azmoon

اخبار و مقالات
تکلیف کنکوری هایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ تکلیف کنکوریهایی که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟ سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعلام شد. به گزارش ایسنا، در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ میزان ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد(در مجموع ۴۰ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی عنوان شده است. همچنین سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه میشود. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، ۱۹ و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۶ و نیم درصد(در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است. طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی) ساخته می شود. با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش در تمام نظامهای آموزش و پرورش و طلاب حوزههای علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند. درصورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی میکند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر لحاظ میشود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلا سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست در هر نوبت آزمون اختصاصی، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده، اطلاع رسانی میشود. برای پذیرش در سال ۱۴۰۲، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبتهای آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی(میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصیی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته میشود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری براساس نمره کل نهایی ساخته میشود. نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در کارنامه داوطلبان که در مرداد ماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنان قرار میگیرد، اطلاع رسانی میشود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبتهای معتبر هر داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره کل نهایی لحاظ و در کارنامه اطلاع رسانی میشود. همچنین نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی میشود و در کارنامه داوطلبان که سازمان سنجش آموزش کشور صادر می نماید، نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلب درج میشود. برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نمیشوند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ میکنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه میشود و ملاک اعمال در گزینش علمی است. نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی داوطلب که در مرداد ماه برای پذیرش همان سال، اطلاع رسانی میشود، درج خواهد شد. بیشتر بخوانید ...
ضرایب دروس اختصاصی گروه های آزمایشی کنکور اعلام شد ضرایب دروس اختصاصی گروههای آزمایشی کنکور اعلام شد ضرایب دروس اختصاصی هر گروه آزمایشی اعم از فنی و ریاضی، انسانی، تجربی، هنر و زبان های خارجی در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد. به گزارش ایسنا، در هر نوبت آزمون اختصاصی، برای هر داوطلب طبق بند ۱-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی داوطلب در گروه آزمایشی که شرکت کرده ساخته می شود. بر این اساس، در گروه آزمایشی فنی و ریاضی برای درس ریاضی ۱۲، فیزیک ۹ و شیمی نیز ۷ ضریب دارد. همچنین در گروه آزمایشی علوم تجربی درس زیست شناسی ضریب ۱۲، فیزیک ضریب ۷، شیمی ضریب ۹، ریاضی ضریب 7 و زمین شناسی ضریب ۱ در نظرت گرفته شده است. در گروه آزمایشی علوم انسانی، برای دروس ریاضی ضریب ۶، زبان و ادبیات فارسی ضریب ۸، علوم اجتماعی ضریب ۵، روان شناسی ضریب ۲ ، زبان عربی ضریب ۵، تاریخ و جغرافیا ضریب ۵ ، فلسفه و منطق ضریب ۵ و در نهایت اقتصاد ضریب ۲ در نظر گرفته شده است. در گروه آزمایشی هنر، برای درک عمومی هنر ضریب ۱۲، درک عمومی ریاضی و فیزیک ضریب ۵، خلاقیت تصویری و تجسمی ضریب ۳ و در نهایت در گروه آزمایشی زبان های خارجی نیز برای زبان تخصصی ضریب ۱ در نظر گرفته شده است. در هر سه گروه آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی،علوم تجربی وعلوم انسانی آزمون عملی رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی یکبار در سال برگزارمی شود. نمره آن به عنوان یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با علوم ورزشی محاسبه خواهد شد. در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون بهیاری - ویژه دیپلمه های بهیاری دروس تخصصی بهیاری شامل درس های مراقبت های بهیاری(دستگاه گوارش، دستگاه عضلانی، اسکلتی،پوست، دستگاه تولید مثل،دستگاه ادراری، بیماری های گوش و حلق و بینی و چشم،دستگاه قلب و عروق و خون و دستگاه تنفس)، تغذیه و رژیم های درمانی، زیست شناسی اختصاصی، بهداشت روانی، بهداشت عمومی، اخلاق و مقررات بهیاری و فن بهیاری(دستورالعمل مقدماتی) است که با ضریب ۱۲ و تاثیر قطعی لحاظ می شود. برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می کنند، منابع درس امتحانی آزمون اختصاصی زبان عربی کتاب های عربی، زبان قرآن ۱ ،۲ و ۳ و منابع درس امتحانی تاریخ کتابهای تاریخ اسلام ۱ و ۲ و تاریخ ۳( ایران در دوره اسلامی) درنظر گرفته می شود. در هر یک از نوبت های ثبت نام آزمون اختصاصی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه علوم انسانی ثبت نام می کنند باید انتخاب کنند که صرفا به دفترچه سوالات تخصصی از منابع دیپلم علوم انسانی یا منابع دو درس، زبان عربی و تاریخ دیپلم علوم و معارف اسلامی پاسخ می دهند. در گروه آزمایشی هنر، آزمون عملی یکبار در سال برگزار می شود. هر داوطلب فقط امکان شرکت در حداکثر دو مجموعه آزمون عملی از مجموعه های ذیل را دارد. نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد. فقط داوطلبانی می توانند رشته های دارای آزمون عملی را انتخاب کنند که در آزمون عملی آن مجموعه شرکت کرده باشند. در گروه آزمایشی زبانهای خارجی آزمون اختصاصی از زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی برگزار می شود و داوطلب در زمان ثبت نام باید یکی از آنها را برای پاسخگویی انتخاب کند. داوطلبانی می توانند رشته محل های مربوط به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی را انتخاب کنند که صرفا در آزمون اختصاصی مربوط به آن زبان شرکت کرده باشند و اجازه انتخاب کد رشته محل های به جز نوع زبان خارجی که انتخاب کرده اند را ندارند. برای انتخاب رشته محل های مربوط به سایر زبان های خارجی (بجز انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی) محدودیتی وجود ندارد و ملاک گزینش علمی، نمره کل نهایی بدون توجه به نوع آزمون زبان اختصاصی است. بیشتر بخوانید ...
نکات مهم برای دانش آموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی نکات مهم برای دانشآموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی تهران (پانا) - با توجه به تصحیح الکترونیکی و اسکن آن در سامانه تصحیح اوراق نهایی موارد مهمی را که لازم است از پیش بدانید جهت اطلاع دقیق بخوانید. ۱. روی سربرگ مطلقا چیزی نوشته نشود.(پاسخ برگ ها توسط سامانه شخصی سازی شده است.) ۲. بارکد برگه مخدوش نشود. در صورت مخدوش شدن هویت شما برای سیستم از بین میرود. ۳. شماره داوطلبی (کد ملی) خود را با برگه چک کنید و در صورت مغایرت قبل از شروع به مراقب در محل اطلاع دهید. ۴.در حاشیه پاسخ برگ و پشت آن مطلقا چیزی ننویسید. ۵.پاسخ هر سوال در جای معین شده درج و نوشته شود. ۶.حتی اگر بد خط هستید خوانا بنویسید تا حق شما ناخواسته در زمان تصحیح ضایع نشود. ۷.استفاده از هر مدل غلط گیر ممنوع است. در صورت نوشتن اشتباه نهایت فقط آن را قلم بگیرید. (خط بزنید) ۸. درج هرگونه علامت یا مطلب نامربوط احتمال صحیح نشدن برگه شما را افزایش می دهد. ۹.با توجه به اسکن پاسخ برگ ها استفاده از خودکار مشکی یا آبی با نوک ضخیم توصیه می شود . تا زمان اسکن، مطالب درج شده خوانا تر وباکیفیت تر دیده شود. این درحالیست که کیفیت اسکن با خودکار آبی پایین تر خواهد بود.(خودکار فقط مشکی وآبی سایر رنگ ها ممنوعیت دارد.) ۱۰.پاسخ برگ را تا نزنید و در تمیز نگه داشتن آن تا زمان تحویل دقت کنید. ۱۱. پاسخ برگ مچاله نشود و رطوبت عرق دست آن را مرطوب نکند. و در پایان اولیا به دانش آموزان یاد آور شوند: همراه داشتن هر نوع وسایل ارتباطی و دارای سیگنال حتی خاموش در حوزه امتحانی مطلقا ممنوع است. حوزه های امتحانی هیچ گونه مسئولیتی در قبال دریافت ونگهداری این موارد ندارند. فرآیند آزمون از ساعت ۷/۳۰ صبح در حوزه ها خواهد بود .از ۸ صبح به بعد ورود دانش آموز به حوزه ممنوع است. تاکید میشود از ۷ صبح در محل حوزه آزمون حاضر باشید. قبل از شروع امتحانات نسبت به شناسایی حوزه فرزندتان از پیش اقدام کنید. (حوزه ها طبق رشته های مختلف در مدارس تقسیم شده اند. نام حوزه در کارت ورود به جلسه زمان تحویل قید شده است). همراه داشتن شناسنامه عکس دار / کارت ورود به جلسه تا پایان امتحانات الزامی است. در نگهداری کارت خود کوشا باشید. بیشتر بخوانید ...
تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تصحیح همه امتحانات نهایی از خرداد امسال الکترونیکی خواهد بود تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه، در نظر دارد در انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات امتحانات نهایی است. این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانشآموزی ضایع نشود. بنابراین براساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راهحل جدی برای رفع این مشکل، تصحیح الکترونیکی بود از خرداد پارسال به صورت آزمایشی برای حوزههای خارج از کشور و از دیماه برای یک حوزه در هر استان انجام شد و از خرداد امسال، تصحیح دستی برگهها به کلی جمع میشود و تصحیح برگههای امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. در تصحیح الکترونیکی، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمیبیند و اگر اختلاف نظری بین مصحح اول و دوم وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع داده میشود. همچنین سه نوبت، راهنمای تصحیح به سوالات ارسال میشود و برای مصححینی ابلاغ صادر میشود که مورد تایید گروههای آموزشی باشند. همچنین جمع نمره هر صفحه را سامانه انجام میدهد و نمره نهایی را هم سامانه، جمع و ثبت میکند. بیشتر بخوانید ...
تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمون های نهایی چگونه است؟ تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی چگونه است؟ تهران (پانا) - مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آزمونهای نهایی برای دانشآموزان، خانوادهها و جامعه در نظر دارد طی انتشار سلسله خبرهایی، اقدام به اطلاعرسانی مناسب به خانوادهها و دانشآموزان در مورد فرایند امتحانات نهایی کند. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش؛ آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانشآموزان و خانوادههای آنان است. لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمونها برنامهریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به صورت امن، مکانیزه، با کمترین خطا و سوگیری مثبت و منفی از سوی مصححان و... است. روند تصحیح سوالات و تولید کارنامه آزمونهای نهایی به طور خلاصه در زیر آمده است: پاسخبرگهای تمامی حوزهها به صورت رندم (تصادفی) توسط سامانه هوشمند به مصححانی خارج از استان محل آزمون ارسال میشود. توزیع تصویر پاسخبرگ بینام (کدگذاری شده) توسط سامانه بین مصححین در سطح کشور تصحیح تصویر هر پاسخبرگ با استفاده از رایانه توسط 2 مصحح مستقل احصاء و ثبت نمره نهایی توسط سامانه تولید کارنامه و اعلام نتیجه بیشتر بخوانید ...
به روزرسانی شیوه ها و دستورالعمل های حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانواده های آنها است بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری/ اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت آزمون سراسری از مطالبات اصلی داوطلبان و خانوادههای آنها است رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با عوامل اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ استان فارس در دانشگاه شیراز از به روزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر محمدحسین حاجیلو در این نشست گفت: آزمون سراسری یک رویداد ملی است و دستگاههای اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضائی و ضابطین محترم در انجام این آزمون نهایت همکاری را بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور بر امر برگزاری آزمون سراسری دارند و در مجموع حدود 125 هزار نفر در امور اجرایی و حفاظت از سلامت آزمون مشارکت دارند. وی با یادآوری مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمونهای سراسری افزود: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاههای حافظهدار در آزمون سراسری جرم است، بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل حتی بدون استفاده از آنها نیز به محرومیت در آزمون سراسری منجر میشود ضمن اینکه همراه داشتن این وسایل برای عوامل آزمون نیز ممنوع شده است. قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر ضرورت بهروزرسانی شیوهها و دستورالعملهای حفاظت از آزمون سراسری، گفت: والدین و به ویژه داوطلبان تحت تاثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند. یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است. رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری اضافه کرد: آمادگیهای لازم در سطح استانها، شهرستانها و کلیه مراکز برگزاری آزمونها به وجود آمده و آموزشهای لازم به عوامل حفاظتی نیز داده شده تا توان کنترل هر نوع تخلفی را داشته باشند. وی در پایان تاکید کرد: حفاظت از آزمون سراسری، وظیفه ملی همه دستگاههای انتظامی، امنیتی و قضایی در راستای تحقق عدالت آموزشی است و انجام پیش بینیهای لازم و همچنین رصد فضای مجازی به منظور برگزاری آزمونی امن و سالم از جمله مطالبات و خواستههای مهم داوطلبان و خانوادههای محترم آنها است تا آزمون در یک محیط رقابتی سالم با رعایت اصل شایسته گزینی در جهت سنجش علمی داوطلبان برگزار شود. بیشتر بخوانید ...
فعالیت داوطلبان در گروه ها و کانال های مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری می شود فعالیت داوطلبان در گروهها و کانالهای مدعی تقلب موجب محرومیت از آزمون سراسری میشود مدیرکل حراست سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه سلامت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است در مورد عضویت داوطلبان در گروهها و کانالهای فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تبانی در این گروه ها موجب محرومیت در آزمون سراسری می شود. به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، مختار کاظمزاده با اشاره به اهمیت موضوع سلامت آزمونها گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامهریزی شده گروههای سوداگر و سودجو که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش میشود، از اهداف اصلی مسئولان و مجریان حفاظت آزمونها است چرا که این موضوع مورد حمایت قاطبه مردم است و ما با رصد و پایش اطلاعاتی، نوید برگزاری آزمونی سالم را به داوطلبان میدهیم. وی درباره نخستین اقدام پیشگیری از تخلف گفت: از مدتها قبل از برگزاری آزمون، رصد و شناسایی مدعیان تقلب در کانالها و گروههای اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه در حال انجام است و این گروهها تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و به ویژه پلیس فتا قرار دارند که در این زمینه با توجه به الزامات قانونی و با تمام توان در کنار داوطلبان و خانوادههای آنان خواهیم بود و آماده دریافت هرگونه گزارش های مردمی هستیم. کاظمزاده افزود: داوطلبان با توجه به اینکه در یک سال و یا حتی سالهای متمادی برای موفقیت در آزمون سراسری برنامهریزی و تلاش کردهاند و با صرف وقت و انرژی خود و خانوادهها آماده شرکت در آزمون سراسری شدهاند، انتظار دارند که در یک رقابت سالم و ایمن شرکت کنند و نتیجه متناسب با تلاشهای خود را دریافت کنند و شاهد تحقق عدالت آموزشی در جامعه باشند. بیشتر بخوانید ...
معرفی روش های مطالعه معرفی روش های مطالعه روشهای مختلفی برای تقویت درک مطلب وجود دارند. هر فرد برای اینکه بفهمد کدام روش مطالعه برایش مناسبتر است، باید چند روش مختلف را امتحان کند تا در نهایت به مناسبترین روش برسد. چهار مورد از کاربردیترین روش های مطالعه که به تقویت درک مطلب کمک میکنند عبارتند از(SQ3R) ، (OK4R)، (PQ4R)و پومودورو. روش اول: (SQ3R) این روش یکی از مفیدترین روش های مطالعه است که در سال ۱۹۴۱ توسط فرانسیس رابینسون به منظور بهبود یادگیری کارآموزان ارتش طراحی شد. این روش وادارتان میکند دربارهی متنی که میخوانید فکر کنید. نقشه برداری: ابتدا به طرح کلی متن و شیوهی سازماندهی مطالب نگاه کنید. محتوای متن را خیلی سریع از نظر بگذرانید. به تصاویر، نمودارها، تیترها و زیرتیترها نگاهی بیندازید. در این مرحله، باید بتوانید از طرح کلی متن یک نقشه برداری ذهنی انجام دهید. این کار کمک تان میکند وقتی به مطالعهی دقیقتر متن مشغول شدید، یادتان بیاید که چه نکاتی در نزد نویسنده مهم و اساسی بوده اند. طرح پرسش: دربارهی تیترها، زیرتیترها و کلماتی که بولد (پررنگ) یا ایتالیک (با فونت کج) نوشته شده اند، پرسش طرح کنید. مطالعهی کامل متن: در این مرحله باید با مطالعهی کامل متن، پاسخ پرسشهایی را که در مرحلهی قبل ساختهاید از داخل متن پیدا کنید. تمرین و تکرار: پاسخهایی را که پیدا کردهاید، بازخوانی کنید و از روی همین پاسخها یادداشت بنویسید. سپس از خودتان امتحان بگیرید تا مطمئن شوید که پاسخ همهی پرسشها را میدانید. مرور مطالب: پس از مطالعهی کامل متن، پاسخ هر پرسش را مرور کنید. اگر متوجه شدید پاسخ پرسشی را جا انداختهاید، فورا در داخل متن به دنبال جواب پرسش جامانده بگردید. در آخر، یک بار دیگر پاسخ تمامی پرسشها را مرور کنید. روش دوم: (OK4R) یکی دیگر از مهمترین روش های مطالعه این روش است. این روش توسط دکتر والتر پاوک طراحی شد. دکتر پاوک بعد از اینکه تعداد زیادی از دانش آموزانش نتوانستند نمرهی قبولی کسب کنند، به فکر طراحی این روش شش مرحلهای افتاد. این روش همانند روش قبلی به درک مطلب و یادآوری نکات کمک میکند. بررسی اجمالی: ابتدا مقدمه، فهرست مطالب، تیترها و خلاصهی درس را بخوانید تا یک دید کلی از متن پیدا کنید. ردیابی مفاهیمکلیدی: بعد از بررسی اجمالی، یک بار دیگر متن را خیلی سریع بالا و پایین کنید تا مفاهیم کلیدی درس برایتان مشخص شوند. یادتان باشد مفاهیم کلیدی معمولا در همان پارگراف اول عنوان میشوند. به کلماتی که به صورت بولد یا ایتالیک نوشته شدهاند و همچنین تصاویر و نمودارها دقت کنید. مطالعهی کامل متن: متن را از ابتدا تا انتها کامل مطالعه کنید. در این مرحله قادر خواهید بود متن را با سرعت بیشتری بخوانید، چرا که با انجام دو مرحلهی قبلی تقریبا دستتان آمده که نویسنده دربارهی چه محتوایی صحبت میکند. یادآوری نکات: کتاب را ببندید و سعی کنید نکات مهمی را که مطالعه کردهاید به یاد بیاورید. میتوانید نکات مهم را در قالب کلمات کلیدی یا جمله یادداشت کنید تا این اطلاعات بهتر در ذهنتان نقش ببندند. بازبینی: مراحل قبل را بازبینی کنید تا اطلاعات به خوبی در ذهنتان حک شوند. سعی کنید بین اطلاعات جدیدی که یاد گرفتهاید با اطلاعاتی که از قبل میدانستید، ارتباط برقرار کنید. همچنین باید ارتباط بین مفاهیم جدیدی را که یاد گرفتهاید، درک کنید و به اهمیت هر نکته پی ببرید. مرور مطالب: اندکی به خودتان استراحت دهید تا ذهنتان سرحال شود. سپس مطالب مهم درس را مرور کنید و نکاتی را که فراموش کردهاید دوباره مطالعه کنید. البته که به خاطر سپردن همهی نکات و اطلاعات کار آسانی نیست. اما با امتحان کردن روشهای مختلف مطالعه و درک مطلب به تدریج متوجه خواهید شد که کدام روش برایتان مناسبتر است. دیگر اینکه اگر قسمتی از متن برایتان سخت بود، بیش از حد روی همان قسمت مکث نکنید. هر وقت یک پاراگراف را چند بار خواندید و باز برایتان مبهم بود، اندکی به خودتان استراحت دهید. بعد از اینکه استراحت کردید، دوباره از نخستین مرحله شروع کنید. روش سوم: روش پس ختام (PQ4R) این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (PQ4R) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است. مرحلهپیشخوانی: در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصل ها، خواندن سطحی فصل، توجه به تصاویر، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها میباشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر میباشد. مرحله سؤال کردن: پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری میگردد. مرحله خواندن: در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگویی به سؤالات مرحله قبل میباشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب میتوان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست. مرحله تفکر: در این مرحله هنگام خواندن، ساختن سؤالها، و ایجاد ارتباط بین دانستههای خود، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد. مرحلهازحفظ گفتنی: در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام میگیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد میشویم. مرحله مرورکردن: این مرحله، که مرحله آزمون نیز میباشد، در پایان هر فصل انجام میگیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود. یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است. اجرای این مرحله میتواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش دهد. روش چهارم:روش پومودورو فن پومودورو یا تکنیک پومودورو یکی از روشهای مدیریت زمان، ابداعشده توسط فرانچسکو چیریلو است. بر طبق این روش بهترین تکه زمانی برای کار کردن ۲۵ دقیقه است که برابر است با مدت زمان لازم برای درستکردن سس پومودورو که یک سس گوجهفرنگی سنتی ایتالیایی است. فرد پس از ۲۵ دقیقه کار باید برای مدت کوتاهی مثلا ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کند. در این فن، هر بازه زمانی ۲۵ دقیقهای یک پومودورو نامیده میشود و پس از هر چهار پومودورو یک استراحت طولانیتر ۱۵ تا ۲۰ دقیقهای وجود دارد. چیریلو که یک نوآور و کارگشا در زمینه فنون بهبود فرایند شناخته میشود این فن را در اواخر دهه۱۹۸۰میلادی به دنبال تحقیقات در زمینه بهبود عادتهای مطالعه خودش معرفی کرد. مفاهیم به کار رفته در این روش مشابه فنون جعبهبندی زمان و توسعه مکرر و فزاینده در زمینه طراحی نرمافزار است. ایده اصلی این روش این است که استراحتهای مکرر میتواند به چابکی ذهن کمک کند. در این فن و تکنیک شش اصل و مرحله وجود دارد: انتخاب کاری که باید انجام شود. تنظیم زمانسنج که به صورت سنتی ۲۵ دقیقه است. کار بر روی تکلیف تا زمانی که زمانسنج به زنگ درآید. اگر حواسپرتی گوناگون به سراغتان آمد آن را یادداشت کنید و سریعا به ادامه تکلیف بازگردید. وقتی که زمانسنج به زنگ درآمد، علامت تیک را بر کاغذی یادداشت کنید. اگر شما کمتر از چهار علامت تیک بر روی کاغذتان دارید، استراحتی کوتاه ۳ تا ۵ دقیقهای کنید و به مرحله اول بازگردید. اگر تعداد علامتهای تیکدار روی کاغذتان به بیش از چهار رسیده، استراحتی ۱۵ تا ۳۰ دقیقهای را در پیش گرفته و لیست علامتهای تیکدارتان را پاک کنید، سپس به مرحله اول بازگردید. ابزار ها: مبدع این تکنیک تنها ابزارهایی ساده را برای این فن در نظر گرفتهاست. تنها یک زمانسنج ساده به همراه کاغذ و قلم میتواند شما را در این تکنیک یاری کند. اما امروز تعدادی برنامه کابردی موبایل و نسخه آنلاین نیز برای این تکنیک وجود دارد. منابع: discoverbusiness.us دانشنامه رشد wikipedia بیشتر بخوانید ...
معرفی دو روش از روش های یادداشت برداری معرفی دو روش از روش های یادداشتبرداری روش اول: یادداشتبرداری به روش کرنل روش یادداشتبرداری کرنل در دههی ۱۹۵۰ توسط والتر پاوک (Walter Pauk) طراحی شد. روش کرنل به دانشآموزان کمک میکند مطالبی را که در کلاس آموزش میبینند، به شکل اصولی یادداشت، تحلیل، جمعبندی و بازنگری کنند. این روش به عنوان یکی از کارآمدترین روشهای یادداشتبرداری شناخته شده است. برای شروع، برگهی یادداشتتان را مشابه تصویر بالا به سه قسمت تقسیم کنید. نکات مهم را در ستون سمت راستی که بزرگتر است، بنویسید. این ستون به یادداشت مهمترین نکات درس اختصاص دارد، پس فقط نکات اصلی و جزئیات کلیدی مربوطه را بنویسید. همچنین تا حد امکان از نمادها، علائم اختصاری و جملات کوتاه استفاده کنید.حداکثر یک روز فرصت دارید کلمات کلیدی و پرسشهای درس را در ستون سمت چپ وارد کنید. کلمات کلیدی در هنگام مرور یادداشتها به دردتان میخورند. خلاصهی درس را نیز در ستون پایینی یادداشت کنید. در این قسمت، از مجموعهی نکاتی که یادداشت کردهاید، یک جمعبندی مختصر در حدود حداکثر ۷ جمله بنویسید. به کمک این جمعبندی میتوانید نکات اصلی درس را راحتتر اولویتبندی کنید. در هنگام مطالعهی یادداشتهایی که به این روش تهیه کردهاید، دستتان را روی قسمت نکات مهم بگذارید و سعی کنید نکاتی را که در این قسمت یادداشت کردهاید، از روی نگاه کردن به اطلاعات ستون سمت چپ به خاطر بیاورید. این شیوهی یادگیری نه تنها کمکتان میکند نکات مهم درس را راحتتر به خاطر بسپارید، بلکه باعث میشود به اهمیت هر نکته نیز پی ببرید. در مرحلهی آخر، چند لحظهای روی یادداشتهایتان تامل کنید. به جای حفظ کردن طوطیوار، از خودتان بپرسید که مثلا چرا فلان نکته درخور توجه است؟ یا چطور میتوانم بین مطلب جدیدی که یاد گرفتهام با دانستههایی که از قبل داشتم، ارتباط برقرار کنم؟ با پاسخ به این قبیل پرسشها، مطلب جدیدی که فراگرفتهاید به معنای واقعی درونی میشود و در ذهنتان مینشیند. در صورتی که هدفتان فقط حفظ کردن خط به خط اطلاعات است و نیازی به تحلیل و درک عمیق مطالب ندارید، توصیه میشود از روش کرنل استفاده نکنید. این روش اگرچه سرآمد روشهای یادداشتبرداری است، فقط زمانی واقعا به دردتان خواهد خورد که به تحلیل و جمعبندی اطلاعات نیاز داشته باشید. روش دوم: یادداشتبرداری به روش طبقهبندی رئوس مطالب یادداشتبرداری به روش طبقهبندی رئوس مطالب از جمله پرطرفدارترین تکنیکهای یادگیری در کشورهای غربی است و به عنوان یکی از سازمانیافتهترین روشهای یادداشتبرداری شناخته میشود که قدمتی چند صد ساله دارد. در این روش، مطالب به شیوهای دقیق، منظم و بر اساس اهمیت طبقهبندی میشوند. طبقهبندی رئوس مطالب به روش کلاسیک در مواردی که یادداشتبرداری به زبان فارسی انجام میشود، ممکن است کمی گیجکننده و ناکارآمد به نظر برسد. با این حال، بد نیست با مدل کلاسیک این روش یادداشتبرداری نیز آشنا شوید. البته، جایگزین این مدل در زبان فارسی در ادامه معرفی خواهد شد. در طبقهبندی رئوس مطالب به روش کلاسیک، از الفبای انگلیسی (حروف کوچک و بزرگ) و اعداد (اعداد رومی و اعداد هندیـعربی) استفاده میشود. برای شروع، نکات اصلی درس را با اعداد رومی مشخص کنید. در زیر هر یک از این اعداد، نکات فرعی را بنویسید و این نکات را با حروف بزرگ انگلیسی طبقهبندی کنید. نکات مربوط به هر یک از نکات فرعی را با اعداد هندیـعربی شماره بزنید و در طبقهبندی بعدتر، از حروف کوچک انگلیسی استفاده کنید. در طبقهبندیهایی که در ادمه قرار میگیرند، حروف و اعداد مشخصکنندهی هر طبقه را در داخل پرانتز بنویسید. در هر طبقهبندی، مقداری فضای خالی در نظر بگیرید تا اگر بعدها به نکتهی جدیدی برخوردید، فضای کافی برای اضافه کردن نکات جدید در اختیار داشته باشید. برگرفته از: discoverbusiness.us بیشتر بخوانید ...
عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی رتبه های برتر کنکور عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی رتبه های برتر کنکور بین دو مفهوم پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی مرزبندی خاصی وجود دارد؛ بدین گونه که پیشرفت تحصیلی به معنای رسیدن به مرحله بالاتر اهداف است درحالیکه موفقیت تحصیلی نشان دهنده موفقیت همراه با عملکرد بالا است. پیشینه ها نشان می دهند که غالبا سه مؤلفه برای موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شده است که عبارتاند از نمره، یادآوری و رضایت. دانشجویان به واسطه موفقیت در تحصیل به موقعیتی دست مییابند که از حداکثر نیروی درونی و بیرونی خود برای دستیابی به اهداف آموزش عالی استفاده کرده و شرایط لازم را برای زندگی اجتماعی موفق مانند شغل مناسب و درآمد کافی کسب میکنند. برعکس، علاوه بر جنبههای اقتصادی، ریشه بسیاری از انحراف ها و بزهکاری ها، نابسامانی ها و آشفتگی های روانی-عاطفی نیز به شکل مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با افت تحصیلی یا عدم موفقیت است. مطالعات زیادی در زمینه عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی انجام گرفته است. سراوانی (1389) نشان داده است که جنس، شغل پدر، معدل دیپلم و وضعیت اقتصادی خانواده بر موفقیت تحصیلی تاثیرگذار است. پژوهشی که توسط زکی (1384) انجام گرفته است نشان میدهد که علاوه بر جنس، نوع مدرسه، طبقه اجتماعی و رضایت اجتماعی نیز با موفقیت تحصیلی رابطه معناداری دارند. از سایر عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی میتوان بر هوش هیجانی، حرمت خود، امید، سلامت عمومی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای شناختی و فراشناختی اشاره کرد. وان امرینگن، مانسینی و فارولدن در پژوهش های خود نشان دادند که اختلال های اضطرابی با عدم موفقیت تحصیلی رابطه دارد. در پژوهشی که از 33 نفر از رتبه های برتر کنکور در مقاطع تحصیلی کارشناسی (آزمون سراسری)، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه های تهران و شهید بهشتی صورت گرفته، به طور کلی می توان نتیجه گرفت که موفقیت تحصیلی تحت تاثیر یک سری شرایط قرار دارد. این شرایط در سه دسته کلی طبقه بندی شده اند که عبارت اند از شرایط علی (غایتنگری، خودباوری و علاقه)، شرایط زمینه ای (امکانات آموزشی، رقابت، وجود مشوق و سرمشق) و شرایط واسطهای یا مداخله گر (هوش تحصیلی). این شرایط در کنار یکدیگر بر موفقیت تحصیلی افراد تاثیرگذار هستند. در مدل زیر سعی شده است که با تکیه بر درک رتبه های برتر کنکور، شرایط و بسترهای موفقیت تحصیلی آنها ترسیم شود. منبع : نریمانی، محمد ؛ میری، میرنادر . (1396). عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی رتبه های برتر کنکور: نظریه زمینهای. پژوهش در نظام های آموزشی ، شماره 38 بیشتر بخوانید ...
روش های کنترل منحنی فراموشی ابینگهاوس روش های کنترل منحنی فراموشی ابینگهاوس افراد همانطور که با استفاده از روش های مطالعه و یادگیری گوناگون مطالعه میکنند، تاثیر این منحنی هم در آنها متفاوت خواهد بود. عوامل روانی، و اضطراب و اضطرار از دیگر موارد هستند که تاثیر منحنی را تغییر میدهند. به همین دلیل هم برخی روشها برای کنترل و مقابله با آن مفیدند. در ادامه ۵ روش خوب و موثر را به شما معرفی میکنیم تا منحنی فراموشی ابینگهاوس را شکست دهید. 1- یادگیری توزیعی اولین راه برای کنترل منحنی فراموشی ابینگهاوس همانطور که از اسمش پیداست، یادگیری توزیعی یعنی توزیع و تقسیم مطالب به بخش های کوچک تر. این نوع از یادگیری از عدم تمرکز هنگام درس خواندن جلوگیری خواهد کرد. چون مغز شما هر چند دقیق یکبار فرصت بازیابی توان خود را دارد. به همین علت هم راحت تر مطالب را یاد خواهد گرفت. 2- همه جا درس بخوانید بسیاری از افراد با درس خواندن در مترو و اتوبوس مخالفند. در صورتی که یکی از مهمترین راههایی که در مقابله با منحنی فراموشی ابینگهاوس قرار دارد همین است. سعی کنید علاوه بر اولویت بندی مطالب را دسته بندی کنید. 3- ثبات داشته باشید داشتن ثبات بزرگترین عامل موفقیت است. قطعا شما هم در طول مسیر با سختیهایی روبرو خواهید شد. اما چیزی که افراد تاثیر گذار را از دیگران جدا میکند داشتن ثبات کافی است. عملا هیچ انسان موفقی را نخواهید یافت که در کاری که انجام میداده ثبات کافی نداشته است. یکی از راههایی که به شما کمک میکند ثبات کافی داشته باشید هدفگذاری است. برای این کار کافی است یک هدف برای خود ترسیم کنید. به این ترتیب برای رسیدن به ان هدف هم که شده، مطالب را مدام مرور خواهید کرد. همچنین رسیدن به اهداف کوچکی که برای خودتان ترسیم کردهاید باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن درون شما خواهد شد. 4- عادت مطالعه را در خود بسازید ترک عادت موجب مرض است احتمالا همه شما این ضربالمثل را شنیدهاید. اما نکته جالب این است که برعکس ترک عادت، به وجود آوردن عادات جدید بسیار آسانتر است. برای اینکه بتوانیم با منحنی فراموشی ابینگهاوس مقابله کنیم بهتر است عادت مطالعه و درس خواندن را در خودمان پرورش دهیم. فراموش نکنید که منحنی فراموشی معمولا زمانی شیب تندی دارد، که ما مطالبی را که خواندهایم دیگر مطالعه و مرور نمیکنیم. به همین دلیل هم خیلی زود آنها را فراموشی خواهیم کرد. به وجود آوردن عادت مطالعه به ما در افزایش کیفیت مطالعه کمک خواهد کرد. 5- از مطالب گذشته استفاده کنید مغز ما اگرچه بسیار قدرتمند است، اما ظرفیت و شرایط محدودی هم دارد. برای اینکه بتوانید به خوبی از مغز و حافظه خود استفاده کنید، بهتر است از روشهایی استفاده کنید که باعث افزایش قدرت یادگیری مغز خواهند شد. یکی از این روشها ایجاد ارتباط بین مطالب جدید با مطالب قدیمی است. این کار هم به شما کمک میکند که مطالب جدید را بهتر یاد گرفته و درک کنید. هم اینکه با استفاده از این روش یک بار دیگر مطالب گذشته را نیز مرور کردهاید. منحنی فراموشی مثل هر مشکل دیگری قابل کنترل است، البته اگر ابزار لازم را برای آن استفاده کنیم. روش صحیح مرور دروس ما باید در فواصل زمانی مشخصی مطالب درسی را دوباره بخوانیم و مرور کنیم. جالب است بدانید که بعد از 5 بار مرور مطالب درسی ، تقریبا فراموشی یک مطلب از یادگیری آن سخت تر می شود. به عبارتی مفاهیم درسی در ذهن ما ثبت شده اند و فرآیند یادگیری آن ها به خوبی انجام شده است. فواصل زمانی برای بهترین روش مرور دروس به این صورت می باشد: اولین مرور : 20 دقیقه بعد از خواندن دروس دومین مرور : یک روز بعد سومین مرور : 6 روز بعد از مرور دوم گاهی این روش ها ممکنه سخت یا حتی پیش پا افتاده به نظر برسند. ولی می شود با استفاده از منحنی یادگیری، مطالب را تا مدت ها در حافظهتان نگه دارید. البته راه های زیادی برای انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت وجود دارد. ولی اهمیت مرور دروس با استفاده از منحنی یادگیری این است که قبل از اینکه ما بتوانیم مطالب را به حافظه بلند مدت انتقال بدهیم، اول باید از فراموش شدن آنها جلوگیری کنیم؛ و این کار تنها و تنها با تمرین، تکرار و مرور امکان پذیر است. منبع: alimirsadeghi.com بیشتر بخوانید ...
پشت کنکور ماندن و تجارب آن پشت کنکور ماندن و تجارب آن همه ساله بخش قابل توجهی از دانشآموزان کشور که سرمایه های اصلی و پایدار کشوری محسوب میشوند، به امید کسب افق های روشن در زندگی حرفهای و کمک به توسعه فردی و ایفای نقش سازنده در جامعه، در کنکور شرکت میکنند. به همین دلیل از کنکور به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کشور یاد شده است. این آزمون سالانه منابع مالی و انسانی عظیمی را به خود اختصاص میدهد؛ از یک طرف خانوادهها و داوطلبان هزینه بالایی را برای حضور در این رقابت علمی و کسب رتبه بهتر متقبل میشوند. از سویی دیگر نیز، دولت به منظور پاسخ گویی به این تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی و همچنین اجرای عدالت آموزشی راهکارهای متعددی را به اجرا میگذارد. در سالهای اخیر داوطلبان پشت کنکوری، تنها حدود 10 درصد از داوطلبانی هستند که موفق به کسب رتبههای زیر هزار شدهاند. داوطلبان پشت کنکور شانس کمی برای کسب رتبههای برتر زیر 1000 و شانس متوسطی برای کسب رتبه های زیر 8000 داشتهاند. بنابراین، با وجود این که تقریبا نیمی از شرکت کنندگان کنکور سراسری پشت کنکوری هستند، اما در کسب رتبه های زیر 1000 نسبت به داوطلبانی که سال اول کنکور شرکت میکنند، چندان موفق عمل نکردهاند. از این رو به نظر می رسد داوطلبانی که دوران پشت کنکور را میگذرانند، در شرایط روانی-تحصیلی سختی قرار می گیرندکه بدین سبب عملکرد ضعیف تری را نشان میدهند. در زمینه پیامدها و آثار قبول نشدن داوطلبان کنکور، مهمترین ویژگی مؤثر در عدم موفقیت پذیرفته نشدگان کنکور، اضطراب، تنیدگی، ترس و احساس گناه بودند. از طرفی، با توجه به اینکه نظام آموزشی ایران برای ردهبندی پیشرفت در مقاطع تحصیلی و موفقیت تحصیلی تاکید فزایندهای بر امتحان دارد، عدم آگاهی از راهبردهای مطالعه و تنیدگی امتحان به خصوص در سال های تحصیلی دوره نوجوانی و متوسطه (داوطلبان کنکور)، یکی از اصلیترین نگرانیهای خانواده ها و آموزش و پرورش بوده است. به طوری که بسیاری از داوطلبان به علت تنشهای مربوط به قبولی در کنکور آسیبهای روحی و جسمی میبینند. از طرفی، عدم موفقیت و افت تحصیلی از مهمترین مشکلات کنونی نظام آموزشی نیز محسوب میشود. به طوری که هر ساله دهها میلیارد از بودجه کشور را به هدر میدهد و نیروهای بالقوه و سرمایههای جامعه که همان نیروی انسانی است بی ثمر میماند. بنابراین، توجه به عواملی که منجر به عدم موفقیت در کنکور شدهاند، از اهمیت ویژهای برخوردار است. بررسی عمیق مصاحبه های متقاضیان پشت کنکوری منجر به دستیابی و استنتاج 9 مضمون اصلی شامل فشار اجتماعی، محیط آموزشی، دوستان، خانواده، عملکرد روانی، عملکرد تحصیلی، واکنش به عوامل ناخواسته محیطی، پیامدهای روانی، پیامدهای تحصیلی گردید. منبع: عاشوری، مجتبی ؛ واحدی، شهرام ؛ ادیب، یوسف ؛ بدری، رحیم . (1399) . کشف تجارب داوطلبان آزمون سراسری از پشت کنکور ماندن: یک مطالعه نظریه زمینه ای . مجلۀ علوم روانشناختی، دوره نوزدهم ، شماره96 بیشتر بخوانید ...
مسئولين و پشتيبان ها
قلی زاده

ابتدایی متوسطه اول و دوم

قربانی

ابتدایی متوسطه اول و دوم

گالری تصویر نمایندگی
تصویری برای گالری آپلود نشده است!!

آزمون های سراسری گاج فعالیت رسمی خود را از سال 1388 با هدف توسعه ی عدالت آموزشی آغاز نموده و در تلاش است با برگزاری آزمون های هدفمند، طراحی سوالات استاندارد و با کیفیت، تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
خوشبختانه این مهم با کسب رتبه های برتر و تک رقمی در کنکور سراسری و همچنین پذیرفته شدن دانش آموزان در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص، تا حدود زیادی محقق شده است.

بیشتر بدانید...