فیزیک بدین گونه عمل مینماییم. ردیف رشته 1 برق،کامپیوتر ، IT، مهندسی پزشکی 2 عمران، معماری ، شهرسازی 3 مکانیک، هوافضا،صنایع، رباتیک 4 مهندسی شیمی ، نفت، متالوژی، پلیمر، معدن، نساجی 5 سایر مهندسیها (پروژه، اجرایی و ...) و مهندسی کشاورزی 6 علوم پایه (ریاضی فیزیک آمار- شیمی علوم کامپیوتر) 7 کلیه کاردانی ها 8 کلیه رشتههای کارشناسی مشترک (حسابداری- مدیریتها روانشناسی حقوق) بعد از انجام این کار، شما به اولویتبندی این گروه رشتهها (براساس ترجیح فردی) میپردازید و اگر به طور مثال به یک یا دو دسته از این رشتهها هم علاقه نداشتید با مداد بر روی آن خط میکشید (مثلا شما علاقهای به انتخاب رشتههای کاردانی ندارید) و علت اینکه با مداد این کار را انجام دهید این است که شاید در انتهای کار انتخاب رشته، بدلیل عدم تکمیل صد اولویت انتخاب رشته، مجبور شوید که از این گروه هم (کاردانیها) رشتههایی را انتخاب نمایید. ما در انتخاب رشته، کلیه رشتهها را به سه دسته رشتههای خوش بینانه یا ایده آل، رشتههای متعادل و رشتههای قابل قبول تقسیم بندی میکنیم. رشتههای ایده آل با آرمان گرایانه رشتههایی هستند که در خوش بینانهترین حالت ممکن شانس قبول در این رشتهها را خواهید داشت (یعنی با توجه به رتبهای که کسب کردهاید، احتمال قبولی شما در این رشتهها کمتر از 50% میباشد). به شما توصیه میکنیم که حدود 20 تا 25 انتخاب از اینگونه رشتهها داشته باشید. رشتههای متعادل یا واقع گرایانه رشتههایی هستند که شانس قبولی خوبی در آنها با توجه به رتبه بدست آمده دارید. شما میتوانید حدود 55 تا 60 رشته متعادل را انتخاب نمایید و در نهایت امر رشتههای کف قابل قبول، رشتههایی هستند که شما حاضرید در اینگونه رشته محلها قبول بشوید تا اینکه یک سال دیگر پشت کنکور بمانید. بهتر است حدود 20 رشته محل کف قابل قبول را در انتخابهای پایانی خود قرار دهید. شما میبایست هر دسته از این 8 گروه رشتهها را به این سه دسته (ایدهآل ، متعادل و کف) براساس رتبه و نمره خود تقسیم بندی نمایید. پس از انجام این مرحله فقط بر روی رشتههای متعادل متمرکز شوید و رشتههای متعادل اولین اولویت از آن هشت گروه رشته محلها را در مقابل خود قرار داده و به اولویت بندی آن رشته محلها براساس ترجیح فردی خود بپردازید (شما میتوانید برخی از این رشته محلها را که مورد علاقه شما نیست حذف نمایید) و سپس به همین صورت رشتههای متعادل اولویتهای بعدی این 8 گروه رشتهها را براساس ارجعیتهای فردی خود اولویت بندی نمایید. سپس تمامی رشته محلهای متعادل اولویت بندی شده را در یک برگه مجزا نوشته و دوباره از ابتدا به اولویت بندی همگی آنها بپردازید، آنقدر رشته محل ها را جابه جا نمایید که اولین رشته محل متعادل شما از هر جهت به مثلا 49 رشته محل پس از خود (فرض بر این است که شما 50 رشته متعادل انتخاب نموده باشید) برایتان ارجحتر باشد. شما باید برای رشتههای ایده آل و کف قابل قبول نیز همین مسیر را طی نمایید و در نهایت امر پس از مشخص شدن شهرهای اولویت بندی شده در سه بخش ایده آل، متعادل و کف ، همه این رشته محلها را در یک برگه مجزا نوشته و دوباره به اولویت بندی نهایی آنها بپردازید به گونهای که باز هم متذکر میشوم که انتخاب اول شما از هر جهت باید برای شما نسبت به 99 انتخاب پس از آن ارزش و ارجعیت بیشتری برخوردار باشد. و به همین ترتیب انتخاب یک صدم شما از ارزش کمتری نسبت به تمامی 99 انتخاب جلوتر از خود برخوردار باشد. کلینیک مشاوره گاج بیشتر بخوانید ...
یادگیری بسم الله الرحمن الرحیم محقق : سیما بسطامی یادگیری گفتاراول: چکیده ، مقدمه وهدف ، چیستی وماهیت یادگیری، انواع یادگیری گفتار دوم : تاریخچه یادگیری،تعاریف یادگیری،عوامل مؤثر در یادگری، اقسام یادگیری ، منابع کلیدواژه ها : یادگیری، تغییر رفتار، مجاورت، تقویت، تداعی ،شرطی سازی، خوگیری، تقلید چکیده ، مقدمه، چیستی وماهیت یادگیری، انواع یادگیری، تاریخچه یادگیری،تعریف یادگیری، عوامل مؤثردریادگیری، اقسام یادگیری ،منابع: چکیده آموزش و یادگیری، از دیر باز نقش اساسی در تداوم و بقای جوامع بشری ایفا کرده است. رشد و توسعه جوامع بشری بدون توجه به آن امکان پذیر نمیباشد. و به همین خاطر همه ساله سرمایههای هنگفتی صرف آموزش و پرورش نسل نو خواسته هر کشوری میشود. هدف نهایی آموزش و پرورش از تعلیم مطالب درسی عبارت است از اینکه توانایی فهمیدن و پیوند دانستنی ها و در نهایت درک قاعدهها و قانونها را تسهیل نماید و استعدادهای درونی و طبیعی انسان شکوفا بشود. یادگیری در هر کاری که انسان انجام میدهد نقش دارد هر وجهی از رفتار فرد به تجارب یادگیری او بستگی دارد. ویژگیهای روانی دیگر نظیر گرایش ها،نظام ارزشها مهار تهاو... با امر یادگیری پیوند دارند. بنابراین یادگیری پدیده ایست تغییر در رفتار را سبب میشود اما باید توجه داشت که یادگیری به طور مستقیم قابل مشاهده نبوده بلکه از طریق رفتار استناط می شود. مقدمه و هدف: بدون تردید یادگیری یکی از مهم ترین فرایندهای روانی است، یادگیری فرایند تغییر رفتار کم و بیش دایمی است که از طریق آنچه در جهان اطراف ما رخ می دهد و به وسیله آنچه ما انجام می دهیم یا مشاهده می کنیم ایجاد می شود. یادگیری انواع گوناگونی دارد که از نظر پیچیدگی با یکدیگر متفاوتند ولی این بدان معنی نیست که یکی بهتر از انواع دیگر است چرا که انسان نمی تواند بدون کسب یادگیری عمیق انواع ساده تر آن از سطوح پیچیده تر یادگیری بهره مند گردد. انواع ساده تر یادگیری از قبیل اطلاعاتکلامی(Verbal Information)بلوکهای سازنده گونه های پیچیده تر یادگیری نظیر حل مساله(Problem-Learning)و روشهای شناختی(Cognitive Strategies)می باشند. باید در نظر داشت که اهداف متفاوت آموزشی انواع مختلف یادگیری را می طلبند و اگر چه شاید بتوان اطلاعات کلامی را از طریق تحقیق(Inquiry)یا یادگیری عملی(Action Learning)یا داد. اما روشن است که اینها روشهای موثری برای این نوع دانش نیستند. در آموزش لازم است به تمامی انواع یادگیری شامل نگرش(Attitude)، مهارتهای ذهنی(Intellctual Skills)، مهارتهای حرکتی(Motor Skills)، اطلاعات کلامی(Verbal Information)و یادگیری روشهای شناختی(Cognitive strategy)اهتمام جدی ورزید، لذا آشنایی مدرسین و مربیان با انواع یادگیری (طیف یادگیری) و روشهای تدریس مناسب برای هر یک از آنها ضرورت دارد. هدف آموزش آسان کردن یادگیری است.یادگیری را میتوان به راههای گوناگون تعریف کرد.کسب اطلاعات و اندیشههای تازه، عادتهای مختلف،مهارتهای متنوع و راههای گوناگون حل کردن مسائل همچنین یادگیریها میتوان بصورت کسب رفتار و اعمال پسندیده یا حتی کسب رفتار و اعمال پسندیده یا حتی کسب رفتار و اعمال ناپسند نیز تعریف کرد ، پس یادگیری حوزی بسیار گسترده ای شامل می شود . با این حال معروفترین تعریف برای یادگیری این است : یادگیری به فرایند ایجاد نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است ، گفته می شود و نمی توان آنرا به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری ، خستگی ، یا داروها پدید می آید نسبت داد . ویژگیهای مهم یادگیری عبارتند از : ۱- تغییر ۲- تغییر نسبتا پایدار ۳- تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری ۴- تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری بر اثر تجربه . چیستی و ماهیت یادگیری یادگیری را میتوان تغییر تقریبا دایمی رفتار که در نتیجه تمرین به وجود میآید دانست. آن دسته از تغییرهای رفتاری که ناشی از بلوغ و پختگی است یا بر اثر شرایط و اوضاع موقت سازواره پیدا شده است(نظیر خستگی یا حالات ناشی از مصرف دارو) در شمار یادگیری قرار نمیگیرد.(1)بر این اساس، یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد شده و برای مدتی باقی میماند و نمیتوان آن را به سادگی به فرایندهای رشد و نمو نسبت داد.(2) یادگیری به طورکلی،فعالیتی دگرگونسازاست که افرادرابرای مقابله بارویدادهاوسازش بامحیط آماده میسازد.یادگیری،در موقعیتهای مختلف ودراکثرسطوح زندگی حیوانی ازبازتابهای شرطی جانوران تافرآیندهای پیچیده شناختی افراد آدمی رخ میدهد. یادگیری در حقیقت دارای مفهموم بسیار گستردهای است که در قالبهای دگرگونی، عادتشکنی، ایجاد علاقه، نگرشهای نو، درک ارزش و پیشداوری پدیدار میشود. شیوه ترکیب و کاربرد معلومات در استدلال، تفکر، نظریهپردازی، حل مساله، احساس و دگرگونیهایی که در کل شخصیت به وجود میآیند همه از یادگیری مایه میگیرند(3)اما ادوارد تولمن(Edward Tolman) بین عملکرد و یادگیری تمایز قائل شد. وی با طرح مفهوم یادگیری نهفته(Latent learning)، بیان داشت که یادگیری ممکن است بلافاصله خود را در عملکرد فرد نشان ندهد.(4) عدهای از روانشناسان، یادگیری را چنین تعریف کردهاند: یادگیری، تغییری است که بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده پدید میآید. در این تعریف، مهمترین واژهای که نظر را به خود جلب میکند واژه تغییر است. زیرا رفتار فرد در زمانی که چیزی نیاموخته با زمانی که آن چیز را آموخته است تفاوت دارد. واژه مهم دیگر در تعریف روانشناسان از یادگیری رفتار است. زیرا تغییر رفتار با تغییر ابعاد بدنی مانند طول، عرض، قد و وزن ارتباطی ندارد، بلکه بیشتر معلول یادگیری است نه دگرگونیهای بدنی. برخی دیگر از روانشناسان نیز یادگیری را دگرگونیهای نسبتا پایدار در توانایی، گرایش یا ظرفیت پاسخدهی عنوان کردهاند. در این تعریف تاکید شده است که یادگیری پیش از تغییر رفتار پدید میآید(5) انواع یادگیری یادگیری دارای انواع مختلفی است که عبارتنداز: خوگیری، شرطیشدن سنتی، شرطیشدن فعال و آن چه یادگیری مختلط خوانده میشود. در خوگیری، یاد میگیریم که از محرکی آشنا غافل باشیم بیآنکه پیامد ناگواری داشته باشد، نظیر یاد گرفتن بیتوجهی به تیکتاک ساعت. خوگیری، سادهترین نوع یادگیری است. شرطی شدن فعال و سنتی هر دو متضمن تشکیل تداعی یا ارتباط است و در نتیجه میآموزیم که برخی وقایع با هم رخ میدهند. در شرطیسازی سنتی میآموزیم که واقعهای به دنبال واقعه دیگر رخ میدهد و در شرطیسازی فعال میآموزیم که اگر به محرکی پاسخ خاصی بدهیم نتیجه خاصی خواهد داشت. یادگیری مختلط، چیز متشکلی از تداعی و برقرار کردن ارتباط میان دو واقعه است. مثلا شیوهای که برای حل مشکلی اتخاذ میکنیم یا نقشهای که از محیط در ذهن طرح میکنیم نمونهای از یادگیری مختلط است.(6) نوع دیگر از یادگیری، یادگیری از طریق بینش یا بصیرت(Insight Learning) است. این نوع یادگیری زمانی صورت میگیرد که یادگیرنده چگونگی روابط اجزاء یا عناصر موجود در یک پدیده را درک نموده و نسبت به کل مجموعه اشراف پیدا کند. این نوع یادگیری موثرترین و پایدارترین نوع یادگیری است. در این نوع یادگیری، یادگیرنده با ادراک دقیق پدیدهها و شناخت روابط میان اجزا و یا عناصر یک پدیده، فرصت کشف و آفرینندگی ذهنی را مییابد.(7) تاریخچه یادگیری بخش اعظم مطالعات اولیه درباره یادگیری را رفتارگرایان انجام دادهاند. فرض اساسی آنها عبارت بود از این که؛ روابط سادهای از نوع شرطی سازی، پایه اساسی هر نوع یادگیری است(8) مهمترین روندی که در مطالعه علمی یادگیری به وجود آمد استفاده از حیوانات در آزمایشهای مربوط به یادگیری بود. ادوارد ال. ثرندایک(Edward. Thorndike) پیشگام این تلاش در رابطه با درک یادگیری حیوانات از راه اجرای آزمایشها بود.(9) شاید یکی از باسابقهترین اندیشهها درباره یادگیری، آن جنبهای باشد که به طور بنیادی بر تداعی رویدادهای ذهنی مبتنی است. در این فرض، یادگیری زمانی رخ میدهد که مثلا همزمانی یا تطابق آوای یک ملودی و خواننده آن به نحوی با هم پیوند مییابند که ملودی باعث شود خواننده را به خاطر آوریم. یکی از قدیمیترین خطوط فکری که در روانشناسی یادگیری نوین منعکس شده است، از روانشناسان تداعیگرای انگلیسی قرن نوزدهم که تعدادی نظریه مربوط به نحوه پیوند اندیشهها را تدوین کردهاند، استخراج شده است. تداعیگرایان معتقدند که اکتساب یا آموختن یک اندیشه جدید به این موارد نیاز دارد. 1ـ مجاورت(Contiguity): به این معنی که، تاثرات حسی یا اندیشههای ساده با هم ترکیب شده و اندیشه نویی را شکل میدهند. 2ـ تکرار این رویدادهای مجاور(10) نظریههای معاصر یادگیری با الگوهای سنتی که گفته شد تفاوت آشکار دارند. مدلهای جدید یادگیری، عمدتا بیانگر این اندیشهاند که تداعیها در نتیجه یادگیری تشکیل و ذخیره میشوند. این نظریهها، برای توجیه یادگیری، مجموعه وسیعی از فرایندهای درونی را مطرح میسازند.(11) بر طبق نظریه یادگیری شناختی، ارتباط بین محرک و پاسخ بر اساس مجاورت یا تقویت به یادگیری منجر نمیشود. بلکه پردازش اطلاعات در ذهن و به دست آوردن دانش و شناخت از ارتباط محرکها باعث یادگیری میشود. در این نظریه اعتقاد بر این است که یادگیری ممکن است صورت گرفته باشد، بی آنکه در رفتار ظاهری افراد مشاهده گردد(12) وجود گرایشها و مکاتب مختلف، ویژگی مهم در تاریخ روانشناسی یادگیری است و این بدان سبب است که یادگیری، جنبهها و انواع گوناگون دارد و هر یک از مکاتب بر جنبه بخصوصی از یادگیری تاکید کردهاند(13) تعریف یادگیری یادگیری عبارت است از فرایند تغییرات نسبتا پایدار بالقوه فرد بر اثر تجربه. در تعریف فوق مفاهیمی وجود دارد که برای درک بهتر آنها را تحلیل میکنیم. 1- مفهوم فرایند: یادگیری فرایند است چون بر اثر تعامل دائم فرد با محیط، همیشه و در همه جا به طور پیوسته و مستمر صورت میگیرد. 2- مفهوم تغییر: یادگیری نوعی تغییر است که در فرایند تجربه اتفاق میافتد. بنابراین تغییرات ناشی از رشد و بلوغ یا استفاده از دارو یادگیری محسوب نمیشود. 3- مفهوم نسبتا پایدار: تغییرات حاصل از یادگیری نسبتا پایدار میباشند و رفتار موردی، لحظهای و تصادفی یادگیری محسوب نمیشوند. 4- مفهوم رفتار بالقوه: کاربرد رفتار بالقوه دلیل تفاوت بین مفهوم یادگیری و عملکرد است. به عبارتی یادگیری تغییراتی است که در ساخت ذهنی ایجاد میشود. 5- مفهوم تجربه: یعنی تنها آن دسته از تغییرات رفتار را میتوان یادگیری نامید که محصول تجربه، یعنی تاثیر متقابل فرد و محیط در یکدیگر باشد. عوامل مؤثر در یادگیری (قوانین یادگیری) 1- قانون آمادگی: به موجب این قانون یادگیرنده باید از نظر جسمی، عاطفی، ذهنی، عقلی به اندازه کافی رشد کرده باشد تا بتواند آموختنیهای معینی را فرا گیرد. مثلا آموزش رنگها قبل از چهار سالگی برای کودک دشوار است. 2- قانون اثر: انسانها میل دارند تجاربی که مطلوب و رضایتبخش هستند بپذیرند و تکرار کنند و از آنهایی که اثر ناخوشایند دارند اجتناب کنند. بنابراین در امر آموزش، معلم باید دانشآموزان را یاری دهد تا از هر فعالیت یادگیری، نوعی رضایت شخصی احساس کنند و درسها را با میل و رغبت یاد بگیرند. 3- قانون تمرین: به موجب این قانون، تکرار و تمرین در یادگیری و دوام آن تاثیر فراوان دارد. زیرا هر قدر انجام عملی بیشتر تکرار شود آن عمل زودتر به صورت مهارت و عادت درمیآید. 4- قانون تقدم: معمولا نخستین خاطرات کلاس درس بیشتر در ذهن باقی میماند. بنابراین نخستین روز تشکیل کلاس باید رفتار و برخورد معلم با دانشآموز صحیح و منطقی باشد. 5- قانون شدت: یک واقعه مهیج و جذاب، بیشتر از واقعهای عامل و کسل کننده در ذهن باقی میماند بنابراین معلم میتواند با آوردن مثالها و نمونههای زنده و با استفاده از فناوری آموزش و به فعالیت واداشتن دانشآموزان، حالتی پرتحرک و جذاب در کلاس ایجاد کند. 6- قانون عدم کاربرد: مهارت و دانشی که به کار گرفته نشود، به تدریج و به میزان زیادی فراموش خواهد شد. بنابراین معلم باید شرایطی را تدارک ببیند تا دانشآموزان آموختههای خود را به کار بگیرند. یادگیری چیست؟ روان شناسان در تعریف یادگیری به سه فرایند اشاره می کنند: اول: یادگیری هر چیز تازه تغییری را در بردارد. مثلا وقتی کودکی کاربرد کامپیوتر را می آموزد، ابتدا چند بار اشتباه می کند، و مرتبا فکر و رفتار خود را تغییر می دهد تا به جایی می رسد که دیگر اشتباه نمی کند یعنی به خوبی می داند چگونه کامپیوتر را بکار ببرد. به عبارت دیگر، کودک ناتوانی خود را به توانایی تبدیل می کند یعنی تغییر لازم در او بوجود می آید. دوم: یادگیری تاثیر نسبتا ثابتی در ذهن و رفتار کودک می گذارد. یعنی مهارت کاربرد کامپیوتر در او بوجود می آید، و مهارت هم به سرعت از بین نمی رود. سوم:یادگیری متضمن تجربه است. کودکان ضمن تجربه های خود با اشخاص دیگر یاد می گیرند که چگونه با آنها برخورد کنند. کودکان گرایش های مثبت یا منفی نسبت به مطالعه را یاد می گیرند. با توجه به سه فرایند مذکور می توان یادگیری را تغییر نسبتا ثابت در ذهن یا رفتار که ضمن تجربه رخ می دهد، تعریف کرد و تغییرات ناشی از نضج، غرایز یا خستگی صدمات یا صرف داروها را شامل نمی شود. اقسام یادگیری یادگیری را معمولا برحسب رفتارها و افکاری که در بر می گیرد مطرح می کنند. زیرا یادگیری، تغییری را ضمن تجربه شامل می شود. بنابراین، می توان سؤال کرد تغییر ناشی از یادگیری در چه جنبه هایی از رفتار ظاهر می شود؟ در واقع، وقتی یاد می گیریم برای پیدایش تغییر در خویشتن تلاش می کنیم و این تغییر ممکن است به شکل های ایجاد، اصلاح و تکمیل یا به طور کلی افزایش و کاهش ظاهر شود. به عبارت دیگر، پس از آنکه آموختیم، رفتار یا فکر ما دیگر آن نیست که قبلا داشتیم بلکه تغییر یافته است که این تغییر ممکن است بی درنگ ظاهر شود مانند آموختن جدول ضرب، یا در بلندمدت خودش را نشان دهد مانند پیدایش عادتهای بهداشتی. رفتار آدمی دارای سه بعد یا سه جنبه است از این قرار: الف. بعد شناختی شامل افکار، عقاید، معلومات. ب. بعد روانی حرکتی شامل همه مهارتها. پ. بعد عاطفی و اجتماعی شامل احساسات، گرایش ها، ارزشها. یادگیری در هر یک از ابعاد مذکور، به صورت تغییری در آن بعد ظاهر می شود. مثلا معلومات ما زیاد یا اصلاح و یا کامل می شود (بعد شناختی)؛ مهارتی را می آموزیم مانند رانندگی (بعد روانی حرکتی)؛ نظر یا دیدگاه مان نسبت به شخص یا چیزی عوض می شود یا خوش بین یا بدبین می شویم (بعد عاطفی و اجتماعی). درباره ی اینکه آدمی چگونه یاد می گیرد نظریه های مختلفی مطرح شده اند. بعضی آن را نتیجه و محصول برقراری تداعی یا رابطه بین محرکهای خاص (عوامل خارجی یا محیطی مؤثر در فرد) و پاسخ های خاص (واکنش فرد) می دانند (نظریه های شرطی کلاسیک و عامل). این خانواده نظریات یادگیری به خانواده S-R معروف است. برخی از روان شناسان بر این باورند که یادگیری بسیار فراتر از روابط میان محرک- پاسخ است. و نباید نقش عوامل شناختی را در یادگیری نادیده گرفت که این خانواده به مدل S-O-R معروف است یعنی محرک (stimulus)- موجود زنده فعال (organism)- پاسخ (respose). اخیرا نظریه پردازان یادگیری اجتماعی روی این باور خود اصرار می ورزند که انتظارات (expectancies) جنبه مهم یادگیری هستند. مثلا بندورا (Albert Bandura) این دو انتظار را از هم متفاوت می داند: این همان است که من انتظار داشتم برایم اتفاق افتد اگر به این عمل مبادرت می کردم و من شخص ماهر و شایسته ای هستم یا نیستم. چنین انتظاراتی تجربه های کودک را از محیطش و رفتار بعدی او را به هم پیوند می دهد. مثلا کودکی که خود را شخص با کفایت و ماهر می داند ممکن نیست با برخورد به مانعی از هدفش منصرف شود در صورتی که کودکی که انتظارات مثبت اندکی دارد به زودی دست می کشد. به عقیده ی گروه دیگری از روان شناسان، یادگیری نتیجه برقراری رابطه میان محرک- پاسخ و آزمایش و خطا نیست بلکه از بینش (insight) و کشف ناگهانی راه حل مساله ناشی می شود و یادگیری بینشی عبارت است از بازآرایی یا مفهوم سازی مجدد یک مساله که به بازشناسی راه حل می انجامد. یادگیری مشاهده ای یا تقلید دیدگاه دیگری درباره ی فرایند یادگیری است که بندورا (آلبرت) پیشگام آن به شمار می رود. به نظر او اکثر چیزهای پیچیده ای که کودکان و حتی بزرگسالان در زندگی خود انجام می دهند نتیجه تقلید از الگوهای خاص است. کودک اعمال و حرکاتی را به تقلید از اطرفیان مورد توجه انجام می دهد بدون اینکه به انتظار پاداشی باشد. نظریه های دیگری درباره ی چند و چون فرایند یادگیری اظهار شده اند که می توان آنها را در کتابهای روان شناسی (مخصوصا روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی) مطالعه کرد. شاید بتوان گفت که درباره ی چگونگی رشد و تکامل شناختی کودکان ژان پیاژه بیش از همه شهرت دارد. این روان شناس معرفت شناس، روی سه فرزند خود (لوران، لوسین و ژاکلین) مطالعات مفصلی به عمل آورد، با آنها مصاحبه کرد، اعمال وحرکات شان را مورد مشاهده دقیق قرار داد وبا این مطالعاتش دیدگاه معاصرانش را درباره ی اینکه کودکان دنیای خود را چگونه می شناسند تغییرداد. به نظر پیاژه کودک از تولد تا نوجوانی مراحل فکری معینی را می پیماید.گذر از این مراحل ازفشارهای زیست شناختی به انطباق با محیط (جذب یا درون سازی و برون سازی) وتنظیم یا سازماندهی ساخته های تفکرناشی و نتیجه می شود.این مراحل از لحاظ کیفی باهمدیگر متفاوتند. مثلا نوع استدلال کودک درهر یک از این مراحل با مراحل دیگر تفاوت دارد. به عقیده پیاژه رشد و تکامل ذهن در چهار مرحله متفاوت کیفی انجام می گیرد: حسی حرکتی، پیش عملیاتی، عملیات ذهنی و عملیات صوری. البته امروز تبیین های پیاژه درباره ی علل تغییرات رشدی مورد تردید هستند. خوگیری (habituation) از جمله فرایندهای شناختی مورد توجه متخصصان رشد و تکامل، فرایند خوگیری است. و منظور از خوگیری این است که کودک همینکه بارها چیزی را ببیند معمولا کمتر به آن توجه می کند و به اصطلاح حوصله اش از آن سر می رود. به عبارت دیگر، خوگیری زمانی پیدا می شود که یک محرک عینا تکرار شود که به کاهش توجه به آن می انجامد. هرگاه در این موقع محرک متفاوتی عرضه شود بچه سربلند می کند و به آن متوجه می شود یعنی آن دو محرک را از هم تشخیص می دهد و این فرایند را ترک خوگیری (dishabituation) گویند. خوگیری و ترک خوگیری را در اطفال نوزاد و هنگام شیر خوردن از پستان مادر می توان دید که تا چیز تازه ای را می بینند یا صدای تازه ای می شنوند سر خود را به سوی آن برمی گردانند. فرایند خوگیری در سه ماه اول زندگی تند می شود. دانستن خوگیری و ترک خوگیری در تعامل والدین با بچه مفید است. بچه به تغییر درتحریک پاسخ می دهد و اگر این تحریک تکرار شود پاسخ او به آن کاهش می یابد.درتعامل والدین- بچه برای والدین مهم است که چیزهای تازه را آن قدر تکرارکنند که پاسخ دادن بچه متوقف شود. والدین عاقل می دانند که وقتی بچه به چیزی علاقه نشان می دهد آن را چگونه باید تکرار کنند و این تکرار چقدربرای فرایند خبرپردازی ضروری است. والدین رفتاری را متوقف می کنند یا تغییر می دهند همینکه بچه مجددا توجه می کند. حافظه (memory) یکی دیگر از فرایندهای شناختی حافظه یا چگونگی حفظ کردن و فراموش کردن مطالب است. محققان دریافته اند که بعضی از مردم حافظه های خوب شگفت انگیزی دارند. حافظه چهره مرکزی رشد و تکامل شناختی است که به همه موقعیت هایی مربوط است که فرد اطلاعاتی را به دست می آورد و نگه می دارد. گاهی اوقات این اطلاعات بیش از چند ثانیه در یاد نمی مانند. وقتی ما شماره تلفنی را می گیریم، یا نام دوست دوران دبستان خود را به یاد می آوریم؛ یا وقتی بچه به یاد می آورد که مادرش کیست، در همه این موارد حافظه ما در کار است یا ما با فرایند حافظه سر و کار داریم. بچه ها در شش ماه اول زندگی مهارت های انطباقی را یاد می گیرند لکن حافظه هشیار آنها تا پایان اولین سال زندگی رشد و تکامل لازم را ندارد زیرا برای این امر نضج ساخت های مغزی خاص ضرورت دارد. همچنین حافظه هشیار به رشد و تکامل ساخت های شناختی بستگی دارد. تقلید (imitation) در بحث از رشد و تکامل اجتماعی و عاطفی مطرح می گردد که آدمی چگونه وضع بیان عواطف خویش را از دیگران تقلید می کند. به گفته یکی از روان شناسان بیش از نصف آنچه یک شخص هست تقلید از دیگران است. کودک از آن می ترسد که اطرافیانش می ترسند، و ترس خود را همانند ایشان آشکار می کند؛ دهانش را باز می کند همینکه مادرش دهانش را باز می کند، کفش پدر یا مادر را می پوشد و همانند ایشان راه می رود یعنی از اطرافیانش تقلید می کند. زبان باز کردن کودکان نیز، نوع زبان و لهجه او عمدتا از تقلید سرچشمه می گیرند. شاید به همین سبب است که گروهی از روان شناسان فرایند تقلید را ذاتی می دانند منابع: 1- اتکینسون، ریتال و همکاران؛ زمینه روانشناسی هیلگارد، حسن رفیعی، تهران، انتشارات ارجمند، چاپ دوم، ص 198. 2- گانیه، رابرت میلز؛ شرایط یادگیری و نظریه آموزشی، جعفر نجفی زند، تهران، انتشارات رشد، 1373، چاپ اول، ص 21. 3- پارسا، محمد؛ روانشناسی یادگیری، تهران، انتشارات سخن، 1374، چاپ اول، ص 21. 4- اسماعیلی، علی و شایسته، سیاوش؛ مبانی روانشناسی عمومی، تهران، انتشارات شلاک، 1386، چاپ دوم، ص 120. 5- روانشناسی یادگیری، ص 24. 6- زمینه روانشناسی هیلگارد، ص 198. 7- افروز، غلامعلی؛ اختلالات یادگیری، تهران، پیام نور، 1385، چاپ اول، ص 152. 8- زمینه روانشناسی هیلگارد، ص 198. 9- شرایط یادگیری و نظریه آموزشی، ص 27. 10- همان، ص 25. 11- همان، ص 35. 12- مبانی روانشناسی عمومی، ص 120. 13- سیف، علی اکبر؛ روانشناسی پروشی، تهران، انتشارت آگاه، 1363، چاپ سوم، ص 216. روانشناسی پرورشی دکتر سیف 14- شعاری نژاد، علی اکبر؛ (1385)، روان شناسی رشد، تهران: نشر اطلاعات، چاپ نوزدهم 1388 بیشتر بخوانید ...
تکنیکی علمی جهت  یادگیری بهتر و دقیق تر تکنیکی علمی جهت یادگیری بهتر و دقیق تر آیا تا به حال این تجربه را داشته اید مطلبی را یاد گرفته باشید اما زمانی که از شما سوال می شود در رابطه با آن مطلب نتوانید چیزی به خاطر بیاورید. برای بررسی دقیق تر پیشنهاد می کنیم روش هایی را که تا به حال برای یادگیری مهارت های مختلف را تجربه کرده اید عمیق تر بررسی کنید . باربارا اوکلی، مدرس پایگاه اینترنتی Learning How to Learn، که یکی از بزرگترین منابع آنلاین جهان است، درخصوص یادگیری بهتر میگوید: من تقریبا متقاعد شدهام که قطعه بندیما در تمام روشهای یادگیری روشی مناسب محسوب میشود. قطعهبندی همان روشی است که در نتیجهی آن، شما چیزی را به حد خوبی یاد میگیرید (مانند یک ترانه، فرمول ریاضی، یا ترکیبات صرفی یک فعل ...) که فورا آن را به یاد آورده و آن را انجام داده یا بهکار میگیرید. ایجاد الگوهای عصبی در ذهن و یا به عبارت علمیتر، قطعهبندی عصبی، سنگبنای توسعهی تمام مهارتهای اکتسابی است. در واقع تقطیع روشی مفید و موثر است در به یادآوری مطالب تقطیع عبارت است از دسته بندی اطلاعات به واحدها یا قطعه های کمتر، یک قطعه شامل گروهی از ماده های اطلاعاتی به هم مرتبط است. برای این منظور باید از اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت استفاده کنیم. یعنی با توجه به آنچه که قبلا آموخته و به حافظه دراز مدت سپرده ایم اطلاعات زیادی را که فراتر از حد گنجایش حافظه کوتاه مدت ما هستند دسته بندی کنیم و پس از دسته بندی کردن به یاد بسپاریم. برای درک بهتر این موضوع به توضیح بیشتر فرایند یادگیری و یاد آوری در مغز و حافظه می پردازیم : اطلاعات در سه واحد نظام که عبارتند از مخازن دریافت حسی, حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت، اخذ، پردازش و حفظ می شوند. سه واحد یاد شده سخت افزار نظام را تشکیل می دهند. اتکینسون معتقد است که آنها فطری بوده و در کلیه افراد یکسان می باشند, ولی هر سه قسمت از جهت سرعت در پردازشگری اطلاعات , محدودیت های دارند و مخازن گیرنده های حسی و حافظه کوتاه مدت از جهت گنجایش نیز محدود می باشند. اطلاعات ابتدا به حافظه حسی وارد می شود بعد به حافظه کوتاه مدت می رود و اگر تکرار شود در آنجا باقی می ماند. تکرار یا مرور ذهنی موجب نگهداری مطالب در حافظه کوتاه مدت می شود، افزون بر این تکرار و مرور ذهنی به انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت کمک می کند. در مرحله بعدی اطلاعات به حافظه بلند مدت می رود عامل مهم انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت ایجاد یک نوع تداعی یا رابطه بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبلی موجود در حافظه دراز مدت است به سخن دیگر باید بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبل نوعی رابطه معنی دار برقرار گردد. آنچه به ذخیره سازی یک مطلب در حافظه دراز مدت کمک می کند معنی آن است نه شکل ظاهری اش . خلاصه اینکه تکرار و مرور ذهنی اطلاعات سبب نگهداری آن در حافظه کوتاه مدت می شود ولی برای آن که این اطلاعات وارد حافظه دراز مدت شوند بهتر است علاوه بر تکرار، آنها را دسته بندی و سازمان دهی کنیم و با اطلاعاتی که از قبل در حافظه دراز مدت موجودند ربط داد. اطلاعاتی که در حافظه بلند مدت ذخیره شده است باید به حافظه کوتاه مدت برگردد تا دوباره قابل استفاده باشد. با توجه به توضیحات فوق توصیه می شود : در حین مطالعه و یادگیری مطالب اولیه حتما از تکنیکهایی همچون بخشبندی مطالب، تمرین شمرده و حسابشده و مرور تمرینها در فواصل زمانی معین بهره ببرید. استفاده از این تکنیکها به شما کمک میکند قطعات عصبی را به خوبی در حافظهی خود ایجاد کنید. اریکسون، که از او با عنوان خبرهای در میان متخصصان یاد میشود، نیز بر این نکته تاکید میکند که برای آنکه سریع بیاموزید باید آهسته و حساب شده تمرین کنید، زیرا تمرکز ویژه بر یک موضوع سختترین بخش فرآیند یادگیری است. منابع: پایگاه اینترنتی Learning How to Learn سایتmedium.com، کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد . بیشتر بخوانید ...
محتوای درسی «مدارس استعدادهای درخشان» در اختیار تمام دانش آموزان قرار می گیرد محتوای درسی مدارس استعدادهای درخشان در اختیار تمام دانش آموزان قرار میگیرد رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به این که عمومی سازی محتوای مدارس استعدادهای درخشان مهم ترین رویکرد سمپاد است، گفت: به زودی محتوای درسی مدارس استعدادهای درخشان، از طریق بستر مجازی در اختیار تمام دانش آموزان قرار می گیرد. به گزارش ایسنا،الهام یاوریدر آیین تجلیل از دانشآموزان برگزیده مدارس سمپاد استان بوشهر، اظهار کرد: عمومی سازی محتوای مدرسههای سمپاد برای تقویت مشارکت بین این دانش آموزان و سایر دانشآموزانی که از استعداد خوبی برخوردار هستند از مهم ترین رویکردهای این سازمان است که در آینده نزدیک انجام میشود. یاوری افزود: در همین ارتباط همه کلاسهای درس دوره اول متوسطه ضبط شده و به زودی در اختیار همه دانشآموزان کشور قرار داده میشود. وی ضمن اشاره به تولید الگوی آموزش و پرورش کارآمد و قابل تعمیم افزود: سمپاد میخواهد دیوارهای بین خود و سایر مدارس را برچیند تا در یک تعامل دوسویه تمامی مدارس از این الگوی ارائه شده بهره مند شده و رشد و توسعه یابند. یاوری گفت: برنامهریزیهای لازم برای برگزاری دورههای آموزشی المپیادهای علمی برای استفاده تمامی دانشآموزان صورت گرفته است و در این راستا تولید دورههای آموزشی المپیادهای علمی در تمامی ١٢ رشته موجود با بهرهگیری از ظرفیت بهترین استادان کشوری به زودی آغاز خواهد شد و با هماهنگیهای صورت گرفته از طریق صدا و سیما پخش خواهد شد. وی با تاکید بر این که دانشآموزان سمپاد تک ساحتی نیستند، بیان کرد: برنامههای فرهنگی، هنری، قرآنی و ادبی برای دانشآموزان استعدادهای درخشان در کنار سایر برنامههای درسی آنان ارائه میشود و حضور چشمگیر این دانش آموزان بیانگر استقبال آنان از این برنامهها است. وی ادامه داد: در زمان حاضر مطابق استاندارد جهانی۲درصد جمعیت دانشآموزان کشور در مدرسههای استعدادهای درخشان مشغول به تحصیل هستند و این سازمان برنامهای برای پوشش درصد بیشتری از دانشآموزان در این مدرسهها ندارد. یاوری گفت: در زمان حاضر قریب به۱۲۰هزار دانش آموز در مقطع اول و دوم متوسطه دختران و پسران در۶۸۰مدرسه در رشتههای تجربی، انسانی و هنرستان (در قالب سمپاد مهارتی) مشغول به تحصیل هستند. وی در باره مدرسههای سمپاد مهارتی گفت: دانش آموزانی که در مدرسههای سمپاد مهارتی تحصیل میکنند به سمت حضور و مشارکت در جشنواره ها و مسابقههای بین المللی سوق داده میشوند و موفقیت آنها به سایر دانش آموزان نشان داده میشود. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یاوری افزود: تلاش میشود به دانش آموزان سمپاد ثابت شود با حرکت درست در مسیر مهارتی، افراد میتوانند همانند سایر عرصههای علمی موفقیتهایی کسب کنند. شایان ذکر است؛ در این آیین از۶۰دانش آموز برگزیده در مسابقههای علمی، فرهنگی، هنری، پژوهشی و فناوری تقدیر شد. بیشتر بخوانید ...
ارائه «کارت واکسن» برای شرکت در «امتحانات حضوری» الزامی نیست ارائه کارت واکسن برای شرکت در امتحانات حضوری الزامی نیست وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ارائه کارت واکسن و یا تست ۱۵ روزه پی سی آر در صورت عدم تزریق واکسن، برای ورود دانش آموزان به مدرسه و شرکت در امتحانات، الزامی نیست. یوسف نوری در گفتوگو با ایسنا،در پاسخ به اینکه آیا با توجه به شرایط فعلی و شناسایی مبتلایانی در کشور به گونه امیکرون کرونا، برای اعمال محدودیت های بیشتر در مدارس و غیرحضوری شدن امتحانات تصمیم گیری خواهد شد؟ اظهار کرد: ما در این باره تابع نظر ستادملی مقابله با کرونا هستیم. وی افزود: در اغلب کشورها، آخرین جایی که تعطیل می کنند مدارس است اما یک اصل در این زمینه مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد. ما تابع ستادملی مقابله با کرونا هستیم و هرچه را ستاد به ما اعلام کند به همان صورت عمل می کنیم. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که هفته گذشته مدیرکل وقت آموزش و پرورش شهر تهران از دستورالعمل جدید وزارت بهداشت و الزامی شدن ارائه کارت واکسن و یا تست ۱۵ روزه پی سی آر در صورت عدم تزریق واکسن، برای ورود دانش آموزان به مدرسه و شرکت در امتحانات خبر داده بود، آیا این الزام سراسری و مربوط به همه مدارس است؟ گفت: خیر، ستاد ملی کرونا این مورد را حذف کرد. با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان ما در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی واکسن خود را زدهاند، چند روز پیش هم در یکی از کمیسیون های ستاد ملی کرونا در این باره بحث شد و بر اساس تصمیم ستاد، نیازی به این کار نیست. وی افزود: مگر اینکه دانش آموزی خوداظهاری کند که بیمارم و یا تستش مثبت شده باشد که در آن شرایط نمیتواند تا زمان بهبودی به مدرسه بیاید، اما اگر دانش آموزی واکسن نزده باشند ولی علائم بیماری هم نداشته باشد، مشکلی برای حضور در مدرسه ندارد. بیشتر بخوانید ...
امتحانات نیمسال اول همه مدارس "حضوری" برگزار می شود سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: امتحانات نیمسال اول همه مدارس حضوری برگزار می شود سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نیمسال اول در مدارس سراسر کشور حضوری برگزار می شود. علیرضا کمرئی در سفر به کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در تشریح جزییات برگزاری امتحانات نیمسال اول دانشآموزان، عنوان کرد: با توجه به حضوری شدن مدارس، ارزشیابی ها هم حضوری برگزار خواهد شد. کمرئی با بیان اینکه هم اکنون مدارس باز بوده و به شکل تلفیقی از آموزش حضوری و غیرحضوری مشغول امر آموزش هستند، گفت: همه مدارس مجاز به فعالیت حضوری بوده، لذا همه امتحانات باید حضوری برگزار شوند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به اینکه مدل آموزش در مدارس سراسر کشور به حالت گذشته برگشته و آموزش حضوری در همه مدارس آغاز شده، لذا مدارس مکلف به برگزاری امتحانات نیمسال اول به شکل حضوری هستند. کمرئی ادامه داد: در همه پایه های تحصیلی امتحانات دی ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی حضوری برگزار می شود. وی اشاره ای هم به بازگشایی حضوری مدارس بنا به نظر شورای مدرسه داشت و گفت: همه اکنون مدارس سراسر کشور باز هستند و هیچ مدرسه ای بدون عذرموجه تعطیل نیست، لذا اگر خانواده ای به باز نبودن مدرسهای معترض باشد می تواند از طریق آموزش و پرورش موضوع را پیگیری کند. منبع: ایسنا بیشتر بخوانید ...
اطلاعیه آموزش و پرورش درباره امتحانات دی ماه اطلاعیه آموزش و پرورش درباره امتحانات دیماه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیهای، نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، امتحانات دانش آموزان در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بخشنامههای صادره و با ملاحظات ذیل برگزار می شود: ـ اخیرا در خبرگزاریها، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی غیررسمی مطلبی درباره نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰منتشر شده است که نادرست بوده و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش آن را تکذیب می کند. ـ به اطلاع مخاطبان و ذی نفعان نظام تعلیم و تربیت می رساند؛امتحانات دوره های تحصیلی متوسطه اول و دوم به شیوه حضوریو براساس آییننامه های آموزشی وارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می شود وفقط در شرایطی که مدرسه به دلیل شیوع بیماری، در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته باشد به صورت استثنا و با تایید آموزش و پرورش محل، ارزشیابی دانش آموزان براساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا انجام می شود. همچنین امتحانات داوطلبان آزاد و آن گروه از دانش آموزان پایه دوازدهم که در خرداد و شهریور ماه موفق به کسب نمره قبولی در برخی دروس نشده اند، طبق برنامه، امتحاناعلامی از دوم دی ماه آغاز و به شیوه حضوری در حوزه های امتحانی سراسر کشور با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. در این امتحانات از انواع سوالات (تشریحی،کوتاه پاسخ، چهار گزینه ای و...) استفاده شده و نمره منفی ندارند.امتحانات پایه نهم بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثار گران وداوطلبان آزاد نیز هماهنگ استانی، به شیوه حضوری و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی است. لازم به ذکر است؛ شیوه نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره های مختلف تحصیلی و بخشنامه برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم در دی ماه ۱۴۰۰در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی aee.medu.ir قابل مشاهده است. لذا از معلمان، دانش آموزان و اولیای آنان درخواست می شود تا اخبار و اطلاعیه های وزارت آموزش و پرورش را صرفا از پورتال اطلاع رسانی این وزارتخانه پیگیری کنند. منبع: ایسنا بیشتر بخوانید ...
افزایش پذیرش سالانه 3 هزار دانشجو در رشته پزشکی تصویب شد قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمیکشور: افزایش پذیرش سالانه 3 هزار دانشجو در رشته پزشکی تصویب شد قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید براینکه، افزایش ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی باید برعهده متخصصان آمایش آموزش عالی، علوم اقتصاد و مدیریت باشد، از تصویب افزایش سالانه ۳ هزار دانشجو در رشته های پزشکی در این ستاد خبر داد. به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا،منصور کبگاکیانعصر سه شنبه در حاشیه جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه، نخستین دستور جلسه امروز موضوع بسیار مهمظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی کشوربود، افزود: در ابتدای این جلسه گزارشی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد که البته گزارش موثق تر در جلسه قبل ارائه شده بود. وی اظهار داشت: عواملی همچون ظرفیت دانشگاه ها، نیروی انسانی لازم، بازار کار و تعداد داوطلبان در خصوص ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح شد و در مجموع به نظر رسید وزارت بهداشت با افزایش ورودی در دانشگاه های پزشکی موافق است. کبگانیان درعین حال با بیان اینکه، وزارت بهداشت با یک تفاوت موافق افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی است، عنوان کرد: وزارت بهداشت برای پزشکی عمومی با شیب کمتر و برای پزشکی تخصصی در مقاطع مختلف با شیب زیادتر موافق افزایش ظرفیت است. وی با بیان اینکهدر نشست امروز برخی اعضاانتقاداتی به وزارت بهداشت داشتند، افزود: یکی از این انتقادات مربوط به مدیریت نامناسب توزیع پزشک است که در شهرهای بزرگ تراکم بیشتری از پزشکان متخصص داریم و استان هااز این پزشکان محروم هستند. قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در باره دومین ایرادی که به وزارت بهداشت گرفته شد، اظهار داشت: بی توجهی این وزارتخانه به ظرفیت بخش خصوصی دومین ایراد بود؛چرا که بسیاری از خانواده ها حاضرند هزینه های سنگینی را برای تحصیل فرزندان خود در رشته پزشکی متقبل شوند و این مسئله نیز از سوی وزارت بهداشت نیازمند توجه بیشتری است. کبگانیان گفت: روند پیری جمعیت، مهاجرت پزشکان به خارج از کشور و بی توجهی وزارت بهداشت به آینده نگری مناسب از دیگراز انتقادات مطرح شده بود. قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود:باید بدانیم در ۱۰ سال آینده کشور، در تربیت پزشک کجا قرار دارد و وضعیت رقبای ما در منطقه چگونه است. وی زیرساخت های تربیت پزشک را در کشور از دیگر مسائلی عنوان کرد که نیازمند توجه وزارت بهداشت است. کبگانیان خاطرنشان کرد:نکته مهم دیگراین بود که در حوزه آموزش عالی غیرپزشکی، مرجع رسمی و دقیق برای آمار و اطلاعات وجود دارد؛ لذا اختلاف نظری عمدتا وجود ندارد و اگر اشکالی هم باشد،اصلاح کرده و آمار دقیق ارائه می کنند. وی در مورد انتقادات مطرح شده از وزارت بهداشت در این زمینه گفت: در حوزه مربوط به آمار پزشکان مرجع دقیق رسمی وجود ندارد، کما اینکه آماری کهاز مسوولان وزارت بهداشت دولت قبل داشتیم چیز دیگری بود و امروز آمار دیگری ارائه شد، لذا در نشست امروز تاکید شد که به طور حتم مرجع این آمار مورد تایید باشد تاشورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند به این آمار تکیه کند. کبگانیان همچنین افزود: با مقایسه ای که انجام شد مشخص شد در رشته های غیرپزشکی مشکل آمار وجود ندارد؛چرا که در وزارت علوم یکی از موسسات رسمی خود را مرجع رسمی آمار اعلام کرده است، اما در وزارت بهداشت این مرجع وجود ندارد و درخواست شد که این کار حتما انجام شود. وی در مورد دیگر ایراد مطرح شده در نشست امروز گفت: در حوزه تربیت پزشک در کشور تضاد منافع وجود دارد و از مجلس تشکر می کنیم که این موضوع را در صدر توجه خود قرار داده است. قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: برای تصمیم گیری در حوزه تربیت پزشک این موضوع مطرح شد که چرا صرفا خود پزشکان باید در این خصوص تصمیم بگیرند، بلکه متخصصان آمایش آموزش عالی، متخصصان اقتصاد و مدیریت و سایر علوم باید سیاست گذار و تصمیم گیر باشند. وی در ادامه از تصویب مصوبه افزایش حداقل سه هزار دانشجو دررشته های پزشکی به ظرفیت دانشگاه های کشور در این جلسه خبر داد و افزود: این مصوبه حداقل برای پنج سال خواهد بود و پس از آن ارزیابی صورت می گیرد که باز هم شاید افزایش ظرفیت داشته باشیم. کبگانیان افزود:به علت حساسیت موضوع، این مصوبه را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور روسای سه قوه مطرح خواهیم کرد که در این رابطه اشکال و تردیدی وجود نداشته باشد؛ اگر چه مصوبه نقشه جامع لازم الاجرا است. کبگانیان در ادامه اظهار داشت: با افزایش ظرفیت ۳ هزار نفری دانشجویان رشته های پزشکی و برای اینکه به استاندارد کشورهای پیشرفته برسیم، ۱۸ سال طول خواهد کشید. وی افزود: اما اگر عدد ۵ هزار نفر برای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مورد توجه قرار گیرد، طبق محاسبات برای رسیدن به سطح آمار کشورهای پیشرفته ۱۲ سال زمان خواهد برد. قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین گفت:با تصویب این مصوبه، تعداد ۱۱۸ پزشک در ۱۰۰ هزار نفر کشور در وضعیت فعلی، به ۳۰۰ پزشک در ۱۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت. وی همچنینمصوبه دوم این نشست راتقویت بخش خصوصی و غیردولتی به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامیاز طرق مختلف و اصلاح قوانین دست و پاگیر برای افزایش ظرفیت دانشجویان رشته پزشکی عنوان کرد. کبگانیان همچنین در خصوص تاریخ اجرایی کردن این مصوبه گفت:به دفترچه های کنکور نگاه می کنیم و اگر قبل از اولین آزمون سراسری و توزیع دفترچه کنکور باشد، باید اعمال شده باشد و به احتمال زیاد قبل از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد. یکصدو پنجاه و پنجمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور امروز در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. منبع: ایرنا بیشتر بخوانید ...
مسئولين و پشتيبان ها
میرزایی

متوسطه دوم

نودهی

متوسطه دوم

مبشری

متوسطه اول و ابتدایی

معروف خانی

متوسطه دوم

تاجیک

ابتدایی متوسطه اول متوسطه دوم انسانی

گالری تصویر نمایندگی

آزمون های سراسری گاج فعالیت رسمی خود را از سال 1388 با هدف توسعه ی عدالت آموزشی آغاز نموده و در تلاش است با برگزاری آزمون های هدفمند، طراحی سوالات استاندارد و با کیفیت، تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
خوشبختانه این مهم با کسب رتبه های برتر و تک رقمی در کنکور سراسری و همچنین پذیرفته شدن دانش آموزان در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص، تا حدود زیادی محقق شده است.

بیشتر بدانید...